• Anonym (Ledsen)

Otrevlig mellanchef

Jag har en otrevlig mellanchef som jag inte vet hur jag ska hantera. Oavsett vad jag än säger eller försöker fråga så får jag otrevlig ton som svar eller en min som ser ut som att jag skulle ha gjort något hemskt. 

Vet inte hur man ska bete sig, hur jag gör blir fel. Frågar jag exempelvis inte så kan jag inte lösa problem eller veta hur jag ska göra i vissa situationer vi måste ha den kommunikationen men jag mår dåligt varje gång vi pratar. 

Vad ska man göra? Jobbet går bra annars och ingen annan beter sig så mot mig eller verkar ha några problem med mig. 

• Svar på tråden Otrevlig mellanchef
  • Anonym (Ledsen)

Jag har inget förtroende, cheferna kommer bra överens med mellanchef som är tillmötesgående och rentav trevlig mot dom. Andra kollegor verkar också få det bemötande kanske inte alla men många. Det som görs mot mig är när vi samtalar själva och ibland även inför andra men då så pass ?försiktigt? att det inte går att säga till om. Vi har aldrig haft en öppen konflikt eller bråk någonsin, men att varjen arbetspass behöva få den bemötande känns inte bra. 

Hur kan jag agera? någon som varit med om likadan situation? Mellanchef har också låtsas visa omtanke för mej något tillfälle framför chef och ge beröm men jag har under alla andra år aldrig fått höra varken beröm eller något positivt från mellanchef innan, det heter ?two faced? på engelska. 

Jag tror att om jag prata med någon högre upp så skulle mellanchefen spela och låtsas inte förstå och allt skulle hamna på mej som jag vore problemet. 

• Anonym (H)

Jag har haft flera kvinnliga, riktigt elaka mellan chefer över mig. Offentlig sektor såklart. Där kryllar det av dessa misslyckade damer. 

Det du ska göra från och med nu är att:
    1. Sök stöd utifrån - eller av oberoende part, t ex företagshälsovården. 

2. Dokumentera allt som sker. 

3. Prata med skyddsombud eller chefens chef. 

4. Eller försök ta kontakt med fackligt ombud. 

Men under tiden som du gör detta, så måste du tyvärr vara beredd på en reträttväg. Dvs söka annat. För såna här människor kan verkligen förpesta arbetsplatsen och din hälsa. 

• Anonym (Göran)

Byt arbetsgivare.  Min erfarenhet säger mig att det inte blir bättre.  

Mår du dåligt pga en person på ditt arbete blir det sällan bättre.  

chef eller kollega spelar sällan någon roll. 

• Anonym (Arbetstagare/chef)

Det är värre om chefen mobbar, du har mindre att sätta emot och kan inte söka stöd hos chefen, som det skulle vara möjligt att göra om det var en kollega som mobbade dig. 

Tyvärr håller den högre chefen ofta  mellanchefen om ryggen. Han är mer kollega med mellanchefen än med dig.Han kanske till och med har anställt mellanchefen.

Det är också svårt för det finns lite som du kan föra fram som bevis i nuläget. Ett råd som brukar ges är att dokumentera med datun alla otrevligheter som sägs. Om det blir en öppen konflokt längre fram. 

Det är sårt att säga varför du är utsatt. Det kan vara så att personen bara avreagerar sig på dig, hen ör egentligen arg flr något annat. Eller uppfattar dig som ett hot om du är driftig. Eller bara inte tycker om något du står för eller personligheten.

Om du uppträder korrekt, så ska du inte försöka blidka hen genom att på alla sätt anpassa/krypa för personen. En del människor måste man hålla en sköld emot, försöka att inte låta det de säger gå in.

Låy personen aldrig säga några osanningar om dig, utan rätta hen direkt i så fall. 
    Hålk dig kall och fundera hur du vill glra i frsntiden. Kan du med tiden få en förflyttning till en annan avdelning. Eller är det lätt att få jobb i ditt yrke, så att du kan fundera på annat?

• Anonym (Arbetstagare/chef)

" Låt personen aldrig säga några osanningar om dig, utan rätta hen direkt i så fall. Håll dig kall och fundera på hur du vill göra i framtiden."

Svar på tråden Otrevlig mellanchef