• Anonym (Lnell)

Autism och stödinsatser

Är det någon som har genomgått ett IBT-program på två år som sett stora framsteg hos sitt barn? Min son är 3,5 år och har autism. Ingen nivå är satt. Han har bra språkförståelse. Han kommunicerar med att peka, leda vid handen, PECS-kort och har i nuläget bara 3 ord han använder verbalt. Han leker funktionellt i små stunder, men det är inte mycket. Han är väldigt social på sitt sätt, men leker i princip inte med andra barn utan mest med vuxna. Han går framåt, men har längre väg att gå med självständighet då vi exempelvis hela tiden måste prompta  verbalt när han exempelvis ska klä på/av sig själv. 
    Jag vill tro att det ska bli bättre och att framför allt talet ska släppa, men vissa dagar känns det så tungt och jag är så orolig för hur det ska gå. 
  • Svar på tråden Autism och stödinsatser
  • MadameE

Jag har ingen personlig erfarenhet av IBT men sitter lite i samma situation som du och förstår till 100% din oro. Vår son är " för gammal" för att bli beviljad IBT då han är född -20 och vi går för närvarande grundkurs hos autismcenter för små barn i stockholm som är obligatorisk innan man kan söka individuella insatser/ mer specifika insatser. 
    våra barn är väldigt lika varann i svårigheterna, dock har vår son senaste 6 månaderna börjat benämna saker med ord istället för att bara peka och dessutom börjat med direkt ekotal dvs att han upprepar det som sägs till honom omedelbart. typ " vill du gå till lekparken?" säger han " gå till lekparken " och går till hallen.  Detta skall tydligen vara mycket positivt ur språkutvecklingssynpunkt så kanske att detta kan ge dig någon form av hopp. 

Jag har hört massor med positivt om IBT så är superglad för din skull om ni fått det beviljat till ert barn! 

• Anonym (Lnell)

Tack så mycket! Vi är så tacksamma att vi hann komma med. Jag har också hört mycket positivt, så jag hoppas att det kan hjälpa sonen. Vi har gått en individuell insats tidigare och jag var jättenöjd. Så de individuella insatserna är också bra. Vad underbart att höra om din sons framsteg, det ger hopp. Vilken nivå har ditt barn? Om det är ok att jag frågar.

• MadameE

Han är nivå 2 på kommunikation och socialt samspel och nivå 1 i begränsade repetitiva beteenden. Han är följsam och är inte så rutinbunden, har inga tydliga sensoriska svårigheter ( han älskar dock kramar och pussar men det är ju inte något negativt för någon av oss ) dock " stimmar " han en del och sortera och radar gärna upp leksaker emellanåt så därav nivå 1 på sistnämnda.  Vår son är också ganska social men endast med vuxna han känner. Andra barn har han nästintill noll samspel med förutom med sin storasyster som är helt fenomenal på att leka med honom " på hans nivå" och få igång honom i både samspel och bus :)

Vad skönt att höra att du har positiva erfarenheter med de individuella insatserna! Jag lägger stort hopp vid dem och hoppas på att vi ska få bra verktyg i att stimulera hans tal och sen då det sociala med jämnåriga. Har dock för närvarande hamnat i ett problem med rektorn på förskolan han går på som är mer än motvillig till att utbilda personalen och till deras medverkan i de individuella insatserna. motiveringen är att personalen redan har en gedigen utbildning i barn med autism som de fått centralt i kommunen. Jag har tyvärr väldigt många exempel på att så inte är fallet :( MEN personalen är fantastisk  och vill verkligen lära sig och gå utbildningar  så den kampen har jag ännu inte gett upp :)

Vilken nivå har din son? 

Eftersom ni blir beviljade IBT gissar jag att er förskola är helt med på tåget iaf ! 

• Anonym (mamma till barn med autism)

TS vet inte var du bor men om det är Banyan center ni fått en plats på så
    kan jag verkligen rekommendera det.

Vi hade deras stödinsatser i 2 år så både vi och förskolan jobbade med deras övningar.
    Nu är vårt barn en tonåring men stödinsatserna gav oss många verktyg att jobba efter. Vårt barn har sen även gått i TBA klass på en fantastisk skola.
    Nu har vårt barn autism grad 3 och alla barn som får intensivinsatser lär sig olika inom olika områden men alla lär sig och utvecklas inom sin nivå och intensivträning gör ändå att alla kommer framåt i olika grader.
    För vårt barn har det varit en stor del att skolan sen ändå gått så pass bra.
    Vårt barn har dock även utvecklingsstörning men är en glad och social person som gillar skolan och vill göra många aktiviteter.
    Men intensiv träningen gjorde att vårt barn t ex hade mycket lättare sen i skolan med inlärning mm.
    Vi la ner mycket tid dom 2 åren vi hade det och hade jättebra handledare och sen då att vi fick en resurs på förskolan som också då gjorde övningarna.

Svar på tråden Autism och stödinsatser