• Anonym (V)

Skjuta upp visning

Jag har tre uppsägningsmånader som börjar februari. Jag ska flytta i redan början av april så det blir en dubbel hyra. 

Kan jag säga att jag vill ta besiktning och visningar under april? Man vill ju helst flytta sina saker innan det ska komma främlingar och titta. Och känns mer värt med en dubbel hyra om jag kan slippa detta. 
    Men det är ju klart att de vill ha den uthyrt så snabbt som möjligt. är det mkt begärt att be om att få ta det i april?

• Svar på tråden Skjuta upp visning
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (V) skrev 2025-01-30 09:56:14 följande:
    Ok men de ger fan i att renovera medan jag bor här. Det är fortfarande min tid för jag betalar 3 månader till
    Hyresvärden renoverar när hen känner för det. Det kan vara under tiden du fortfarande bor där, utflyttad eller inte.
  • Anonym (V)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-01-30 10:35:56 följande:

Om du vill riskera att missa chansen att slippa dubbla hyror så är det upp till dig.

Jag har dubbel hyra i april dock
  • Anonym (V)
    Fjäril kär skrev 2025-01-30 10:02:08 följande:
    Nej renovering görs alltid när du flyttat ut. Det kan vara nästa hyresgäst som får vänta med att flytta in alternativt får leva med hantverkare nån vecka. 

Detsamma gäller ju dig själv till nästa lägenhet du flyttar. Det som ska åtgärdas där är förmodligen nytt och fräscht tills du flyttar in eller så får du meddelande om att x och y ska utföras ett visst datum . 
    Fast det var ej fräscht när jag flyttade in här. Jag fick städa i en hel månad innan det kändes okej att flytta in
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (V) skrev 2025-01-30 11:20:41 följande:
    Jag har dubbel hyra i april dock
    Om någon skulle vilja flytta in 1 april skulle du inte ha det.
  • Anonym (Sussi)

Tänk lite längre!

De som ska ta över din lägenhet kommer att få dubbla hyror i tre månader, ifall visningen är i april och inflyttningen är i maj.

• Anonym (L)
    Anonym (V) skrev 2025-01-30 11:21:40 följande:
    Fast det var ej fräscht när jag flyttade in här. Jag fick städa i en hel månad innan det kändes okej att flytta in
    Det skulle du ju anmält direkt till hyresvärden. Tidigare hyresgäst ska ha flyttstädat, och är det inte gjort så får den bekosta en flyttstädning hos en städfirma
     Men det går ju inte att komma och säga efteråt och hoppas på nån slags kompensation. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Sussi) skrev 2025-01-30 14:57:35 följande:

Tänk lite längre!

De som ska ta över din lägenhet kommer att få dubbla hyror i tre månader, ifall visningen är i april och inflyttningen är i maj.

Anonym (Hmm) skrev 2025-01-30 11:57:16 följande:

Nä alltså jag vill ha den i en månad för att flytta över saker i lugnare takt, ej över en förmiddag
  • Yllop
    Anonym (V) skrev 2025-01-30 15:32:06 följande:

Nä alltså jag vill ha den i en månad för att flytta över saker i lugnare takt, ej över en förmiddag
    Kolla vad som står i kontraktet angående visning. I de flesta kontrakt, i alla fall om du hyr av en större värd,  framgår det att hyresgästen är skyldig att släppa in folk för visning.
  • Anonym (V)
    Yllop skrev 2025-01-30 17:04:58 följande:
    Kolla vad som står i kontraktet angående visning. I de flesta kontrakt, i alla fall om du hyr av en större värd,  framgår det att hyresgästen är skyldig att släppa in folk för visning.
    jo förstår att jag måste släppa in dem. Men trodde att man fick bestämma datum tillsammans med värden, inte att de skulle bestämma fritt och man behöver rätta sig efter det

Jag har lite konstig möblering och ingen tv så soffan står riktad mot sängen liksom. sedan har jag börjat packa redan så står bags med prylar. 
  • Anonym (L)
    Anonym (V) skrev 2025-01-30 17:09:50 följande:
    jo förstår att jag måste släppa in dem. Men trodde att man fick bestämma datum tillsammans med värden, inte att de skulle bestämma fritt och man behöver rätta sig efter det

Jag har lite konstig möblering och ingen tv så soffan står riktad mot sängen liksom. sedan har jag börjat packa redan så står bags med prylar. 
    Såklart man kommer överens med värden om en tid, men du kan nog inte kräva att få visningen efter att du flyttat.
    Du behöver inte ha jättestädat eller så, gör inget att det är konstig möblering eller står flyttlådor i nåt hörn. Men du måste samarbeta o göra en visning.
  • Anonym (Sussi)
    Anonym (V) skrev 2025-01-30 15:32:06 följande:

Jag förstår varför du vill senarelägga visningen. Klart att det blir bekvämare för dig.

Men det blir jäkligt dyrt för de som ska flytta in efter dig 

De vill förstås skriva kontrakt i februari, så att de kan säga upp sitt nuvarande boende i tid och inte behöva betala dubbla hyror i tre månader.
  • Anonym (Sussi)

Du får inget extra för att det är välstädat och snyggt möblerat. Så länge det går att ta sig runt och se hela lägenheten så är det lugnt.
  • Yllop
    Givetvis kommer du överens med värden om en tid som passar.
  • Fjäril kär

Det är den nya hyresgästen  som ska komma och titta på din lägenhet som ska bestämma tid tillsammans med dig för visning.  Det har värden ingenting med att göra alls. 

Den som tittade på min lägenhet skickade sms och frågade när hon fick komma och vi bokade in dagen efter . 
  • Anonym (V)
    Fjäril kär skrev 2025-01-31 10:31:49 följande:
    Det är den nya hyresgästen  som ska komma och titta på din lägenhet som ska bestämma tid tillsammans med dig för visning.  Det har värden ingenting med att göra alls. 

Den som tittade på min lägenhet skickade sms och frågade när hon fick komma och vi bokade in dagen efter . 
    De har en uthyrare som visar lägenheterna och allt sker via henne. Hon kommer använda huvudnyckel om jag inte skulle öppna. Så det är väldigt strängt här
  • Anonym (M)
    Anonym (V) skrev 2025-01-31 13:36:52 följande:
    De har en uthyrare som visar lägenheterna och allt sker via henne. Hon kommer använda huvudnyckel om jag inte skulle öppna. Så det är väldigt strängt här
    Då har du varit medveten om detta när du flyttade in. Det står väl på deras hemsida. 
  • Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2025-01-31 13:45:21 följande:
    Då har du varit medveten om detta när du flyttade in. Det står väl på deras hemsida. 
    Nej det står inte
    Normalt så kan man komma överens om en tid tillsammans, så har det varit när jag flyttat tidigare
  • Anonym (M)
    Anonym (V) skrev 2025-01-31 13:47:03 följande:
    Nej det står inte
    Normalt så kan man komma överens om en tid tillsammans, så har det varit när jag flyttat tidigare
    Då vet du det nu. Så istället för att fråga här då hade du kunnat fråga värden direkt. 
  • Anonym (Sussi)
    Anonym (V) skrev 2025-01-31 13:47:03 följande:
    Nej det står inte
    Att du inte skulle ha någonting att säga till om alls låter konstigt. Man borde åtminstone få säga nej till tider som passar riktigt dåligt, till exempel om man behöver sova inför ett långt arbetspass.
Svar på tråden Skjuta upp visning