• Anonym (aways)

Lååååååååångt till jobbet, orkar man?

Min arbetsplats har just meddelat att de ska flytta, ca 7 mil från nuvarande ort till Stockholm. De flesta, jag tror till och med alla, av mina kollegor har bil och fixar ju den sträckan på typ en timme. Själv bor jag på landet utanför nuvarande ort och cyklar till jobbet, 1 timme, eller tar bussen, 35 minuter inklusive promenaden till bussen.

Vägen till den nya adressen skulle ta mig 20 minuter till en anna buss än nu, buss 1 ca 25 minuter, vänta på nästa buss ca 5 minuter, ta buss 2 i ca 50 minuter, gå till/vänta på tunnelbana ca 10 minuter, tunnelbana ca 15 minuter, byta tunnelbana, ca 5 minuter, tunnelbana 2 i 13 minuter, sen 5 minuter promenad till arbetsplatsen.

Långt som fasen alltså, tidsmässigt..

Utsikterna till att jag får ett annat jobb är ungefär lika stora som att få en lägenhet i Stockholm.

• Svar på tråden Lååååååååångt till jobbet, orkar man?
  • Anonym (My)

Kommer det funka för kollegorna att ta bil då? Med parkering, finns det tillgång till det? Vad kommer det kosta, man får inte dra av den kostnaden i deklarationen om du inte använder bilen i tjänsten visst antal dagar. Det blir dyrt att bilpendla.

• Anonym (Mm)
    Anonym (aways) skrev 2025-01-10 18:21:11 följande:
    Anonym (Via) skrev 2025-01-10 18:04:11 följande:

Du har inte möjlighet att själv köpa en bil och ev ta körkort om det behövs? 

Att pendla så kommer inte funka.

Tyvärr har jag inte möjlighet att skaffa körkort och bil pga funktionsnedsättning.
    Vadå för funktionsnedsättning?
  • Anonym (aways)
    Anonym (Heltid?) skrev 2025-01-10 18:34:52 följande:

Jobbar du heltid?

Ja.
  • Anonym (aways)
    Anonym (Heltid?) skrev 2025-01-10 18:34:52 följande:

Jobbar du heltid?

Ja.
  • Anonym (aways)
    Fjäril kär skrev 2025-01-10 18:46:20 följande:
    Det kan på sikt ställa till det för dig utifrån att du har en funktionsnedsättning om du inte orkar annat än jobba och sova. Då kommer det inte finnas varken tid eller ork till  varken tvätta, duscha eller laga mat. 
    Funktionsnedsättningen går ut över möjligheten att köra bil. Och en del andra saker. Inte över orken.
  • Anonym (aways)
    Anonym (My) skrev 2025-01-10 18:55:37 följande:

Kommer det funka för kollegorna att ta bil då? Med parkering, finns det tillgång till det? Vad kommer det kosta, man får inte dra av den kostnaden i deklarationen om du inte använder bilen i tjänsten visst antal dagar. Det blir dyrt att bilpendla.

Ingen aning.
  • Anonym (aways)
    Anonym (Mm) skrev 2025-01-10 18:57:14 följande:
    Vadå för funktionsnedsättning?
    En som gör att jag inte kan köra bil.
  • Anonym (Heltid?)
    Anonym (aways) skrev 2025-01-10 19:33:32 följande:
    Ja.
    Då blir det nog alldeles för mycket. Då har du typ åtta timmar på dig att sova, äta, duscha och allt annat man ska göra på en dag. Det räcker ju inte. Du kommer att bränna ut dig.
  • Mkay

Du kan ju också veckopendla ett tag. Se om du kan hyra ett rum av någon (finns många fb-grupper för sådant, enklare att få tag på ett rum än en lägenhet), i värsta fall ta in på hostel. Så kan du försöka hitta en lägenhet att hyra under tiden samt söka andra jobb. 5 h pendling om dagen är inte rimligt

• Cissy67

Nar jag hade langt till jobbet hyrde jag ett rum under veckan. Jobbade hemifrån 2 dagar, men det visste jag inte nar jag tog jobbet. Vet manga normala vuxna som hur ett pendlar-rum.

• Egon den stora
    Anonym skrev 2025-01-10 18:19:26 följande:

Du ska INTE fråga chefen hur du ska lösa din resa till jobbet. 
    Det är inget som din arbetsgivare ska lösa. Om du frågar om detta så tror chefen att det kommer mer problem att lösa.

Är man eftertraktad och jobbet flyttar så kan man visst ta upp det med chefen.  Vet en som fick kortare arbetstid med samma lön eftersom han inte hade hängt med annars. 
  • Jemp

Hur personalen löser den omställningen kommer ju absolut bli ett stort samtalsämne framöver. Ett alternativ (beroende på jobb) är ju att förhandla kring ökad möjlighet att arbeta hemifrån. 

Svar på tråden Lååååååååångt till jobbet, orkar man?