• Anonym (Gabian)

Min skräck jag tänkte på redan i lågstadiet verkar nu ha besannats

Det är med fasa jag ser att det jag gick och grubblade över redan på lågstadiet, dvs vad händer om USA råkar få en president som plötsligt vänder oss ryggen. Tanken har legat och skvalpat i ca 45 år och nu känns det som att vi är där. Inte nog med att han inte är så övertygad om att stötta ingångna avtal. Nä, han börjar allt mer tydligt antyda att han vill göra en Putin, dvs ta över vissa områden. Områden som är bland de mest demokratiska i världen. När det gäller Panama ligger dom lika nu även usa gissningsvis lär dyka under Trumps period.

Politiker i hela västvärlden lär sitta och undra över hur deras tidigare försäkring plötsligt ska kohandla med allsköns diktatorer samtidigt som han pressar fd(?)  allierade på landområden.

Det är svårt att se hur människor i Sverige kan tycka att det här är bra.

• Svar på tråden Min skräck jag tänkte på redan i lågstadiet verkar nu ha besannats
  • Anonym (Medis)
    Anonym (Abc) skrev 2024-12-27 16:18:58 följande:
    Det tar inte bort faktumet att han var den minst krigförande presidenten på länge.
    Det finns olika sätt att bedriva krigsföring på.
    Han kan ju alliera sig med putin och Nordkorea utan att bedriva ett krig.
  • Anonym (Medis)
    Anonym (Abc) skrev 2024-12-27 16:23:15 följande:

Vi får väl se. Veta kan man ju aldrig men jag har svårt att se att han skulle invadera.

Det är troligare att han förhandlar fram ett avtal med Danmark/Grönland om att utöka den amerikanska truppnärvaron där. De har ju redan Thule Air Base.

det är inte samma sak som ett ägarskap och kontroll av Grönland. Varför skulle danskarna vilja ha en amerikansk militär närvaro där om han hotar med att ta över Grönland?
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Medis) skrev 2024-12-27 16:30:41 följande:
    det är inte samma sak som ett ägarskap och kontroll av Grönland. Varför skulle danskarna vilja ha en amerikansk militär närvaro där om han hotar med att ta över Grönland?
    Onödigt att spekulera. Men visst, kan Putin så kan väl han.
  • Anonym (Medis)
    Anonym (Abc) skrev 2024-12-27 16:39:16 följande:
    Onödigt att spekulera. Men visst, kan Putin så kan väl han.

Jag känner mig orolig. Jag känner också en oro för världsläget. Kultrörelsen bakom Trump skulle säkert acceptera att han invaderade grönland. Det är bara att skriva något på sociala medier om att det är nödvändigt för usa:s säkerhetsläge pga hotet från natoländerna då usa har gått ur Nato. 

Danskarna har ökat sin försvarsbudget för Grönland. Kommer the shit hit the fan nu?

• Anonym (Gladio)
    Anonym (Abc) skrev 2024-12-27 14:48:30 följande:
    Nej inte i Nato men vi har inte varit med där så länge som du vet. Aldrig att de skulle hjälpt oss innan. Ukraina är ju ett lysande exempel.
    Det svenska samarbetet med NATO har funnits sedan 1950-talet

sverigesradio.se/artikel/4419359

Det mycket att läsa om stay behind och operation gladio, en del klarlagt och en del mer tveksamt.

www.svd.se/a/e13fee18-2f7f-39a7-b870-b3dcb1708844/direktorens-dubbelliv
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Gladio) skrev 2024-12-27 18:53:49 följande:
    Det svenska samarbetet med NATO har funnits sedan 1950-talet

sverigesradio.se/artikel/4419359

Det mycket att läsa om stay behind och operation gladio, en del klarlagt och en del mer tveksamt.

www.svd.se/a/e13fee18-2f7f-39a7-b870-b3dcb1708844/direktorens-dubbelliv
    Jag Behöver inte läsa något för att förstå att USA aldrig skulle backat upp oss innan vi gick med i Nato. Pengar och vapen, visst men stridandet hade vi fått göra själva.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Medis) skrev 2024-12-27 16:52:37 följande:

Jag känner mig orolig. Jag känner också en oro för världsläget. Kultrörelsen bakom Trump skulle säkert acceptera att han invaderade grönland. Det är bara att skriva något på sociala medier om att det är nödvändigt för usa:s säkerhetsläge pga hotet från natoländerna då usa har gått ur Nato. 

Danskarna har ökat sin försvarsbudget för Grönland. Kommer the shit hit the fan nu?

Det vore oerhört konstigt om USA angrep en allianspartner. Trump är en provokatör. Han talar vitt och brett för att få till något litet. Han kommer säkert få utöka Natonärvaron på Grönland i överenskommelse med Danmark men om han invaderar så vänder nog världen honom ryggen. 

Men hur saker verkligen blir har ingen någon aning om och därför ska du inte oroa dig för sånt du inte kan påverka. Se till att du styr upp din egen situation genom att lyda råden i häftet om kriget kommer. 

• Anonym (Medis)
    Anonym (Abc) skrev 2024-12-27 19:18:39 följande:

Det vore oerhört konstigt om USA angrep en allianspartner. Trump är en provokatör. Han talar vitt och brett för att få till något litet. Han kommer säkert få utöka Natonärvaron på Grönland i överenskommelse med Danmark men om han invaderar så vänder nog världen honom ryggen. 

Men hur saker verkligen blir har ingen någon aning om och därför ska du inte oroa dig för sånt du inte kan påverka. Se till att du styr upp din egen situation genom att lyda råden i häftet om kriget kommer. 

Nej, ingen vet hur saker kan utvecklas. Ett scenario är att Trump vill att Europa gör ditten och datten för Nato annars går han ut, han kanske föreställer sig att Europa ska ge usa pengar för deras vapenindustri. Det är naturligtvis extremt korkat för Europa att sponsra ett annat lands vapenproduktion och splittringen leder då till att Trump går ur Nato. Europa vill då att de amerikanska baserna försvinner från Europa och konflikten är ett faktum. Trump "hjälper" Grönland genom att agitera via trollfabriker mot Danmark och Europa en omröstning sker där Grönland "vill" tillhöra usa. Resten av världen (förutom Europa) reagerar inte eftersom om de får hållas så får han hållas. Kina tar över Taiwan obehindrat och ryssen Ukraina. Sen fortsätter det. Med tanke på det då rådande världsläget så instiftar han krigslagar och behåller då sin presidentpost Mao blir en diktator. Hans anhängare har vid det här laget formats och tycker att allt är bra och i sin ordning. Länder i europa luras göra sina egna brexits vilket leder till ett försvagat europa.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Medis) skrev 2024-12-27 20:45:55 följande:
    Nej, ingen vet hur saker kan utvecklas. Ett scenario är att Trump vill att Europa gör ditten och datten för Nato annars går han ut, han kanske föreställer sig att Europa ska ge usa pengar för deras vapenindustri. Det är naturligtvis extremt korkat för Europa att sponsra ett annat lands vapenproduktion och splittringen leder då till att Trump går ur Nato. Europa vill då att de amerikanska baserna försvinner från Europa och konflikten är ett faktum. Trump "hjälper" Grönland genom att agitera via trollfabriker mot Danmark och Europa en omröstning sker där Grönland "vill" tillhöra usa. Resten av världen (förutom Europa) reagerar inte eftersom om de får hållas så får han hållas. Kina tar över Taiwan obehindrat och ryssen Ukraina. Sen fortsätter det. Med tanke på det då rådande världsläget så instiftar han krigslagar och behåller då sin presidentpost Mao blir en diktator. Hans anhängare har vid det här laget formats och tycker att allt är bra och i sin ordning. Länder i europa luras göra sina egna brexits vilket leder till ett försvagat europa.
    Qui vivra verra.
  • Anonym (Medis)
    Anonym (Abc) skrev 2024-12-27 21:27:57 följande:
    Qui vivra verra.
    ...men ingen "krigs" föring har begåtts. Han bibehåller då en illusion om en fredsbevarande president.
  • Tow2Mater

Sverige är del av Europa som har sin egen vapenproduktion och försvar. Har du ingen tilltro till din egen världsdel? Det är ju bara för Europa att ta tag i sin egen kontinent. Kanske krävs det lite neddragningar i föräldraförsäkringen och barnbidraget, men man kan inte få allt, eller hur.

• Anonym (qwe)
    Anonym (Gabian) skrev 2024-12-27 00:07:11 följande:
    Min skräck jag tänkte på redan i lågstadiet verkar nu ha besannats

Det är med fasa jag ser att det jag gick och grubblade över redan på lågstadiet, dvs vad händer om USA råkar få en president som plötsligt vänder oss ryggen. Tanken har legat och skvalpat i ca 45 år och nu känns det som att vi är där. Inte nog med att han inte är så övertygad om att stötta ingångna avtal. Nä, han börjar allt mer tydligt antyda att han vill göra en Putin, dvs ta över vissa områden. Områden som är bland de mest demokratiska i världen. När det gäller Panama ligger dom lika nu även usa gissningsvis lär dyka under Trumps period.

Politiker i hela västvärlden lär sitta och undra över hur deras tidigare försäkring plötsligt ska kohandla med allsköns diktatorer samtidigt som han pressar fd(?)  allierade på landområden.

Det är svårt att se hur människor i Sverige kan tycka att det här är bra.

Hans spontant utkastade idéer måste ju passera Kongressen först. Dekret granskas och måste följa lagar - så han får det nog inte så lätt. "Det bidde en tumme"...
  • Anonym (Medis)
    Anonym (qwe) skrev 2024-12-27 22:46:41 följande:
    Hans spontant utkastade idéer måste ju passera Kongressen först. Dekret granskas och måste följa lagar - så han får det nog inte så lätt. "Det bidde en tumme"...
    Sånt kan kringgås om man skapar en situation där man inför krigslagar.
  • nattuw
    Anonym (Gabian) skrev 2024-12-27 00:07:11 följande:

Det är med fasa jag ser att det jag gick och grubblade över redan på lågstadiet, dvs vad händer om USA råkar få en president som plötsligt vänder oss ryggen.

Européerna har koloniserat stora delar av världen och startat 2 världskrig utan hjälp av USA. Så kapaciteten för våld finns.

Det enda som behövs för att Europa återigen skall bli en kontinent kapabel till global militär dominans är viljan. Och efter att både Putin och Trumps gett Europa en spark i baken så har Européerna återigen börjat rusta sig för krig.

Blir vi nu i Europa bara mindre beroende av Kina för strategiskt viktiga metaller och komponenter så kan Europa bygga upp en egen militär kapacitet som räcker för ett tredje världskrig. Och det utan hjälp av USA.

För övrigt har även Japan inlett en stor satsning på försvaret där det intressantaste nog är att de har bestämt sig för att bygga upp en kapacitet att slå till långt in i grannländerna.
Svar på tråden Min skräck jag tänkte på redan i lågstadiet verkar nu ha besannats