• Anonym (Lisen)

Ska vi berätta för grannen att hon riskerar att bli lurad på sin fastighetsaffärer?

En granne ska köpa ett hus som är värderat till 600 000 kr. Hon erbjöd först 1.2 milj men ägarna sa nej och ville ha 1.5. Jag och min sambo är tveksama till om hon som ska köpa ens vet om värderingen.  Ska vi prata med henne? Säljarna är nära släktingar till oss. Hur skulle ni gjort? 

• Svar på tråden Ska vi berätta för grannen att hon riskerar att bli lurad på sin fastighetsaffärer?
  • Anonym (A)

Prata med henne och berätta vad ni vet. Sedan får hon själv ta ställning. 

• Bagar Bengtsson

Värdet är ju det som någon är beredd att betala. Är fastigheten till salu på den öppna marknaden eller vill hon köpa den utan att ägarna ens har lagt ut den?

Om jag har en fastighet som jag trivs och bor i och som är värderad till 600k och det kommer nån som vill köpa den så kan jag säga att 600k inte räcker. 

• Anonym (Lisen)
    Bagar Bengtsson skrev 2025-02-20 12:32:27 följande:

Värdet är ju det som någon är beredd att betala. Är fastigheten till salu på den öppna marknaden eller vill hon köpa den utan att ägarna ens har lagt ut den?

Om jag har en fastighet som jag trivs och bor i och som är värderad till 600k och det kommer nån som vill köpa den så kan jag säga att 600k inte räcker. 

Den ligger inte ute. Hon erbjöd först 1.2 men ägarna höjde till 1.5
  • Anonym (Lisen)

Kan tillägga att huset står tomt. Ingen som bor i det 

• burleskburkläsk
    Anonym (Lisen) skrev 2025-02-20 11:35:31 följande:
    Ska vi berätta för grannen att hon riskerar att bli lurad på sin fastighetsaffärer?

En granne ska köpa ett hus som är värderat till 600 000 kr. Hon erbjöd först 1.2 milj men ägarna sa nej och ville ha 1.5. Jag och min sambo är tveksama till om hon som ska köpa ens vet om värderingen.  Ska vi prata med henne? Säljarna är nära släktingar till oss. Hur skulle ni gjort? 

Klart du skall berätta!

Äckligt beteende att lura folk på pengar!

Vi pratar inga småsummor heller!
  • sillson

Hur säker är du på att grannen blir lurad? Hon kanske vet vad fastigheten är värderad till. 

• Anonym (A)
    sillson skrev 2025-02-20 12:38:41 följande:

Hur säker är du på att grannen blir lurad? Hon kanske vet vad fastigheten är värderad till. 

Om den är värderad till 600 000 och man tänker att det är däromkring den kommer att säljas för på den öppna marknaden (kanske upp till 700 000), så blir man ju lurad om man betalar 1 500 000. 

Men visst, hon är kanske bara korkad och tycker det är ok med det priset. Hon kanske är mångmiljonär och skiter i pengar. 
  • Dexter dot com

Låter ju konstigt att hon köper en fastighet ovärderad . Är den ens besiktad? . Eftersom säljaren berättar för er vad fastigheten är värderad till så är det ju ingen hemlighet så jag hade upplyst henne.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Lisen)
    sillson skrev 2025-02-20 12:38:41 följande:

Är ju de vi inte vet. Ska man fråga henne på ett "diskret " sätt
  • Anonym (Lisen)
    Dexter dot com skrev 2025-02-20 12:55:06 följande:

Låter ju konstigt att hon köper en fastighet ovärderad . Är den ens besiktad? . Eftersom säljaren berättar för er vad fastigheten är värderad till så är det ju ingen hemlighet så jag hade upplyst henne.

Den är värderad. Frågan är om hon vet vad värderingen landade på eller om hon bara fått till sig ett pris 
  • Noname00
    Anonym (Lisen) skrev 2025-02-20 12:33:43 följande:
    Den ligger inte ute. Hon erbjöd först 1.2 men ägarna höjde till 1.5
    Varför erbjöd  hon just  1.2 ?
  • MammaTillDansband
    Anonym (Lisen) skrev 2025-02-20 13:03:57 följande:
    Den är värderad. Frågan är om hon vet vad värderingen landade på eller om hon bara fått till sig ett pris 
    Kan ju bli lite stelt på nästa familjeträff om det kommer fram att ni berättat om värderingen...

Vem har värderat fastigheten? Och varför? 
    Det är inget som säger att en fastighetsägare måste sälja till ett visst pris, oavsett om det finns en värdering. En värdering är inget facit, det är en teoretisk uppskattning. Det rätta värdet är det pris som säljare och köpare kommer överens om. Finns fler spekulanter kan det bli dyrt, finns bara en spekulant kan det bli prutning. 
    Era släktingar kanske vill ha 1,5 miljon för att släppa fastigheten, och då lär det ändå inte bli någon affär om grannen på er inrådan bjuder 600 000.
  • Anonym (JJ)

Rekommendera köparen att värdera och byggnadsbesiktiga huset. Säg att du hört att den blivit värderad till en mycket lägre summa tidigare utan att ge detaljer.  Rekommendera att kolla med ägaren om det finns nylig värdering. 

• Anonym (för att)

Jag bjöd, och köpte, ett hus en gång för en bra bit över vad den var värderad till. Mer än 150% över. Det var liksom ett skambud åt andra hållet, jag ville att ägaren skulle säga ja och det till nästan vilket pris som helst. Det var oerhört viktigt för mig. På den fastigheten pratar vi heller inte småpengar i hussammanhang. Så kanske är det helt enkelt så att denna potentiella köpare på intet sätt blir lurad utan vet exakt vad hen pysslar med när den bjuder 100% över värdet.

• Anonym (okänd)

Fast det är väl egentligen hennes ansvar att ta reda på själv om hon ska ta ett så pass stort steg som köpa ett hus. Men å andra sidan så hjälper man väl vänner om man ser att de kanske inte riktigt förstår och är oerfarna inom något.

Men klart du kan berätta om du känner att det är rätt, kanske kommer du få dåligt samvete efteråt om du inte gör det, det är ju upp till dig. Hur mycket värderar du relationen till släktingarna, hur mycket värderar du relationen till grannen? Allt sånt här får du kanske också väga in men i slutändan hade jag nog varit lojal mot min egen objektiva uppfattning om rätt och fel.

Sen kommer nästa steg. Känner hon till eller får veta om värderingen (som egentligen faktiskt bara är en kvalificerad gissning och inte nödvändigtvis det verkliga värdet) på 600 000 så kanske hon ändå har sina skäl att bjuda mycket mer, hon kanske verkligen vill ha huset. Men då har du åtminstone informerat henne, om du kommer fram till att det är det rätta att göra.

Svar på tråden Ska vi berätta för grannen att hon riskerar att bli lurad på sin fastighetsaffärer?