• Aliona

Trött barn som kivas i skolan

Anonym (I) skrev 2025-02-03 19:12:26 följande:

Skolan är nära, men jag har långt till min praktikplats. Barnet äter frukost på skolan på morgonen, kliver bara upp och tar oss iväg på direkten efter påklädning och morgonbestyr. Jag kliver upp 04.45 varje morgon, men väcker först efter att jag ätit frukost, duschat och klätt mig. Har förberett allting med kläder och så kvällen innan.

Han har även två yngre syskon, men där är det inga problem med tidiga morgnar eftersom de sover på förskolan mitt på dagen. 

Han har kompisar nära, men jag har ingen direkt kontakt med föräldrarna där och det känns inte som att jag kan lämpa över något ansvar på någon annan heller eftersom alla sliter med sitt. 

De finns de som inte har det slitit. Vi är två vuxna på ett barn, bor nära skolan och jobbar hemifrån och tycker inte att det är jobbigt alls. Om en av barnets kompisar behövde hjälp med att tex få följa med hem tidigare en eller någon dag i veckan, för att läsa läxor, koppla av och kanske ära middag här så skulle det inte vara något problem alls. Hör dig för bara! Det finns säkert fler som vi! Det hjälps dessutom mycket åt bland grannar och klasskompisar med att ta varandras barn. Det är inget konstigt - det krävs en hel by för att uppfostra ett barn! 
Svar på tråden Trött barn som kivas i skolan