Anonym (Kim) skrev 2025-02-06 20:25:48 följande:
Ja, konstigt blir det, så hur har du tänkt kring det och just det konstiga för barnen som ju kommer att undra?
Går det inte att umgås på kalas och annat, men att du undviker din förälder så gott det går på alla sammankomster?
Vad är det du försökt och vad är det som blir ditt fel?
Jag har själv en mindre bra relation till ett par familjemedlemmar varav den ena är min förälder. Det kan komma nedlåtande kommentarer och kan de sticka till mig när de kan. Jag har blivit sårad så många gånger, men valt att nu ändra inställning till dem och de är små skitar som inte är värda min ledsenhet. Jag vet vad JAG är värd och jag ler och är artigt trevlig när vi träffas. Skulle de visa sådana tendenser mot mina barn skulle jag dock ta oss alla ur ekvationen per omgående.
Det är i stora drag det som du varit med om, som drabbat också mig. Nu har det dock inträffat en händelse kopplat till ett arv efter en annan släkting. Precis samma sak hände för flera år sen den förälder jag inte vill bryta med. Den förälder jag inte längre vill ha kontakt med, var då mycket nedlåtande mot sin partner kring hur hen "lät sig behandlas". Nu behandlas jag på samma sätt och detta vill inte föräldern se eller låtsas om. Det blev spiken i kistan. Det är inte okej att tala illa om andra kring deras behandling och sen se till att jag behandlas på precis samma sätt. Föräldern i fråga kan inte ens uttrycka att jag blivit orättvist behandlad, vilket är det enda jag önskar.
I övrigt är det mesta mitt fel. Mitt syskon kan vara frånvarande från högtider och mina barns födelsedagar utan att det gör något. Om jag inte kan delta, blir jag utpekad som en bov som inte bryr sig om familjen. Jag sliter isär familjen för att jag vill låta mina barn fira jul med sina farföräldrar en enda gång. Min förälder använder sig av tårar och hårda ord för att försöka styra mig dit hen vill, medan mitt syskon "kommer undan" med exakt samma beteende.