• MadameE

Autism och stödinsatser

Jag har ingen personlig erfarenhet av IBT men sitter lite i samma situation som du och förstår till 100% din oro. Vår son är " för gammal" för att bli beviljad IBT då han är född -20 och vi går för närvarande grundkurs hos autismcenter för små barn i stockholm som är obligatorisk innan man kan söka individuella insatser/ mer specifika insatser. 
    våra barn är väldigt lika varann i svårigheterna, dock har vår son senaste 6 månaderna börjat benämna saker med ord istället för att bara peka och dessutom börjat med direkt ekotal dvs att han upprepar det som sägs till honom omedelbart. typ " vill du gå till lekparken?" säger han " gå till lekparken " och går till hallen.  Detta skall tydligen vara mycket positivt ur språkutvecklingssynpunkt så kanske att detta kan ge dig någon form av hopp. 

Jag har hört massor med positivt om IBT så är superglad för din skull om ni fått det beviljat till ert barn! 

• MadameE

Han är nivå 2 på kommunikation och socialt samspel och nivå 1 i begränsade repetitiva beteenden. Han är följsam och är inte så rutinbunden, har inga tydliga sensoriska svårigheter ( han älskar dock kramar och pussar men det är ju inte något negativt för någon av oss ) dock " stimmar " han en del och sortera och radar gärna upp leksaker emellanåt så därav nivå 1 på sistnämnda.  Vår son är också ganska social men endast med vuxna han känner. Andra barn har han nästintill noll samspel med förutom med sin storasyster som är helt fenomenal på att leka med honom " på hans nivå" och få igång honom i både samspel och bus :)

Vad skönt att höra att du har positiva erfarenheter med de individuella insatserna! Jag lägger stort hopp vid dem och hoppas på att vi ska få bra verktyg i att stimulera hans tal och sen då det sociala med jämnåriga. Har dock för närvarande hamnat i ett problem med rektorn på förskolan han går på som är mer än motvillig till att utbilda personalen och till deras medverkan i de individuella insatserna. motiveringen är att personalen redan har en gedigen utbildning i barn med autism som de fått centralt i kommunen. Jag har tyvärr väldigt många exempel på att så inte är fallet :( MEN personalen är fantastisk  och vill verkligen lära sig och gå utbildningar  så den kampen har jag ännu inte gett upp :)

Vilken nivå har din son? 

Eftersom ni blir beviljade IBT gissar jag att er förskola är helt med på tåget iaf ! 

Svar på tråden Autism och stödinsatser