• Anonym (Tine)

Håller ni skolbarn hemma när syskon är magsjuka?

Jag gör det då inte. Skolbarn har skolplikt och går till skola när de är friska. Efter magsjuka är de hemma i ett friskt dygn innan de går. 

Jag läste en diskussion på ett annat forum där alla var överens om att skolbarn stannade hemma. Skolan var idioter som ifrågasatte detta. Några valde till och med att ha hela familjen, inklusive vuxna, hemma. Och alla är hemma minst 48 timmar efter att insjuknad blir frisk. Vissa till och med 72. Gjorde man inte så, var man enligt diskussionen sjukt egoistisk.

Hur gör ni? Förväntar ni er att hela familjer isolerar sig vid en magsjuka? Gör ni det själva?

• Svar på tråden Håller ni skolbarn hemma när syskon är magsjuka?
  • Anonym (inkubationstid)

Friska barn är i skolan, ja. (höll barnen hemma i förskoleklass dock, lärarens önskemål, obs, inte krav utan önskemål). ALLA tvättar händerna a la covid - svinnoga och lite handsprit på det efteråt. Har man två toaletter är den ena för friska och den andra för sjuka. Inga sjuka får röra maten. Vi brukar bara ha ett fall i familjen, resten klarar sig då vi gör ovanstående. De gånger vi bara haft en toalett har en av oss vuxna rengjort toaletten med klorin efter varje omgång vilket också gjort att vi klarat oss. 

Däremot är vi hemma 48h efter sista kräk/diaree. Har sett allt för många gå tillbaka tidigt innan de fått upp aptiten samt fått återfall. Det är därför många magsjukor går runt. 

72h är mer nödfall, varit med om det på förskoletiden när de inte blev av med magsjuka. 72h kan också vara bra om man inte fått upp aptiten och är hängig efteråt. 

Skulle det vara så att hela familjen åkt på det i omgångar när det bara går runt och inte släpper så kan jag också se vikten av att alla stannar hemma tills familjen är friska, men det är ju ganska extremt. 

24h enbart är egoistiskt. Det handlar om många fler. Känner du någon med diabetes i din närhet? Fråga dem om magsjuka, då blir man mer ödmjuk och förstår vikten av att vara hemma 48h och vara verkligen frisk innan man beblandar sig med andra. 

• cosinus

Mina har gått som vanligt. Men jag kan ärligt talat inte minnas att någon av mina fått magsjuka i skolåder än mindre att det smittat någon annan.

När de gick på förskola så hände det ju några gånger att de började kräkas och sen åkte hela familjen dit för att de var på varandra, kräktes över oss föräldrar o s v.

Men sen de kom upp i skolålder. Jag kan inte minnas att vi haft en enda magsjuka som snurrat i familjen. Knappt så någon ens kräkts. Min 16-åring åkte på någon influensa-sak i förra året som gjorde att han kräktes och då var det så länge sen att han inte förstod vad som hände så han missade toalettstolen därför.

Storebror som är 18 kräktes 2 dygn nyss efter att ha varit sjuk 1.5 vecka med hög feber så hostade han sen tills han kräktes under 2 dagar. 

Sånt har hänt. Men magsjuka som när de var små. Nej. Jag har inte haft magsjuka sen 2014 då yngsta som då var 4 åkte dit. Då blev hon sjuk och sen jag och övriga klarade sig. När jag tänker efter kan det nog varit sista gången vi hade en sån klassisk magsjuka i familjen. 

• Anonym (Tine)
    Anonym (inkubationstid) skrev 2025-02-17 09:08:59 följande:

Friska barn är i skolan, ja. (höll barnen hemma i förskoleklass dock, lärarens önskemål, obs, inte krav utan önskemål). ALLA tvättar händerna a la covid - svinnoga och lite handsprit på det efteråt. Har man två toaletter är den ena för friska och den andra för sjuka. Inga sjuka får röra maten. Vi brukar bara ha ett fall i familjen, resten klarar sig då vi gör ovanstående. De gånger vi bara haft en toalett har en av oss vuxna rengjort toaletten med klorin efter varje omgång vilket också gjort att vi klarat oss. 

Däremot är vi hemma 48h efter sista kräk/diaree. Har sett allt för många gå tillbaka tidigt innan de fått upp aptiten samt fått återfall. Det är därför många magsjukor går runt. 

72h är mer nödfall, varit med om det på förskoletiden när de inte blev av med magsjuka. 72h kan också vara bra om man inte fått upp aptiten och är hängig efteråt. 

Skulle det vara så att hela familjen åkt på det i omgångar när det bara går runt och inte släpper så kan jag också se vikten av att alla stannar hemma tills familjen är friska, men det är ju ganska extremt. 

24h enbart är egoistiskt. Det handlar om många fler. Känner du någon med diabetes i din närhet? Fråga dem om magsjuka, då blir man mer ödmjuk och förstår vikten av att vara hemma 48h och vara verkligen frisk innan man beblandar sig med andra. 

Så du menar att 1177 har fel? Att smittskyddsenheten på Region Stockholm också har fel när de säger 24 timmar för vuxna och skolbarn?
  • Anonym (sjukt)
    Anonym (Tine) skrev 2025-02-17 08:28:32 följande:
    Håller ni skolbarn hemma när syskon är magsjuka?

Jag gör det då inte. Skolbarn har skolplikt och går till skola när de är friska. Efter magsjuka är de hemma i ett friskt dygn innan de går. 

Jag läste en diskussion på ett annat forum där alla var överens om att skolbarn stannade hemma. Skolan var idioter som ifrågasatte detta. Några valde till och med att ha hela familjen, inklusive vuxna, hemma. Och alla är hemma minst 48 timmar efter att insjuknad blir frisk. Vissa till och med 72. Gjorde man inte så, var man enligt diskussionen sjukt egoistisk.

Hur gör ni? Förväntar ni er att hela familjer isolerar sig vid en magsjuka? Gör ni det själva?

Sjuka stannar hemma, friska går till förskola, skola och jobb. 

Jag tycker att många är orimligt rädda för smitta och i synnerhet magsjuka. Sannolikt får man bättre motståndskraft om man utsätts för lite olika smittor och blir sjuk då och då. Såklart man är mer orolig och behöver vara mer försiktigt om man har nån svaghet, som kronisk sjukdom eller liknande. men alla normalfriska kan gott ha en magsjuka och en förkylning då och då för att vässa immunförsvaret.

Ett samhälle där alla saknar grundläggande immunitet mot vanliga smittor är inte hållbart. Det ser vi på sjukhusen nu där barnen som var så skyddade under pandemin istället får hemska lunginflammationer och måste ligga med syrgas för att de inte tränat upp immuniteten från tidig ålder. 
  • Anonym (inkubationstid)
    Anonym (Tine) skrev 2025-02-17 09:33:22 följande:
    Så du menar att 1177 har fel? Att smittskyddsenheten på Region Stockholm också har fel när de säger 24 timmar för vuxna och skolbarn?
    Ja. För många är 24h okej, kräktes/diarré sista gången igår klockan 09.30. Skolan börjar imorgon kl 08.00, då kan jag/mitt barn gå, då har det gått typ 24h. 

Säger man 48h så är det mer okej att skarva så. 

Ska vi vara krassa så står det inte 24h på 1177. Det står stanna hemma MINST 24h. Det ordet missar folk och skarvar. 
  • Anonym (Jag)

Hade min son som går på förskola (3 år) hemma i höstas när storasyster (som går i skola) var magsjuk. Han blev faktiskt inte smittad men visste ju inte det innan. Då var jag gravid och pluggade 75% men kunde vara hemma de dagarna. Men nej ett skolbarn skulle jag inte ha hemma , det är ju skolplikt. Och hade det varit så att jag hade haft något viktigt i skolan som jag inte fick missa skulle jag ärligt talat inte haft sonen hemma från förskolan heller eftersom han inte var sjuk. 

• Anonym (Ella)

Om resten av familjen stannar hemma med en magsjuk i hemmet är ju risken större att alla smittas. Den sjuka hålls i karantän på sovrummet och med egen toalett (om det är möjligt) och resten håller sig borta från den sjuka, förutom vuxen som tar hand om den sjuka. Vi tar inte emot besökare när vi har magsjuka i huset.

Svar på tråden Håller ni skolbarn hemma när syskon är magsjuka?