Brighteyes skrev 2025-01-01 21:34:08 följande:
Mamma första valet
Hej
Är en frånskild pappa till en 11 åring där jag behöver lite stöd:
Vi kör klassisk varannan vecka och överlag fungerar det fint. Min son har alltid tytt sig till sin mamma mer och det kanske är naturligt även om det gör ont i mig för jag vill han ska känna samma för mig.
Sonen och jag har en bra relation men ett exempel på ovan är att han nu är på ett hockeyläger under "min" vecka där de fick möjlighet att ringa hem och säga godnatt. Jag fick aldrig ett samtal utan han ringde sin mamma..och det gör ont.
Ge mig gärna tips och råd på hur jag ska hantera och förhålla mig för jag blir ledsen.
Det är i viss mån normalt att barn föredrar den ena eller den andra föräldern i perioder under uppväxten. Och många gånger är det mamman som står för den känslomässiga omsorgen och blir därmed den person barnen vänder sig till med såna saker. pappan kan istället vara mer av en lekpappa, skjutsa till träningen-pappa eller annat.
Men för att ändra om det blivit så för dig så kan du börja att erbjuda mer av känslomässigt intresse och stöd. Kanske du ska börja ringa eller sms:a din son med ett godnatt varje kväll (när han är hos mamman)? Och lite frågor om hur dagen varit, och inte bara då om han varit i skolan, utan lite djupare. Och när han är hos dig kan du göra det till en rutin att ni pratar en stund på kvällen och kommer varann lite närmare.
Man sluta ofta "natta" lite större barn för man tänker att de kan som a själva, men de kan ha minst lika stort behov av den där stunden för samvaro och det bygger en stark relation inför tonåren sen.
Det är aldrig för sent att bygga en bättre relation, så börja på en gång! Och visa inte din son att du blir ledsen att han ringer mamman, fokusera istället på att visa honom att även du finns där och att han kan prata och få tröst och kärlek av dig också.