Inlägg från: Anonym (Lisen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisen)

Ska vi berätta för grannen att hon riskerar att bli lurad på sin fastighetsaffärer?

En granne ska köpa ett hus som är värderat till 600 000 kr. Hon erbjöd först 1.2 milj men ägarna sa nej och ville ha 1.5. Jag och min sambo är tveksama till om hon som ska köpa ens vet om värderingen.  Ska vi prata med henne? Säljarna är nära släktingar till oss. Hur skulle ni gjort? 

• Svar på tråden Ska vi berätta för grannen att hon riskerar att bli lurad på sin fastighetsaffärer?
  • Anonym (Lisen)
    Bagar Bengtsson skrev 2025-02-20 12:32:27 följande:

Värdet är ju det som någon är beredd att betala. Är fastigheten till salu på den öppna marknaden eller vill hon köpa den utan att ägarna ens har lagt ut den?

Om jag har en fastighet som jag trivs och bor i och som är värderad till 600k och det kommer nån som vill köpa den så kan jag säga att 600k inte räcker. 

Den ligger inte ute. Hon erbjöd först 1.2 men ägarna höjde till 1.5
  • Anonym (Lisen)

Kan tillägga att huset står tomt. Ingen som bor i det 

• Anonym (Lisen)
    sillson skrev 2025-02-20 12:38:41 följande:

Hur säker är du på att grannen blir lurad? Hon kanske vet vad fastigheten är värderad till. 

Är ju de vi inte vet. Ska man fråga henne på ett "diskret " sätt
  • Anonym (Lisen)
    Dexter dot com skrev 2025-02-20 12:55:06 följande:

Låter ju konstigt att hon köper en fastighet ovärderad . Är den ens besiktad? . Eftersom säljaren berättar för er vad fastigheten är värderad till så är det ju ingen hemlighet så jag hade upplyst henne.

Den är värderad. Frågan är om hon vet vad värderingen landade på eller om hon bara fått till sig ett pris 
Svar på tråden Ska vi berätta för grannen att hon riskerar att bli lurad på sin fastighetsaffärer?