Byta skola i slutet av lågstadiet?
Jag är säkert en övertänkare, men jag kan inte sluta upp att fundera. Mitt barn ska sannolikt byta skola till trean. Vi är inte nöjda med den skolan hon går i idag som inte alls möter upp på hennes nivå med någon form av utmaning. Vi har nu sökt till en annan skola som verkar kunna göra det.
Men jag kan inte sluta oroa mig för hur det blir när man kommer in i en klass som redan gått tillsammans i tre år. Jag är rädd att min dotter ska bli utan kompisar. Idag går hon i en otroligt fin klass där de är ett stort gäng som umgås och leker i olika konstellationer. Flera av dem går också på samma aktivitet en gång i veckan. Det är fina barn som bryr sig mycket om varandra.
Barnet i fråga är själv mycket motiverad att byta skola, eftersom undervisningen är för tråkig här. Hon är själv inte så bekymrad över kompisarna, eftersom hon tycker sig ha lätt att få vänner. Hon började som ensam tjej från förskolan på nuvarande skola till exempel. Jag är dock rädd att det är skillnad på sexåriga tjejer och nioåriga tjejer. Jag vet också att hon tappat kontakt med alla de förskolekompisar som hamnade på den andra skolan, inklusive bästisen som hon var extremt tajt med.
Har jag skäl för min oro, eller kan ni lugna mig?