• Anonym (I)

Trött barn som kivas i skolan

Har fått samtal från skolan om att min 8-åring är trött om dagarna och därav bråkar/är ofokuserad. Jag vet inte vad jag ska göra! 

Jag vet att det är långa dagar för barnet men jag kan inte göra något åt saken för närvarande då jag gör min praktik ute i verksamhet med dessa tider och inte har möjlighet att välja vilka tider jag ska gå. Dessutom lång resväg för mig. Jag har ingen annan som kan stötta upp om morgnarna heller, så får dra hela lasset själv. 

Känner mig så anklagad från skolans håll. Jag gör dessutom allt för att få barnet i säng tidigt, men han behöver hinna med läxläsning och äta middag innan sängdags. I dagsläget förbereder jag allt för att det ska gå så smidigt som möjligt, men jag kan inte trolla med tider. 

Utbildningen är klar i maj. Men inte säkert att det är bättre med tider då eftersom jag kommer att arbeta heltid och restid är ca 1,5 h enkel resa oavsett var jag får jobb (mest pga gles kollektivtrafik). Orten där jag bor har inga såna tjänster heller och just nu är arbetsmarknaden rätt katastrofal så jag kommer inte ha möjlighet att välja och vraka. 

Det känns inte som att jag kan lösa situationen på ett bra sätt oavsett vad jag gör förrän jag har jobbat ett tag och har möjlighet att gå ned i tid. Hur löser ni andra såna situationer? 

• Svar på tråden Trött barn som kivas i skolan
  • Anonym (E)

Bor ni nära skolan och du har lång resväg eller menar du att ni har långt till skolan?

Äter barnet frukost i skolan eller hemma?

Jag har i perioder börjat väldigt tidigt på morgonen, första som lämnat, vi har haft lite olika varianter på lösningar, kläderna läggs fram kvällen innan, frukostmacka har ätits på tunnelbanan tex. Men det som var räddningen i stressen var när en av klasskompisarnas pappa (som även var en av mina grannar) erbjöd sig att jag kunde lämna min son hos honom på väg till jobbet så kunde de äta frukost i lugn och ro och gå tillsammans, med andra barnet hade jag en klasskompis som bodde något kvarter bort och där brukade mamman hämta upp min son också och skjutsa med bil, vilket gjorde att vi totalt slapp sitta i rusningstrafik kollektivt och det blev en lugnare start. Det är lite åldersskillnad på mina barn men detta var i lågstadiet för båda. Finns det någon klasskompis i närheten eller på vägen till din praktik?

• Anonym (Mamma i Gbg)

Först bra att du utbildar dig.
    Om ni nu bor i ett mindre samhälle skulle inte 8åringen kunna gå själv till skolan.
    Du ringer på FaceTime och checkar av , frukost och kläder förbereder du kvällen innan. Altenativet är ju att du minskar pendlingstiden, 3 timmar om dagen är förmycket, Bil, moped eller flytta.

• Anonym (Pappa)

Var är den andra föräldern? Kan barnet ta med mellanmål? Blodsockret har en viss betydelse.

• Anonym (Lisa)

Att få för lite sömn, för att man behöver sitta uppe och plugga, är för vuxna studenter, inte åttaåringar. 

Hittar du ingen annan lösning så skippa läxorna, så att han åtminstone får sova.

• Anonym (jjjjjjjj)

Kan inte läxorna göras i skolan istället? Kan han gå hem själv lite tidigare?

• Anonym (mamman)

Försök att göra läxorna en gång i veckan på helgen, på dagtid istället så kan ni ägna kvällen åt att sova.

• Anonym (Fia)

Låter som att det skulle fungera bättre för er om du anlitade barnvakt så han får komma hem i tid åtminstone ett par dagar i veckan. Och så skaffa bil, åtminstone tills du börjar jobba, om ni ska bo så långt från möjliga arbetsplatser. Han är fortfarande liten och orkar helt enkelt inte så långa dagar.

• Anonym (I)
    Anonym (E) skrev 2025-02-03 16:19:01 följande:

Bor ni nära skolan och du har lång resväg eller menar du att ni har långt till skolan?

Äter barnet frukost i skolan eller hemma?

Jag har i perioder börjat väldigt tidigt på morgonen, första som lämnat, vi har haft lite olika varianter på lösningar, kläderna läggs fram kvällen innan, frukostmacka har ätits på tunnelbanan tex. Men det som var räddningen i stressen var när en av klasskompisarnas pappa (som även var en av mina grannar) erbjöd sig att jag kunde lämna min son hos honom på väg till jobbet så kunde de äta frukost i lugn och ro och gå tillsammans, med andra barnet hade jag en klasskompis som bodde något kvarter bort och där brukade mamman hämta upp min son också och skjutsa med bil, vilket gjorde att vi totalt slapp sitta i rusningstrafik kollektivt och det blev en lugnare start. Det är lite åldersskillnad på mina barn men detta var i lågstadiet för båda. Finns det någon klasskompis i närheten eller på vägen till din praktik?

Skolan är nära, men jag har långt till min praktikplats. Barnet äter frukost på skolan på morgonen, kliver bara upp och tar oss iväg på direkten efter påklädning och morgonbestyr. Jag kliver upp 04.45 varje morgon, men väcker först efter att jag ätit frukost, duschat och klätt mig. Har förberett allting med kläder och så kvällen innan.

Han har även två yngre syskon, men där är det inga problem med tidiga morgnar eftersom de sover på förskolan mitt på dagen. 

Han har kompisar nära, men jag har ingen direkt kontakt med föräldrarna där och det känns inte som att jag kan lämpa över något ansvar på någon annan heller eftersom alla sliter med sitt. 

• Aliona
    Anonym (I) skrev 2025-02-03 19:12:26 följande:

Skolan är nära, men jag har långt till min praktikplats. Barnet äter frukost på skolan på morgonen, kliver bara upp och tar oss iväg på direkten efter påklädning och morgonbestyr. Jag kliver upp 04.45 varje morgon, men väcker först efter att jag ätit frukost, duschat och klätt mig. Har förberett allting med kläder och så kvällen innan.

Han har även två yngre syskon, men där är det inga problem med tidiga morgnar eftersom de sover på förskolan mitt på dagen. 

Han har kompisar nära, men jag har ingen direkt kontakt med föräldrarna där och det känns inte som att jag kan lämpa över något ansvar på någon annan heller eftersom alla sliter med sitt. 

De finns de som inte har det slitit. Vi är två vuxna på ett barn, bor nära skolan och jobbar hemifrån och tycker inte att det är jobbigt alls. Om en av barnets kompisar behövde hjälp med att tex få följa med hem tidigare en eller någon dag i veckan, för att läsa läxor, koppla av och kanske ära middag här så skulle det inte vara något problem alls. Hör dig för bara! Det finns säkert fler som vi! Det hjälps dessutom mycket åt bland grannar och klasskompisar med att ta varandras barn. Det är inget konstigt - det krävs en hel by för att uppfostra ett barn! 
  • Anonym (E)

Ok, jag förstår. 

Min son brukade passa på att göra läxorna i på fritids, ena fritidspedagogen var även hans resurs (adhd) så just där löste det sig lite extra bra. Om ni inte behöver göra läxorna på kvällen så kan han iaf komma i säng lite tidigare, sen kanske det finns någon soffa han kan lägga sig och vila på en stund innan skolan börjar, morgonfritids brukar vara lite lugnare tempo iaf där jag har erfarenhet av.

Är det läsläxa så låt honom sitta vid köksbordet och läs medan du lagar maten så vinner du tid där
  • Anonym (D)

Prata med skolan och se om ni skulle kunna hjälpas åt. Om fritids skulle kunna hjälpa till med läxläsning, gärna på morgonen innan han är för trött, så skulle han kanske kunna komma i säng tidigare på kvällen samtidigt som han faktiskt får läxan gjord. Se om han kan få ta med extra frukt och få möjlighet att ta en extra fruktstund för att få upp energin när han börjar bli trött. 

Har han kompisar så kanske han kan få gå hem med en kompisar 1-2 gånger i veckan, och så kan kanske kompisarna komma hem till er några timmar på helgen. Det är ofta enklare att barnen faktiskt är med en kompis i den åldern- då roar de ofta varandra och kivas mindre med syskon och som förälder blir det nästan lättare när de är tillsammans än när de är själva. 

Middag kanske du kan förbereda genom batch cooking på helgen och sedan bara ta fram och tina mat under veckan. Fiskpinnar och pulvermos, färdiga köttbullar eller korv och snabbmakaroner är helt ok också i veckan. 

Som student misstänker jag att ekonomin inte är på topp, men när du börjar jobba kanske du kan ta hjälp av en barnvakt/extramormor som kan hjälpa till någon/några dagar i veckan. 

• Anonym (mamman)

Vilka tider har han egentligen? När går han upp och när är ni hemma på kvällen? Är det för långa tider så är det, det är inte en anklagelse från skolan utan ett konstaterande. Man kan inte göra allting när man har barn, så är det bara. Du kanske måste flytta närmare skolan då. Ditt barn blir lidande och han måste prioriteras. 
  • Anonym (D)

En fundering om det är svårt med jobb ändå där ni bor är att du funderar på en flytt när du får en fast tjänst senare.

Alternativt om du kan korta pendlingstiden genom att skaffa bil när du jobbar. 

• Jemp

Vad kan göras för anpassningar i skolan? Vad säger åttaåringen själv? Är det just under skoltid som det stökas, eller även på fritids?
    Vet ni att det är just trötthet som är orsaken?

Jag tänker alltså på möjlighet att gå undan (Fritids), avskärmande hjälpmedel i skolan osv, som kan hjälpa fokuset i allmänhet.

Svar på tråden Trött barn som kivas i skolan