• Anonym (Barnbarnet)

När farmor dog

Det här kommer bli lite flummigt och osammanhängande.

Min gamla farmor dog för några dagar sedan, 96 år ❤️ min farmor har betytt allt för mig och har varit min stora trygghet och förebild. Världens bästa människa. Så omtyckt av alla.
    Hon förlorade min farfar för över 10 år sedan och även sin dotter, min faster, ett par år senare.. Flera av hennes syskon och vänner har också dött före henne.. Hon har alltid klarat sig själv och bott i sitt hus tills för ett halvår sedan då hon flyttade in på ett äldreboende.
    Hennes tid var kommen och hon fick somna lungt och stilla i sin säng på boendet.

Det känns såklart sorgligt och vemodigt, men också "fint" på något sätt. Hon har haft ett långt och bra liv. Jag tror hon var väldigt klar här på jorden ❤️

Men till saken, visst är det märkligt när någon dör. Helt plötsligt finns den inte mer?
    Tänk vilket liv hon haft.. Så rikt och så självklart har hon funnits här. Och nu finns bara minnen kvar 💕 Tänk alla erfarenheter, alla tankar, alla minnen, alla grejer och möbler man samlar på sig under 96 långa år.. Nu ska huset och alla grejerna bort. Lite sparas, lite skänkas, lite slängas..
    Det känns så konstigt.. Kan inte fatta att någon annan ska bo i huset där min pappa växt upp..

Vad har ni haft för tankar när era äldre närstående gått bort? Visst är det märkligt, när någon plötsligt inte finns mer? Någon som varit så självklar 💗

• Svar på tråden När farmor dog
  • Anonym (A.)

Jo det är märkligt. Min farmor blev 95. Hon har funnits där som en extramamma i hela mitt liv. Det kändes konstigt att inte ha någon att ringa eller besöka. Ett stort hål. Men sista 2 åren av sitt liv började farmor tappa minnet ocg det kom mer och mer. Sedan flyttade hon in på ett boende och ramlade och bröt höften. Efter det blev hon sängliggande i flera veckor innan hon avled. Visst känns det sorgligt och fruktansvärt tomt men hon levde ett långt liv. Rikt på barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Hon blev änka vid 60 och saknade farfar oändligt naturligtvis. Jag kände en sorts lättnad när hon dog- dä hon inte var sig själv på slutet. Den farmor jag känt famns inte längre. Så när hon lämnade jordelivet kändes det ändå som att hon verkligen fått leva det fullt ut. 
    Värre var det med farfar som dog 60 år av cancer och plågades fruktansvärt av smärtor i ett helt år. Han hade inte levt sitt liv färdigt, han ville leva. Han borde fått leva längre.  Men dåtidens behandlingar är inte som de är nu. Så ja, det känns tomt men som sagt-hon fick ett långt liv. 

• Anonym (Elsa)

Så fint att läsa och fint att du tar tillvara på det hon lärt dig och gjort. 

Min bästa vän förlorade nyligen sitt ex. Pappan till hennes döttrar. Han var en barndomsvän och bästa vän med min bror. Han hann inte fylla 40. Minsta dottern kommer nog inte minnas honom. Men det ska berättas. Jag kommer berätta för dessa flickor om deras pappa så mkt jag orkar. Just nu är det för skört men snart... 

Svar på tråden När farmor dog