• Anonym (desperat)

Urinvägsinfektion hela tiden

Jag har haft urinvägsinfektion i stort sett sedan augusti med avbrott under tiden jag ätit antibiotikakurer (5 stycken hittills). Jag känner mig frisk i ungefär en vecka och sedan får jag symptom igen.

Nu börjar jag tappa tron på att jag någonsin ska slippa detta. Jag följer alla råd jag fått, dricker mycket vatten och tranbärsjuice, försöker tömma blåsan helt, håller mig varm....

Men inget hjälper och nu börjar det kännas helt meningslöst att ens vända mig till vården igen. Vad ska de göra, annat än ge mig mer antibiotika som uppenbarligen inte hjälper?

Nu är jag desperat, jag måste få mitt liv tillbaka för så här kan jag inte ha det. Finns det någon som haft det så här och blivit bättre? Hur?

• Svar på tråden Urinvägsinfektion hela tiden
  • Anonym (Duscha och kissa efterat)

Fick det alltid efter sex. Radet ar att snabbt duscha av underlivet och sedan kissa (for att fa ut eventuella bakterier som tagit sig in i urinroret och kan vandra uppat). Inte tvartom, eftersom duschen kan gora att du spolar upp bakterier i urinroret, sa kissa sist (inte forst).
    Laste ocksa har pa FL att nagon fatt tipset av en gynekolog att om ens partner hade fotsvamp sa kunde det vara orsaken. Lat maken smorja fotterna med svampmedel ett tag och det hjalpte faktiskt, sa det ligger nog nagot i det.
    Se till att din partner ar ren och nyduschad och aven tvattar handerna ordentligt (under naglar osv.), sa att du inte far bakterier den vagen. 
    Om det ar sex som orsakar detta sa rader jag dig att ta en sexfri manad sa att din kropp hinner aterhamta sig mellan kurerna. Inte bra for kroppen att standigt leva pa antibiotika.
    Har sjukvarden tagit reda pa exakt vilken bakterie det ar, sa att du far ratt antibiotika?

• Anonym (Duscha och kissa efterat)

Fick aven utskrivet av gynekologen, nar det var som varst, antibiotika jag skulle ta innan sex, sa att eventuella bakterier skulle elimineras direkt. Men att leva pa antibiotika pa det sattet ar forstass inte bra. Nagra ar senare rekommenderade han istallet D-mannose, som jag tror ar nagor halsokostpreparat (inte medicin), som jag skulle ta en om dagen i forebyggande syfte och tva om jag fick kanning. 

• Anonym (Mmm)

Första gången du fick antibiotika gick du till vårdcentralen direkt eller väntade du några dagar för att se om det gick över själv?  Anledningen till att jag frågar är att man behöver inte antibiotika om kroppen själv klarar av att få bort det själv. Givetvis med hjälp av att man själv dricker mycket etc för att få bort bakterierna. 

Sist jag hade urinvägsinfektion gick jag nästan en vecka med det och så länge det inte blir värre eller går längre än en vecka så klarar man sig utan antibiotika. 

Öl är annars bra att dricka när man har uvi. Men då ska man ju helst också gilla öl. 

• burleskburkläsk

Många bra tips ovan!

Har hört att det skall vara vanligt när man använder pessar som har spermiedödande medel.

Jag hoppas du snart mår bättre! 

Svar på tråden Urinvägsinfektion hela tiden