Anonym (Tine) skrev 2025-02-17 08:28:32 följande:
Håller ni skolbarn hemma när syskon är magsjuka?
Jag gör det då inte. Skolbarn har skolplikt och går till skola när de är friska. Efter magsjuka är de hemma i ett friskt dygn innan de går.
Jag läste en diskussion på ett annat forum där alla var överens om att skolbarn stannade hemma. Skolan var idioter som ifrågasatte detta. Några valde till och med att ha hela familjen, inklusive vuxna, hemma. Och alla är hemma minst 48 timmar efter att insjuknad blir frisk. Vissa till och med 72. Gjorde man inte så, var man enligt diskussionen sjukt egoistisk.
Hur gör ni? Förväntar ni er att hela familjer isolerar sig vid en magsjuka? Gör ni det själva?
Sjuka stannar hemma, friska går till förskola, skola och jobb.
Jag tycker att många är orimligt rädda för smitta och i synnerhet magsjuka. Sannolikt får man bättre motståndskraft om man utsätts för lite olika smittor och blir sjuk då och då. Såklart man är mer orolig och behöver vara mer försiktigt om man har nån svaghet, som kronisk sjukdom eller liknande. men alla normalfriska kan gott ha en magsjuka och en förkylning då och då för att vässa immunförsvaret.
Ett samhälle där alla saknar grundläggande immunitet mot vanliga smittor är inte hållbart. Det ser vi på sjukhusen nu där barnen som var så skyddade under pandemin istället får hemska lunginflammationer och måste ligga med syrgas för att de inte tränat upp immuniteten från tidig ålder.