• cosinus

Håller ni skolbarn hemma när syskon är magsjuka?

Mina har gått som vanligt. Men jag kan ärligt talat inte minnas att någon av mina fått magsjuka i skolåder än mindre att det smittat någon annan.

När de gick på förskola så hände det ju några gånger att de började kräkas och sen åkte hela familjen dit för att de var på varandra, kräktes över oss föräldrar o s v.

Men sen de kom upp i skolålder. Jag kan inte minnas att vi haft en enda magsjuka som snurrat i familjen. Knappt så någon ens kräkts. Min 16-åring åkte på någon influensa-sak i förra året som gjorde att han kräktes och då var det så länge sen att han inte förstod vad som hände så han missade toalettstolen därför.

Storebror som är 18 kräktes 2 dygn nyss efter att ha varit sjuk 1.5 vecka med hög feber så hostade han sen tills han kräktes under 2 dagar. 

Sånt har hänt. Men magsjuka som när de var små. Nej. Jag har inte haft magsjuka sen 2014 då yngsta som då var 4 åkte dit. Då blev hon sjuk och sen jag och övriga klarade sig. När jag tänker efter kan det nog varit sista gången vi hade en sån klassisk magsjuka i familjen. 

Svar på tråden Håller ni skolbarn hemma när syskon är magsjuka?