• Anonym (ugge)

Kallad till huvudförhandlingar, rätt till ledighet?

Har fått en kallelse till huvudförhandlingar i domstol. Min chef kunde inte ge mig något tydligt svar vad jag ska ta för typ av ledighet då jag jobbar den dagen. Hon dillade om att jag ska ta semester, men med tanke på att de drar extra när man lägger in med kort varsel känns det ju som en dubbel smocka, det är ju inte som att jag åker dit och roar mig.

Kan man begära att få ta ledigt utan lön? Eller kan arbetsgivaren kräva att jag tar semester den dagen?

• Svar på tråden Kallad till huvudförhandlingar, rätt till ledighet?
  • Anonym (Jösses)

Är du inställd till huvudförhandling är väl ditt minsta problem huruvida du ska kunna få semester eller inte.
    Om du åker dit, ska du söka tjänstledigt?

• NinniQX

Nej  din arbetsgivare kan inte tvinga dig ta semester. Du kan välja ledigt utan lön. 

• Anonym

Tjänstledigt bör du absolut kunna ta.

burleskburkläsk skrev 2025-02-21 22:19:21 följande:

De som sitter i kommunen och har hand om löner borde veta.

Va? Vilka ..?
  • Anonym (P)

Har din arbetsgivare kollektivavtal så kolla med facket!

• burleskburkläsk
    Anonym skrev 2025-02-21 22:27:41 följande:

Tjänstledigt bör du absolut kunna ta.

Va? Vilka ..?
    Det var så förr iaf...det var då det! 😂
  • Anonym (P)

burleskburkläsk skrev 2025-02-21 22:35:18 följande:

Nu tror jag att du har sörplat för mycket burkläsk. Flört Är man anställd av kommunen så kan det kanske vara en bra idé att kontakta kommunens löneadministratörer. Men vi har ingen aning om var TS jobbar.
  • Anonym
    Anonym (P) skrev 2025-02-21 23:08:09 följande:
    burleskburkläsk skrev 2025-02-21 22:35:18 följande:

Nu tror jag att du har sörplat för mycket burkläsk. Flört Är man anställd av kommunen så kan det kanske vara en bra idé att kontakta kommunens löneadministratörer. Men vi har ingen aning om var TS jobbar.
    Fattar inte riktigt heller vilka kommunanställda som skulle ha reglerat privata bolags fackliga avtal. Någonsin.
  • Anonym (Kvinna)

Om du är kallad till huvudförhandling så brukar man få fylla i ett papper där omförlorad inkomst.
    Ta tjänstledigt den dagen, du förlorar 1.4 dagar i lönen men får ersättning för det senare

• schmetterling
    Anonym (Jösses) skrev 2025-02-21 22:18:32 följande:

Är du inställd till huvudförhandling är väl ditt minsta problem huruvida du ska kunna få semester eller inte.
    Om du åker dit, ska du söka tjänstledigt?

Att vara kallad till huvudförhandling är inte synonymt med att vara misstänkt för brott. Om det gäller ett brottsmål kan TS vara kallad som målsägande eller som vittne och därmed inte löpa nån risk för att bli dömd för brott, som jag antar att du avser med  ?åka dit?.

Det framgår inte ens att det gäller brottsmål. Det kan gälla ett tvistemål också.
  • Anonym (Kl)
    Anonym (ugge) skrev 2025-02-21 22:15:09 följande:

Har fått en kallelse till huvudförhandlingar i domstol. Min chef kunde inte ge mig något tydligt svar vad jag ska ta för typ av ledighet då jag jobbar den dagen. Hon dillade om att jag ska ta semester, men med tanke på att de drar extra när man lägger in med kort varsel känns det ju som en dubbel smocka, det är ju inte som att jag åker dit och roar mig.

Kan man begära att få ta ledigt utan lön? Eller kan arbetsgivaren kräva att jag tar semester den dagen?

Vadå "drar extra", vad menas?
  • Anonym (U)

Så många som inte har koll på sina rättigheter och skyldigheter. 

Din arbetsgivare behöver bevilja både semester och tjänatledighet INNAN du kan vara ledig. Dvs du har ingen rätt att kräva något av det och chefen kan inte neka detta men flytta fram till en annan tidpunkt. 
  • Raggartjejen

VAR har TS skrivit att h*n är kommunanställd?
    T.e.x jag är landstingsanställd så då vänder jag mig till landstinget om jag har typ liknande fråga som TS.
  • Aliona
    Anonym (U) skrev 2025-02-22 15:58:50 följande:

Så många som inte har koll på sina rättigheter och skyldigheter. 

Din arbetsgivare behöver bevilja både semester och tjänatledighet INNAN du kan vara ledig. Dvs du har ingen rätt att kräva något av det och chefen kan inte neka detta men flytta fram till en annan tidpunkt. 
    Nu har jag inte varit anställd i Sverige på många år så jag har verkligen ingen koll - men kan ag verkligen neka ledighet när det handlar om att man är kallad till huvudförhandling? Det är ju inte så att man lika gärna kan dyka upp i rätten på torsdag om det inte passade jjobbet den dagen huvudförhandlingen var. Eller?
Svar på tråden Kallad till huvudförhandlingar, rätt till ledighet?