• Anonym (Kim)

Att bryta med en förälder - hur fungerar det för resten av familjen?

Jag tänker att det blir väldigt konstigt, inte minst för barnen. Det kommer ju att komma situationer förr eller senare där barnen kommer att undra varför mamma inte följer med eller varför ni inte ska delta i kalas eller andra situationer. Hur ska du förklara det? Med lögner eller ska du säga som det är att morföräldern är "dum" mot dig så du vill inte träffa hen? båda känns dåligt som jag ser det.

Går det inte att kommunicera med din förälder och komma fram till någon lösning där ni kan coexistera?

• Anonym (Kim)
    Anonym (Vägs ände) skrev 2025-02-06 19:46:34 följande:
    Att det blir konstigt förstår jag absolut. Det är därför jag söker erfarenhet om någon nu fått det att fungera.

Det går inte att gå till någon typ av samexistens utan närmare umgänge med den här föräldern. Jag har försökt och det vänds alltid till att det är mitt fel. Det är en del i att jag ledsnat helt och hållet nu.
    Ja, konstigt blir det, så hur har du tänkt kring det och just det konstiga för barnen som ju kommer att undra? 

Går det inte att umgås på kalas och annat, men att du undviker din förälder så gott det går på alla sammankomster?

Vad är det du försökt och vad är det som blir ditt fel?

Jag har själv en mindre bra relation till ett par familjemedlemmar varav den ena är min förälder. Det kan komma nedlåtande kommentarer och kan de sticka till mig när de kan. Jag har blivit sårad så många gånger, men valt att nu ändra inställning till dem och de är små skitar som inte är värda min ledsenhet. Jag vet vad JAG är värd och jag ler och är artigt trevlig när vi träffas. Skulle de visa sådana tendenser mot mina barn skulle jag dock ta oss alla ur ekvationen per omgående.
Svar på tråden Att bryta med en förälder - hur fungerar det för resten av familjen?