Inlägg från: Anonym (aways) |Visa alla inlägg
  • Anonym (aways)

Lååååååååångt till jobbet, orkar man?

Min arbetsplats har just meddelat att de ska flytta, ca 7 mil från nuvarande ort till Stockholm. De flesta, jag tror till och med alla, av mina kollegor har bil och fixar ju den sträckan på typ en timme. Själv bor jag på landet utanför nuvarande ort och cyklar till jobbet, 1 timme, eller tar bussen, 35 minuter inklusive promenaden till bussen.

Vägen till den nya adressen skulle ta mig 20 minuter till en anna buss än nu, buss 1 ca 25 minuter, vänta på nästa buss ca 5 minuter, ta buss 2 i ca 50 minuter, gå till/vänta på tunnelbana ca 10 minuter, tunnelbana ca 15 minuter, byta tunnelbana, ca 5 minuter, tunnelbana 2 i 13 minuter, sen 5 minuter promenad till arbetsplatsen.

Långt som fasen alltså, tidsmässigt..

Utsikterna till att jag får ett annat jobb är ungefär lika stora som att få en lägenhet i Stockholm.

• Svar på tråden Lååååååååångt till jobbet, orkar man?
  • Anonym (aways)
    beli skrev 2025-01-10 17:48:12 följande:

Jag skulle aldrig orka det.

Kan ni kanske samåka?

Har du pratat med chefen om hur ni kan lösa detta?

Jag tror inte någon vill ta en halvtimmes omväg bara för att jag bor avigt. Fråga kan man ju alltid.

Nej, vi fick veta detta idag.
  • Anonym (aways)
    Anonym (D) skrev 2025-01-10 17:57:22 följande:

Det är många byten som ska matcha. En försening på ett segment kan skapa stora problem. Hur ofta går sista bussen hem?

En gång i timmen fram till kl 21.
  • Anonym (aways)
    Anonym (D) skrev 2025-01-10 17:57:22 följande:

Det är många byten som ska matcha. En försening på ett segment kan skapa stora problem. Hur ofta går sista bussen hem?

En gång i timmen fram till kl 21.
  • Anonym (aways)
    Anonym (D) skrev 2025-01-10 17:58:44 följande:
    Du kan bli upphämtad på annat ställe, närmare bilföraren
    Kanske. Jag har just nu ingen aning faktiskt.
  • Anonym (aways)
    Fjäril kär skrev 2025-01-10 18:00:07 följande:

En kort period kommer du orka men sen efter en tid med strulande bussar, inställda bussar etc så kommer den dagliga resan ta så mycket längre tid än du kalkylerar med och det kommer inte bli hållbart när andra saker i ditt liv får bokas om eller ställas in. 

Det positiva är väl att jag inte har något annat i mitt liv.
  • Anonym (aways)
    Tow2Mater skrev 2025-01-10 18:02:10 följande:

är det inte lättare att skaffa bil? och körkort om du inte har det. Ta en intensivkurs.

Anonym (Via) skrev 2025-01-10 18:04:11 följande:

Du har inte möjlighet att själv köpa en bil och ev ta körkort om det behövs? 

Att pendla så kommer inte funka.

Tyvärr har jag inte möjlighet att skaffa körkort och bil pga funktionsnedsättning.
  • Anonym (aways)
    Anonym (Bilisten) skrev 2025-01-10 18:11:38 följande:

Jag tar gärna upp trevliga kollegor på väg till jobbet.
    Så länge min restid inte blir nämnbart längre.
    Tycker du ska kolla om du på ett smidigt sätt kan ta dig till någon arbetskamrats reseväg, allra helst till kollegans parkering såklart.
    De flesta brukar tacka ja till en passagerare.
    På sikt bör du nog byta jobb eller flytta.

Det är ju trevligt. Jag ska prata med kollegor men detta kom liksom idag efter lunch.

Jag tänker också att det förmodligen kommer bli så att jag måste byta jobb eller flytta på sikt.
  • Anonym (aways)
    Spucks skrev 2025-01-10 18:19:39 följande:

Har jag nu räknat rätt att det skulle ta dig ungefär 2 1/2 timmar till ditt nya jobb? Alltså 5 timmars restid per dag?

Nej, det skulle jag aldrig orka. En månad kanske, om jag måste, men usch .... Även en timme med bil per sträcka varenda dag tycker jag är extrem mycket.
    Se dig om efter ett annat jobb och/eller ett boende närmare flera jobbmöjligheter.

Ungefär, ja.
  • Anonym (aways)
    Anonym (Heltid?) skrev 2025-01-10 18:34:52 följande:

Jobbar du heltid?

Ja.
  • Anonym (aways)
    Anonym (Heltid?) skrev 2025-01-10 18:34:52 följande:

Jobbar du heltid?

Ja.
  • Anonym (aways)
    Fjäril kär skrev 2025-01-10 18:46:20 följande:
    Det kan på sikt ställa till det för dig utifrån att du har en funktionsnedsättning om du inte orkar annat än jobba och sova. Då kommer det inte finnas varken tid eller ork till  varken tvätta, duscha eller laga mat. 
    Funktionsnedsättningen går ut över möjligheten att köra bil. Och en del andra saker. Inte över orken.
  • Anonym (aways)
    Anonym (My) skrev 2025-01-10 18:55:37 följande:

Kommer det funka för kollegorna att ta bil då? Med parkering, finns det tillgång till det? Vad kommer det kosta, man får inte dra av den kostnaden i deklarationen om du inte använder bilen i tjänsten visst antal dagar. Det blir dyrt att bilpendla.

Ingen aning.
  • Anonym (aways)
    Anonym (Mm) skrev 2025-01-10 18:57:14 följande:
    Vadå för funktionsnedsättning?
    En som gör att jag inte kan köra bil.
Svar på tråden Lååååååååångt till jobbet, orkar man?