Funderingar kring ett andra barn
Jag har haft en längtan efter ett syskon till vår pojke länge nu, och egentligen har vi haft lite planer på att börja försöka sedan något år tillbaka. Dock har jag mått dåligt pga mitt jobb, så har fått skola om mig och det har inte varit riktigt läge. Men nu börjar saker alltmer att falla på plats. Jag trivs på min utbildning och mår mycket bättre. Jag blir klar sommaren 2026. Vårt barn är nästan 2,5 år och många saker har blivit enklare, han sover oftast bra på nätterna och kan leka själv en liten stund och så där. Vi skulle kunna börja försöka lite smått i sommar och isf antingen få barn mot slutet av utbildningen eller efter. Inte hela världen heller om jag får göra ett litet uppehåll heller, men pluggar på distans och tror att jag skulle kunna få lite anpassningar så jag kan göra klart det sista examensarbetet om det är aktuellt. Men det som gnager i mig är hur min son ska känna. Jag hakar upp mig på det. Jag är hans trygga punkt och han får så mycket uppmärksamhet från både mig och sin pappa. Det känns som ett svek på något sätt att skaffa ett till barn och inte kunna ge sonen lika mycket uppmärksamhet och närvaro.Och sedan är det precis som när vi skaffade första barnet helt mitt initiativ. Det känns som att min sambo lyfter mycket av det som kommer bli svårt och det han är orolig för, även om han också ser det fina i ett syskon, och nog alltid tänkt sig två barn. Vi är ju lyckliga som det är nu, men jag känner en sån stark biologisk längtan efter att bli gravid och att ha en bebis. Men jag blir också orolig att det ska bli jobbigt att ha två barn så klart. Och ännu mer när min sambo tar upp mer negativt än positivt, då börjar jag tvivla.
Är det någon här som upplevt liknande? Alltså inte varit säker på hur det ska bli med ett barn till. Hur tänkte ni? Och om ni nu har två barn, hur blev det i början och hur är det nu? Hur reagerade storasyskonet? Vår pojke kommer ju närma sig fyra år när han eventuellt blir storebror, om det nu skulle bli ungefär när vi tänker. Annars blir han ju ännu äldre. Tänker att det iaf underlättar lite.
Mvh Lövsångerskan