Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

Min skräck jag tänkte på redan i lågstadiet verkar nu ha besannats

Anonym (Gabian) skrev 2024-12-27 00:07:11 följande:

Det är med fasa jag ser att det jag gick och grubblade över redan på lågstadiet, dvs vad händer om USA råkar få en president som plötsligt vänder oss ryggen.

Européerna har koloniserat stora delar av världen och startat 2 världskrig utan hjälp av USA. Så kapaciteten för våld finns.

Det enda som behövs för att Europa återigen skall bli en kontinent kapabel till global militär dominans är viljan. Och efter att både Putin och Trumps gett Europa en spark i baken så har Européerna återigen börjat rusta sig för krig.

Blir vi nu i Europa bara mindre beroende av Kina för strategiskt viktiga metaller och komponenter så kan Europa bygga upp en egen militär kapacitet som räcker för ett tredje världskrig. Och det utan hjälp av USA.

För övrigt har även Japan inlett en stor satsning på försvaret där det intressantaste nog är att de har bestämt sig för att bygga upp en kapacitet att slå till långt in i grannländerna.
Svar på tråden Min skräck jag tänkte på redan i lågstadiet verkar nu ha besannats