• Anonym (Orolig mamma)

Byta skola i slutet av lågstadiet?

Jag är säkert en övertänkare, men jag kan inte sluta upp att fundera. Mitt barn ska sannolikt byta skola till trean. Vi är inte nöjda med den skolan hon går i idag som inte alls möter upp på hennes nivå med någon form av utmaning. Vi har nu sökt till en annan skola som verkar kunna göra det.

Men jag kan inte sluta oroa mig för hur det blir när man kommer in i en klass som redan gått tillsammans i tre år. Jag är rädd att min dotter ska bli utan kompisar. Idag går hon i en otroligt fin klass där de är ett stort gäng som umgås och leker i olika konstellationer. Flera av dem går också på samma aktivitet en gång i veckan. Det är fina barn som bryr sig mycket om varandra.

Barnet i fråga är själv mycket motiverad att byta skola, eftersom undervisningen är för tråkig här. Hon är själv inte så bekymrad över kompisarna, eftersom hon tycker sig ha lätt att få vänner. Hon började som ensam tjej från förskolan på nuvarande skola till exempel. Jag är dock rädd att det är skillnad på sexåriga tjejer och nioåriga tjejer. Jag vet också att hon tappat kontakt med alla de förskolekompisar som hamnade på den andra skolan, inklusive bästisen som hon var extremt tajt med.

Har jag skäl för min oro, eller kan ni lugna mig?

• Svar på tråden Byta skola i slutet av lågstadiet?
  • Fliselisan

Jag vet inte om jag hade bytt skola när hon har det så bra där hon är nu med kompisar osv, även om undervisningen är tråkig. Så mycket att riskera att förlora .

• Anonym (,-: ÖK  ,ö l kö)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2025-02-14 09:47:54 följande:

Jag är säkert en övertänkare, men jag kan inte sluta upp att fundera. Mitt barn ska sannolikt byta skola till trean. Vi är inte nöjda med den skolan hon går i idag som inte alls möter upp på hennes nivå med någon form av utmaning. Vi har nu sökt till en annan skola som verkar kunna göra det.

Men jag kan inte sluta oroa mig för hur det blir när man kommer in i en klass som redan gått tillsammans i tre år. Jag är rädd att min dotter ska bli utan kompisar. Idag går hon i en otroligt fin klass där de är ett stort gäng som umgås och leker i olika konstellationer. Flera av dem går också på samma aktivitet en gång i veckan. Det är fina barn som bryr sig mycket om varandra.

Barnet i fråga är själv mycket motiverad att byta skola, eftersom undervisningen är för tråkig här. Hon är själv inte så bekymrad över kompisarna, eftersom hon tycker sig ha lätt att få vänner. Hon började som ensam tjej från förskolan på nuvarande skola till exempel. Jag är dock rädd att det är skillnad på sexåriga tjejer och nioåriga tjejer. Jag vet också att hon tappat kontakt med alla de förskolekompisar som hamnade på den andra skolan, inklusive bästisen som hon var extremt tajt med.

HON är inte orolig, då behöver inte du heller vara det. Dessutom, du skriver att många går på samma aktivitet, gäller det även din dotter? Då ses de ju där. 

• Anonym (Umi)

Vi beslöt oss för att ha kvar vår son i sin klass. Han hade testats som "gifted" och blivit erbjuden en plats i en gifted-klass på en annan skola inför andra klass, efter att ha gått två år i kindergarten och hela 1:an i sin nuvarande skola med samma barn.

För vår son (och detta är ju enbart för honom och inte ditt barn) kom vi fram till att kompisarna och de sociala var viktigt - viktigare än undervisningen i andra klass. Närheten till skolan och att vi kan gå dit och att han har sina kompisar runt knuten kändes också relevant, särskilt ställt mot 20 minuter i bil eller skolbuss till den andra skolan. Vi steppade också upp hans fritidsaktiviteter med en tutor och en scienceklubb för att inte hålla honom tillbaka akademiskt. Han är ju väldigt liten ännu, snart 8 år, och vi kan ju låta honom styra och leda mer på det här sättet.

Annat barn, annan ålder, annat land, annan familj, men det var så här vi resonerade. Det var inget lätt beslut och jag avundas dig inte att sitta med ansvaret för ett liknande beslut just nu.

• Anonym (Orolig mamma)

Tack för alla kloka svar! Det är en svår nöt att knäcka. Barnet själv vill ju byta skola, för hon känner att lektionerna börjar tära på henne och ingen lyssnar när hon ber om svårare uppgifter. Förra veckan satt hon av två mattelektioner med att "lära" sig hel- och halvtimmar på klockan, till exempel. När hon till slut lovades svårare uppgifter, slutade det med att man gav hela klassen samma "svåra" uppgift som inte var det minsta svår för mitt barn. Sen ansåg skolan att de gjort sitt.

Jag är rädd att flera år i den här skolan, kommer att göra att dottern tappar lusten att gå till skolan.

Och samtidigt, att byta skola är ju alltid en risk. Tänk om hon hamnar utanför, eller ännu värre, tänk om hon blir mobbad! Eller så går det alldeles utmärkt. Det är oerhört svårt!

• Anonym (I)

Hade inte bytat. Det sociala är otroligt viktigt i dagens hårda samhälle. Däremot förstår jag inte varför ett så litet barn ska vara ansvarig för sin undervisning. Det är ni föräldrar som får ha möte med rektor och lärare och anpassa skolgången.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (I) skrev 2025-02-25 13:12:23 följande:

Hade inte bytat. Det sociala är otroligt viktigt i dagens hårda samhälle. Däremot förstår jag inte varför ett så litet barn ska vara ansvarig för sin undervisning. Det är ni föräldrar som får ha möte med rektor och lärare och anpassa skolgången.

Det har vi självklart haft, men fått absolut noll gehör. På flera av dessa möten har barnet varit närvarande och själv berättat vad hon vill och hur hon upplever nivån, men inte heller det ger något som helst gehör från skolan.  
  • Anonym (Lisa)

Min dotter bytte förskola vid två (familjeflytt). Sen blev det typ byte till sista året på förskola, dvs hon gick kvar men alla kompisar började skolan, plus att de bytte lokaler och personal.

Till fsk-klass fick hon inte plats på den skola vi sökt och där alla andra från förskolan hamnade, så helt ny klass. Där gick hon sedan upp till sjuan, då hon började högstadiet på ny skola utan att känna någon. 

Ingen av dessa nya miljöer har varit särskilt svår för henne. Hon har snabbt hittat nya kompisar vid varje byte. Sen har hon flera kompisar utanför skolan med, via aktiviteter. Beror väl mycket på barnet, men ofta går det bra.

Sen vet jag inte om jag bytt i er situation ändå. Blir det inte nya lärare till fyran iaf? Är det skolan eller nuvarande lärare som inte orkar utmana? 

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-02-25 13:25:46 följande:

Min dotter bytte förskola vid två (familjeflytt). Sen blev det typ byte till sista året på förskola, dvs hon gick kvar men alla kompisar började skolan, plus att de bytte lokaler och personal.

Till fsk-klass fick hon inte plats på den skola vi sökt och där alla andra från förskolan hamnade, så helt ny klass. Där gick hon sedan upp till sjuan, då hon började högstadiet på ny skola utan att känna någon. 

Ingen av dessa nya miljöer har varit särskilt svår för henne. Hon har snabbt hittat nya kompisar vid varje byte. Sen har hon flera kompisar utanför skolan med, via aktiviteter. Beror väl mycket på barnet, men ofta går det bra.

Sen vet jag inte om jag bytt i er situation ändå. Blir det inte nya lärare till fyran iaf? Är det skolan eller nuvarande lärare som inte orkar utmana? 

Det är både skolan och lärare som inte mött upp. Läraren har sagt tvärt nej och skolan lovade svårare uppgifter som sen visade sig vara alldeles för enkla. Nu anser de dock att de gjort sitt. Det går absolut inte att få nästa årskurs material till exempel. Hemma räknar hon material från två årskurser upp, bara för att hon tycker att det är roligt och älskar matte. 

Den skola vi vill byta till har också matteinriktning från fyran och kommer hon in i trean är hon garanterad plats till fyran. 

• Anonym (I)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2025-02-25 13:16:19 följande:
    Det har vi självklart haft, men fått absolut noll gehör. På flera av dessa möten har barnet varit närvarande och själv berättat vad hon vill och hur hon upplever nivån, men inte heller det ger något som helst gehör från skolan.  
    Samtidigt behöver ni lära ert barn att anpassa sig till helheten och sin klass. Bara för att man tycker något är roligt kan man inte få nästa läsårs uppgifter. Hon ska motiveras och utmanas men arbetet från skolan sida ska ju passa hela gruppen. 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (I) skrev 2025-02-25 14:07:48 följande:
    Samtidigt behöver ni lära ert barn att anpassa sig till helheten och sin klass. Bara för att man tycker något är roligt kan man inte få nästa läsårs uppgifter. Hon ska motiveras och utmanas men arbetet från skolan sida ska ju passa hela gruppen. 
    Problemet är att hon inte utmanas alls, och inte har gjorts på snart tre år. Hon ligger långt före sina klasskamrater i alla teoretiska ämnen och får ingen anpassning. Precis som barn med svårigheter får stöttning, ska också elever långt fram få anpassning. 
  • SkaneFre
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2025-02-14 09:47:54 följande:

Har ditt barn autism? Det låter rätt udda att flytta ditt barn bara för att ni anser att hon inte får nog med utmaningar i skolan hon går på? Tror ni annars att skolan ligger långt efter andra skolor? Eller vad handlar det om? 

Eftersom hon går i en "otroligt fin klass" hade jag varit mycket försiktig, om jag hade varit i era skor. 

• Anonym (Orolig mamma)
    SkaneFre skrev 2025-02-25 14:15:00 följande:

Har ditt barn autism? Det låter rätt udda att flytta ditt barn bara för att ni anser att hon inte får nog med utmaningar i skolan hon går på? Tror ni annars att skolan ligger långt efter andra skolor? Eller vad handlar det om? 

Eftersom hon går i en "otroligt fin klass" hade jag varit mycket försiktig, om jag hade varit i era skor. 

Mitt barn har verkligen inte autism! Barnet är dock skärpt och ligger långt före i alla ämnen. Skolan är dålig på att hantera barn som ligger före och många elever före mitt barn har valt att byta skola just på grund av det. Vi vet flera som har erfarenhet av skolan vi sökt till och dessa bekräftar att den skolan absolut möter upp och utmanar. 

Redan förskolan uppmärksammade henne och lyckades utmana henne mer än vad skolan gör. 

• Anonym (I)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2025-02-25 14:11:10 följande:
    Problemet är att hon inte utmanas alls, och inte har gjorts på snart tre år. Hon ligger långt före sina klasskamrater i alla teoretiska ämnen och får ingen anpassning. Precis som barn med svårigheter får stöttning, ska också elever långt fram få anpassning. 
    Självklart. Det står i skollagen. 
  • cosinus

Jag hade bytt. Mina barn har bytt skola inför årskurs 1, årskurs 4, i årskurs 4 och årskurs 7.

Det är ju naturligtvis beroende på barn men enda gången det varit lite tufft var att komma in i högstadiet. I övrigt har det sociala löst dig fort.

• Anonym (T)

Skulle akta mig för att byta . Det är bra nu som det är med hennes vänner och vännerna kommer bli betydligt viktigare inom snar framtid och mina erfarenheter är att i mellanstadiet betydligt tuffare mellan vännerna , grupperna i klassen osv och mycket händer . Att byta skola kan funka men kan också gå åt skogen i den här känsliga åldern.

• Anonym (Byta)

Jag hade satsat på att byta. Skulle det gå åt skogen helt i den nya skolan, så kan ni ju byta tillbaka.

Men din dotter verkar inte ha svårt att få kompisar plus att hon går på samma aktiviteter som de kompisar hon har idag. Och när t om hon vill byta för att det är för lite utmaningar och allt ska anpassas till de andra eleverna, då tycker jag ni ska göra det. 

• SkaneFre

Jag tror att ett byte kommer gå bra ändå. Det är väldigt bra att din dotter är positiv till att byta trots att hon har ett fint umgänge i klassen. Sen kan ju allt hända, men så är det ju med livet. 

Nej, arbetet ska anpassas utefter var och en. En rätt omöjlig uppgift för en ensam lärare. 

Skolan jag arbetar på gör så, men där är det mer tvunget då det är en anpassad grundskola och alla har otroligt olika nivå. I matte tex, eftersom TS just nämner matte så har eleverna i klassen totalt 4 olika matteböcker, allt utefter vilken nivå de ligger på. 

• Jemp
    Nej. På vilket sätt menar du att ts barn inte omfattas av skollagens rättigheter att få undervisning på sin nivå?
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2025-02-25 14:11:10 följande:
    Byt, ni kan ju byta tillbaka om hon blir mobbad, utanför eller av någon annan anledning inte trivs. 
    Kompisarna hon har nu kan hon träffa på aktiviteter eller hemma. 
Svar på tråden Byta skola i slutet av lågstadiet?