-
Fråga om vänskapsrelation.Hej tjejer,Jag har en tjejkompis från gymnasiet jag bröt med tidigare under hösten pga att hon konstant hämtade sina problem till mig, det kunde vara allt från att hon inte hittar jobb och säger att jag är orsaken till att hon och hennes kille bråkar (känner inte honom men har hört genom gemensamma vänner att han är ganska manipulativ mot henne). Det ledde till att jag början av hösten bestämde mig för att blockera henne på alla sociala medier då jag helt enkelt kände att jag inte får vad jag gett till henne under våra år som vänner. Jag har exempelvis flera gånger låtit henne få sova över hos mig när vi var vänner efter att hon och hennes kille bråkat flera gånger. Hon och hennes ?kille? har bara varit tillsammans några månader och tydligen väntar barn också. Gjorde jag rätt att ta bort henne som vän?
-
Svar på tråden Är hon en toxic vän?
-
Riktigt fult av dig tycker jag. Man blockerar inte vänner så. Du behöver inte vara hennes vän, men sättet du gjorde det är förkastligt.
-
Jag har visst rätt att blockera eftersom hon ringer mig sent på nätterna och stör mig med sina problem då jag har jobb att ta hand om. Det är skillnad på att be om tips från en vän vs att hämta sina problem till en vän.
-
Om hon är en energitjuv som utnyttjar dig gjorde du rätt.
-
Innan jag blockerade henne sa jag faktiskt på ett trevligt sätt att jag inte vill fortsätta vara hennes vän pga att hon alltid hämtar sina problem till mig.
-
Ja precis anonym (Malin). Hon kunde även gå i månader och ignorera mig till att från ingenstans skicka ett sms till mig sent på kvällen.
-
Du frågade om du gjorde rätt och jag svarade vad jag tycker. Jag tycker att du uppförde dig riktigt illa.Anonym (Lisa) skrev 2025-02-17 18:56:13 följande:
Jag har visst rätt att blockera eftersom hon ringer mig sent på nätterna och stör mig med sina problem då jag har jobb att ta hand om. Det är skillnad på att be om tips från en vän vs att hämta sina problem till en vän.
-
Jag har uppfört mig väldigt bra då jag inte har tid för problematiska vänner som tar min energi och tid.
-
Att blockera en vän är toxic som fan.Anonym (Lisa) skrev 2025-02-17 19:01:29 följande:
Jag har uppfört mig väldigt bra då jag inte har tid för problematiska vänner som tar min energi och tid.
-
Det är det inte eftersom hon är den som varit toxic. Jag har till och med pröjsat för henne de gånger hon inte har pengar för att äta ute. Ser jag ut som en bankomat och gratis psykolog?
-
Igen, varför frågar du om du redan tycker att du är felfri? Vad är syftet med tråden?Anonym (Lisa) skrev 2025-02-17 19:04:14 följande:
Det är det inte eftersom hon är den som varit toxic. Jag har till och med pröjsat för henne de gånger hon inte har pengar för att äta ute. Ser jag ut som en bankomat och gratis psykolog?
-
Kanske du som ska sluta kommentera saker som inte stämmer om du inte har något nyttigt tips att säga.
-
Så om man inte håller med dig ska man hålla käften? Fastän du faktiskt ställer frågan. Frågar för tredje gången: Vad ville du med tråden?Anonym (Lisa) skrev 2025-02-17 19:45:57 följande:
Kanske du som ska sluta kommentera saker som inte stämmer om du inte har något nyttigt tips att säga.
-
Mår du bra?
-
Gör du? Du frågar om din vän är toxic och blir helt galen när jag svarar vad jag tycker. Vad är syftet med tråden?Anonym (Lisa) skrev 2025-02-17 19:51:16 följande:
Mår du bra?
-
Jag mår jättebra. Mår ännu bättre sedan jag slutade vara hennes vän. Det var ju därför jag startade tråden för att fråga om råd.
-
Va bra! Du verkar ju redan ha blockerat personen, så vad vill du ha råd om?Anonym (Lisa) skrev 2025-02-17 20:16:07 följande:
Jag mår jättebra. Mår ännu bättre sedan jag slutade vara hennes vän. Det var ju därför jag startade tråden för att fråga om råd.
-
Undrar också vad ts vill ha ut av den här märkliga tråden.
-
Jag vet inte vad som är rätt eller fel här men det blir gärna sådär. Att tålamodet med en person försvinner och det behöver inte vara en stor händelse utan små över flera år. Sedan pallar man inte mer. Jag tärde ut mina vänner så, första året under min depression var alla stöttande, sedan droppade alla av en efter en och efter 4 år hade jag ingen alls längre.
Är inte arg på dem, har kommit över det. Men jag vet att efter ett år om man är jobbig så börjar det tära så det gäller att kunna läka och ordna upp sit liv i rimlig tid. Klockan tickar liksom ner till ensamhet. -
Håller med anonym (rätt/fel). Tycker att det är bättre att man har färre vänner som är äkta än många vänner som inte är där för en.