Kampsport
Är det jättedumt att låta ett åttaårigt barn som slåss ibland när han blir arg att börja på Jujutsu?
Är det jättedumt att låta ett åttaårigt barn som slåss ibland när han blir arg att börja på Jujutsu?
Ja, det låter ju inte jättebra.
Det är ju självförsvar så ja, absolut hade jag låtit mitt barn gå på det.
Jag har själv tränat kampsport sedan barndomen och det är väldigt individuellt hur någon utvecklas av att träna kampsport.
För vissa kan det ha en stor fördel att lära sig var gränsen går, att ha disciplin och respekt både för sig själva och varandra och att kampsport faktiskt inte handlar om våld.
En person som är våldsam och saknar impulskontroll hör inte hemma i kampsport. Det kan bli farligt både för barnet själv och andra utövare. I min klubb hade vi nolltolerans mot respektlöst beteende eller om någon medvetet försökte göra någon annan illa.
Skulle rekommendera att börja med exempelvis judo.
Min kompis som med adhd blev det värre för, han slogs mer med nya tekniker, en annan kompis dotter brevet bättre för, hon kunde fokusera på det och Blekinge lika utåtagerande.
Min son har också adhd, scouter har funkat bra som sysselsättning och numera spelar han även gitarr med privatlektioner, det beror helt på barnet så man måste testa sig fram till vad som passar, det kanske går jättebra eller så går det baklänges, testa ett par testa lektioner och se hur det utvecklar sig, funkar det inte så leta en annan aktivitet
Min kompis som med adhd blev det värre för, han slogs mer med nya tekniker, en annan kompis dotter brevet bättre för, hon kunde fokusera på det och Blekinge lika utåtagerande.
Min son har också adhd, scouter har funkat bra som sysselsättning och numera spelar han även gitarr med privatlektioner, det beror helt på barnet så man måste testa sig fram till vad som passar, det kanske går jättebra eller så går det baklänges, testa ett par testa lektioner och se hur det utvecklar sig, funkar det inte så leta en annan aktivitet
Det är ju inte så trevligt för omgivningen om barnet råkar vara en sådan som inte plötsligt får impulskontroll bara för att det är reglerna i klubben. Att man blir avstängd från klubben är ju en klen tröst för skolkompisarna när han har lärt sig att slåss än bättre.
Man brukar rekommendera judo för barn med npf. Judo är utan sparkar och slag. Ser att du skriver att ni står på kö till BUP men anar att ni tänker diagnos. Oavsett så är det en bra träning för alla.
Finns absolut en risk att ert barn använder det han får lära sig (sparkar/slag) på skolan eller hemma om han har svårt med impulskontrollen. Även om han får lära sig att det bara ska användas på träningen.
Man brukar rekommendera judo för barn med npf. Judo är utan sparkar och slag. Ser att du skriver att ni står på kö till BUP men anar att ni tänker diagnos. Oavsett så är det en bra träning för alla.
Finns absolut en risk att ert barn använder det han får lära sig (sparkar/slag) på skolan eller hemma om han har svårt med impulskontrollen. Även om han får lära sig att det bara ska användas på träningen.
Visst, den risken finns säkert, men i min sons fall använde han aldrig Taekwondo utanför träningen, han hade stor respekt för ledaren och följde glatt och slaviskt alla regler. Det skedde ett par incidenter även efter att han började med Taekwondo som 9åring, sista gången när han var 11, men det plus lekterapi med barnpsykolog hjälpte honom verkligen. Han var alltid på strålande humör men om någon retade honom, även om det var på skämt, blev han plötsligt rasande och klippte instinktivt till, utan tid att tänka först. Och han har alltid varit väldigt stark, det gjorde ont när han slog till. Han har alltid haft vissa drag av asperger men nu som stor kille på 17 år är det inte många drag kvar och han är lugn som en filbunke.
TS, om det finns möjlighet, tror jag det vore nyttigt och roligt om ni tillsammans började träna tex hapkido eller något annat. Då skulle du även lära dig hur man kontrar om han mot förmodan använder tekniken på dig. Om han är väldigt fysisk av sig, kan ni träna tillsammans och ha kul.
Jag tror inte det är sparkar och slag i alla typer av jujutsu heller. Tror det kan vara lika snällt som judo men det finns olika grenar. Ett problem med både judo och jujutsu är väl att det är mycket närkontakt. Båda är väl en typ av brottning med kast och fällningar? Jag har bara tränat judo men vi hade gemensamma läger med jujutsu och då var det varken slag eller sparkar.
Jag har en liten kille med Adhd och han mår mycket bättre när han tränar mycket. Jag tror det är guld värt att hitta rätt sport. Prata med klubben om vad de får lära sig och hur de tränar. Det kan vara värt att testa judo eller jujutsu men jag skulle inte sätta någon med låg impulskontroll att lära sig att sparka och slå riktigt hårt, det känns helt tossigt
Problemet är ju inte om det finns slag och sparkar. Det viktiga är att det är en lite högre inlärningströskel. Vilket i praktiken betyder att barnet inte kan gå direkt ut på skolgården och missbruka det den lärt sig.
Inte all, men mycket av jujutsun är självförsvar, och då lägger man tröskeln betydligt lägre, vilket gör att det går att använda det ganska omgående.
Mer traditionell budo (som jujutsun också ursprungligen var, men inte så mycket idag), fokuserar mer på perfektion i tekniker, ordning, självdisciplin.
Judo kan jag för lite om, men kan ana att det liknar jujutsun där.
Rätt klubb är det bara bra. Lär sig mer om sig själv och hantera känslor, självkontroll, disciplin med mera. Jujutsu är utan slag och sparkar, nedtagning och låsningar.
Klart det kan bli bättre. Hjärnan utvecklas med åldern och barnet kan lära sig strategier för att hantera sina svårigheter. Det jag sa var att det inte hjälper med vanlig sträng fostran om det är problem med impulskontroll man har. Man kan ha andra svårigheter som gör att man slåss. En sådan sak kan vara att man har svårt med vaga regler och sociala koder, i de fallen kan strunta och tydliga regler hjälpa.
Det är viktigt att anpassa efter barnets förutsättningar, det som hjälper ett barn hjälper inte alla