Anonym (Ja) skrev 2024-12-29 20:37:28 följande:
Förstår att det kan kännas olustigt om det bara varit du och din pappa en längre tid?Och att det faktiskt inte skiljer så många år mellan dig och din pappas nya.
Det bästa du kan göra är nog att sätta dig ner och prata med din pappa om hur du känner det, så får ni på något sätt kompromissa så att det känns bra för er alla. Som att t.ex komma överens om ditt gamla rum ska vara kvar eller inte, och om det är kvar att bara dina saker finns i det m.m.
Den nya finns ju i din pappas liv nu, så på något sätt måste du försöka acceptera henne, även om det är svårt. Men känns det för tufft just nu och du behöver mer tid att närma dig sitvationen, kanske din pappa kan hälsa på mer hos dig istället och att bara ni två ses ibland. T.ex går och tar en fika på stan.
Men va. Ska en förälder, hans nya och "barnet" prata och kompromissa om huruvida rummet med alla saker ska sk vara kvar? Ts är 27, varför skulle hens flick/pojkrum stå kvar orört? Vill vuxna barn sova över kan man ha ett gästrum. Men inte sjutton har man kvar barnrummet.
Nu har flickvännen flyttat in där så det är henne hem också. Hon ska väl rimligtvis ha hälften att säga till om inget i hemmet. Det är inte ts hem längre. Hen ka inte ha nåt att säga till om i deras hem.
Om jag var pappans flickvän skulle jag aldrig gå med på att flytta ihop men inte få ha nåt att sägs till om boendet.
Tycker inte att nåt du ts skriver är onormalt att ett par gör.
Pussas är normalt om man är kär.
Bestämma tillsammans i hemmet hur saker ska vara, helt normalt. Dock onormalt att ett viäuxet utflyttad barn ska säga hur hemmet ska vara.
Att vilja ha några av de lediga dagarna på julen ifred utan vuxna barn är också normalt.
Att få underkläder är inte heller så märkligt. Har du aldrig fått strumpor och kalsonger/trosor i paketet?
Klipp navelsträngen från pappa. Skaffa ett eget liv. Egen partner. Jag skulle inte tolerera sitt beteende om jag var din förälder. Är det du och mamma som gaddat ihop er mot pappan och hans nya?