• Anonym (Sebastian)

Fungerar ett förhållande där man är för olika?

Jag är en man på 42år, ser bra ut, driver eget företag och är högutbildad.

Jag är en ganska lugn person, dricker aldrig, festar aldrig och vill gärna ha barn.

Min fästmö är 35 år, men hon festar och dricker alldeles för mycket. Flera söndagar har gått åt till att hon är bakfull hela dagen. En lördag kom hon inte hem, och jag blev orolig och ringde henne. Hon kom hem dagen efter och sa att hon hade däckat på en fest.

Hennes vänner tycker att vi är för olika. Tydligen är jag för tråkig, för organiserad och gillar ordning, medan hon är raka motsatsen. Det är dessutom jag som står för hela ekonomin i hemmet och boendet.

Vi försöker få barn, men det går inte så bra, och det har påverkat vår relation väldigt mycket. 

Tror ni att en sådan relation kan hålla ? en där den ena älskar att festa, gå ut och dricka, medan den andra är mer lugn och familjeorienterad?

• Svar på tråden Fungerar ett förhållande där man är för olika?
  • Anonym (Toker)
    EmmaU79 skrev 2024-12-18 00:35:30 följande:

Jag och min granne har nu varit ett sexuellt par i nästan ett år.

det började med att jag mötte honom i tvättstugan. Han hade mycket väl medvetet undvikit att ta på sig kalsonger i sina mjukisshorts. Jag, 44 år då, engagerar mig i konversation med honom då det aldrig skett tisigare. Jag märker tidigt att han gillar vad han ser hos mig. Jag är 182 och han är 198 och det reflekteras VÄL i de där byxorna. Jag onanerar lite åt tanken samma kväll. Vi bor vägg i vägg så inget som hörs.

en vecka senare kommer jag hem från en AW, hör när jag låser upp min dörr att han låser sin. Full och glad knackar jag på och frågar om han vill komma över på ett glas. Han tackar absolut ja och precis allt jag fantiserade efter att ha sett hans stora kuk i tvättstugan besannas.

under snart ett år har han knullat mig regelbundet och vi har tänkt ta det med allt runtom utan att det blir konstigt.

vi har en öppen relatioN men han säger att han är beroende av att ta mig, på alla sätt möjligt

Va??! Har du koll vart du busar nånstans? På allvar. Ger du Sebastian nåt med ditt snack om din och din grannes kuckeliku. Vad har den storyn överhuvudtaget med ämnet att göra? Du är off topic. Skriver förmodligen av misstag i fel ämne. Eller så trollar du med oss i din lust att överösa plattformen med påhittade sexstorys. Kul sån. Rubriken kan ex vis låta Min granne och jag el Min öppna kk relation i kåken jag bor i. 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Sebastian) skrev 2024-12-17 21:25:43 följande:
    Hon tyckte väl att det inte var okey heller men jag fattar nu  att hon ville lämna relationen. Kanske var ett sätt för henne att göra det enkelt för henne själv att jag skulle reagera hårt och göra slut så hon slapp det. Vi förlovade oss i för 4 månader sen, och min familj och föräldrar öste henne med kärlek kanske blev lite för mycket hehe.
    Synd om hon så lättvindigt slarvar bort kärleksfulla intron i din familj och chansen till en stabil familjebildning er två ihop. Du ger oss i tråden bilden av att vara en mogen och stabil kille, redo ta relationen till nästa nivå. Hon å sin sida tycks i tonårsfas. Alternativt kan hon ha bundit upp sig i stadig relation i tidiga tonåren. Leker nu rommen av sig inom ramen av ert trygga förhållande. Betraktar ditt engagemang och din ekonomi som en utökad föräldraroll? Otrygg? Ni är som motpoler i relaterande och i ert parbygge. Välkänt är ju att motsatser i det mentala lätt graviterar till varann = Attraheras av varann. Vart står ni idag? Vill hon verkligen göra slut på sitt sätt men samtidigt ett väldigt omoget manér?
  • välbärgad man i mina bästa år

Alkoholen är väl troligen den värsta DÖDSDROGEN som finns i Sverige som förorsakar flest missbrukare, våld, ekonomiska sönderfall och dödsfall. Så ett förhållande där den ena är icke-drickare och den andra frossar i alkohol är dödskört.

Själv skulle jag ALDRIG ge mig in i ett förhållande med en kvinna som drack mer än måttligt en gång i månaden!

• Anonym (Sebastian)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-18 09:16:35 följande:
    Synd om hon så lättvindigt slarvar bort kärleksfulla intron i din familj och chansen till en stabil familjebildning er två ihop. Du ger oss i tråden bilden av att vara en mogen och stabil kille, redo ta relationen till nästa nivå. Hon å sin sida tycks i tonårsfas. Alternativt kan hon ha bundit upp sig i stadig relation i tidiga tonåren. Leker nu rommen av sig inom ramen av ert trygga förhållande. Betraktar ditt engagemang och din ekonomi som en utökad föräldraroll? Otrygg? Ni är som motpoler i relaterande och i ert parbygge. Välkänt är ju att motsatser i det mentala lätt graviterar till varann = Attraheras av varann. Vart står ni idag? Vill hon verkligen göra slut på sitt sätt men samtidigt ett väldigt omoget manér?
    Hon började väl sista tiden ta upp att vi är för olika, hon gillar att vara ute på landet och började sen ta ta upp att det fanns sidor hos henne som hon inte har visat. Hon tyckte att vardagen var tråkig, jag vet inte faktiskt vad andra par gör efter jobbet, antingen har man barn i vår ålder eller så är det inte så mycket att göra efter jobbet när man är över 35 år. Jag är genuint nyfiken vad andra par gör i vår ålder som inte har barn, man kan väl inte drick vin alla kvällar?

Hon har dragit till sina föräldrar, såg att hon började ta lite av sina saker.
    Tjejer är aldrig nöjda känns det som, antingen har de män som är ute, festar kommer hem sent på kvällen 70% av dessa blir otrogna i fyllan, är man lugn och nykterist så är man för tråkig. Tror att kvinnor behöver känna lite av spelet
  • Anonym (d)
    Anonym (Sebastian) skrev 2024-12-18 15:59:50 följande:
    Hon började väl sista tiden ta upp att vi är för olika, hon gillar att vara ute på landet och började sen ta ta upp att det fanns sidor hos henne som hon inte har visat. Hon tyckte att vardagen var tråkig, jag vet inte faktiskt vad andra par gör efter jobbet, antingen har man barn i vår ålder eller så är det inte så mycket att göra efter jobbet när man är över 35 år. Jag är genuint nyfiken vad andra par gör i vår ålder som inte har barn, man kan väl inte drick vin alla kvällar?

Tjejer är aldrig nöjda känns det som, antingen har de män som är ute, festar kommer hem sent på kvällen 70% av dessa blir otrogna i fyllan, är man lugn och nykterist så är man för tråkig. Tror att kvinnor behöver känna lite av spelet
    Det ÄR mysigt att dricka vin och mysa ihop. En nykterist kan jag inte leva med, det blir helt enkelt för tråkigt 
  • Lynx123

Fast man måste ju inte vara antingen fyllo eller nykterist. Man kan mysa hemma med eller utan vin, se på film, prata, spela spel, umgås med vänner, ta promenader, gå på bio, överraska  varandra med god middag...finns ju massor.
  • Anonym (Toker)

Får svårt att få ihop nya beskrivningen av fästmön i jämförelse med trådstarten. Där nämns hon älskar att festa, gå ut och dricka och hon tittar för djupt i glaset. Tjejen gillar därtill vara på landet. Det ena behöver inte utesluta det andra, men utanför stan är ont om pubar, barer och restauranger. Är fästmön med nya lantlivet beredd att avstå från festandet? Bjuder hon in dig som sällskap på landsbygden? Vilka sidor tror du hon mörkar? 

Bara fantasin begränsar vad ni som barnfria kan hitta på efter jobbet med mer medel och tid över till era intressen. Kulinariska upplevelser i köket ihop, planera semestrar eller weekends, nytt språk, motionera, promenera, cykla, basta ihop, läsa, kolla på filmer, umgås med vänner eller gå en kvällskurs ihop där ni möter nytt folk. Lyxigt med extra utrymmet tidsmässigt som ni har och som småbarnsföräldrar bara kan drömma om. Passa på!

• Mandel

Vad är det som gör att du älskar henne och vill bilda familj med just henne?
    Verkar inte som att hon är ett "mamma-ämne" så att säga.

Hon verkar mest utnyttja dig.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (JJ)
    Anonym (d) skrev 2024-12-18 19:31:17 följande:
    Det ÄR mysigt att dricka vin och mysa ihop. En nykterist kan jag inte leva med, det blir helt enkelt för tråkigt 

Jag är själv i stort sett nykterist sen jag var strax över 30, är gravid nu men även när jag inte är det dricker jag bara ett glas bubbel några gånger om året typ på nyår eller andra firanden. Jag går inte runt och säger att jag är nykterist utan jag bara låter bli att dricka. 

Men jag skulle nog ärligt talat också ha lite svårt att leva med en helnykterist just för att de tyvärr ofta brukar vara väldigt osköna , pratar om det hela tiden och ser ner på andra.. Det är tyvärr min erfarenhet även om jag vet att det såklart antagligen inte stämmer in på alla. Är iallafall ganska nöjd med att vara tillsammans med nån som inte är nykterist .. Men alla är ju olika. 

• Anonym (Toker)
    Anonym (JJ) skrev 2024-12-19 16:53:50 följande:

Jag är själv i stort sett nykterist sen jag var strax över 30, är gravid nu men även när jag inte är det dricker jag bara ett glas bubbel några gånger om året typ på nyår eller andra firanden. Jag går inte runt och säger att jag är nykterist utan jag bara låter bli att dricka. 

Men jag skulle nog ärligt talat också ha lite svårt att leva med en helnykterist just för att de tyvärr ofta brukar vara väldigt osköna , pratar om det hela tiden och ser ner på andra.. Det är tyvärr min erfarenhet även om jag vet att det såklart antagligen inte stämmer in på alla. Är iallafall ganska nöjd med att vara tillsammans med nån som inte är nykterist .. Men alla är ju olika. 

Jag gör som du, tar ett glas bubbel på nyårsafton. Dricker ett gott glas vin alkoholfritt eller vanligt till festligheter. Basunerar heller inte ut eller gör någon stor sak av att jag absolutist. I princip.hehehe. 

Håller däremot inte med dig om att helnykterister är tråkiga snubbar som pratar om nykterhet, eller ser ner på alkoholkonsumenter. Har själv aldrig varit tillsammans med en helnykterist så jag vet inte till hundra. Gillar avslappnade människor vad de än har i glasen. En privat sak så länge ett missbruk inte är på gång 

Alkoholen är väl bara ett av TS:s dilemman med fästmön. Kärnan i problematiken lutar mer att de är olika. Prioriterar generellt olika värden i livet rent allmänt. Finns nu mån tro en öppning när tjejen säger sig gilla vara på landet. Detoxar hon sig från partylivet i stan? Och från alkoholen som där flödar fritt??

• Anonym (Tallbarr)

Om förhållandet kraschar 4 månader efter förlovning känns det som att båda två mörkar ett svajigt förhållande och inte vill inse att det faktiskt borde ta slut istället för att fira med förlovning....

Förlovning känns som att det var ett sätt att försöka rädda ett förhållande i kris men det uppenbart inte funkade så... 

• Lönnsirap

Människor som är för olika passar naturligtvis inte ihop, men spontant tänker jag att vissa människor ibland är väldigt mycket olika inom sig själva.

För rent krasst låter det ju som du beskriver någon som "släpper loss" och beter sig på ett rätt problematiskt sätt och samtidigt förmedlar något annat... Spontant tänker jag att hon orkar vara snäll och fantastisk och underbar eftersom hon kanske också har ett alkoholmissbruk....

• Anonym (Toker)
    Lönnsirap skrev 2024-12-19 19:03:07 följande:

Människor som är för olika passar naturligtvis inte ihop, men spontant tänker jag att vissa människor ibland är väldigt mycket olika inom sig själva.

För rent krasst låter det ju som du beskriver någon som "släpper loss" och beter sig på ett rätt problematiskt sätt och samtidigt förmedlar något annat... Spontant tänker jag att hon orkar vara snäll och fantastisk och underbar eftersom hon kanske också har ett alkoholmissbruk....

Ja, så länge ett s k dåligt ölsinne vilket ger obehagliga bakslag i vänligheten inte tillkommer. Dagen efter kraschen kommer paret heller aldrig undan, såtillvida fästmön inte fyller på i smyg. I det läget kvalificerar hon sig för privat eller kommunal beroendebehandling eller AA gruppstöd.
  • Anonym (Borderlina)

Jag tror på att olikheter attraherar. Min man är 18 år äldre än mig, högutbildad, kristen, han är pappa (sedan tidigare) väldigt lugn och snäll, smart, klok, innan mig hade han vart med 2st och han är helt underbar på alla sätt och vis. (Säger inte bara det för att jag älskar och bpd-idoliserar, utan objektivt, han är det)

Jag har personlighetsstörning, har spelat in porr, sålt mig, knarkat ,ca 75 innan honom, lider av sjuklig svartsjuka, helt obildad och är en skitjobbig människa.

• Anonym (Toker)
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-12-19 19:25:37 följande:

Jag tror på att olikheter attraherar. Min man är 18 år äldre än mig, högutbildad, kristen, han är pappa (sedan tidigare) väldigt lugn och snäll, smart, klok, innan mig hade han vart med 2st och han är helt underbar på alla sätt och vis. (Säger inte bara det för att jag älskar och bpd-idoliserar, utan objektivt, han är det)

Jag har personlighetsstörning, har spelat in porr, sålt mig, knarkat ,ca 75 innan honom, lider av sjuklig svartsjuka, helt obildad och är en skitjobbig människa.

Blir intresserad av att veta hur länge ni har varit tillsammans? Träffades ni när du sålde dig själv? Hur fixar du med ditt utlevelserika sätt präktigheten?
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-19 18:25:55 följande:

Jag gör som du, tar ett glas bubbel på nyårsafton. Dricker ett gott glas vin alkoholfritt eller vanligt till festligheter. Basunerar heller inte ut eller gör någon stor sak av att jag absolutist. I princip.hehehe. 

Håller däremot inte med dig om att helnykterister är tråkiga snubbar som pratar om nykterhet, eller ser ner på alkoholkonsumenter. Har själv aldrig varit tillsammans med en helnykterist så jag vet inte till hundra. Gillar avslappnade människor vad de än har i glasen. En privat sak så länge ett missbruk inte är på gång 

Alkoholen är väl bara ett av TS:s dilemman med fästmön. Kärnan i problematiken lutar mer att de är olika. Prioriterar generellt olika värden i livet rent allmänt. Finns nu mån tro en öppning när tjejen säger sig gilla vara på landet. Detoxar hon sig från partylivet i stan? Och från alkoholen som där flödar fritt??

Pratar inte bara om killar .. Tyvärr tror jag inte jag har träffat någon nykterist som inte är så som jag beskrev (pratar väldigt mycket om det och ser ner på andra). Däremot känner jag flera som inte dricker mycket eller bara dricker ibland som inte stämmer in på det.

Min egen mamma är ett bra exempel på en nykterist (tror hon är helt nykterist sen ett tag tillbaks men innan var hon nästan det också) som verkligen tror att hon är bättte än alla andra. Jag tror helt enkelt inte jag skulle funka med en sån person även om jag inte dricker själv, iallafall nästan inte alls. Så länge det inte går ut över barnen tycker jag inte det är några problem att min kille dricker och går ut och festar ibland. Tror inte han tycker det är något problem heller att jag inte dricker.. Så man måste ju inte vara exakt lika när det gäller det. Sen förstår jag att det kanske inte funkar om den ena spårar ur för mycket med festandet. 

• Anonym (Borderlina)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-19 21:19:02 följande:
    Blir intresserad av att veta hur länge ni har varit tillsammans? Träffades ni när du sålde dig själv? Hur fixar du med ditt utlevelserika sätt präktigheten?
    Nej, vi träffades efter det givetvis. 

Jag är inte så utlevelserik, jag gillar att vara hemma med min man, på gymmet med min man och helst så mycket som möjligt bara vi två. Jag älskar hans präktighet. Den är gullig. Jag får ut mitt uppmärksamhetsbehov genom honom. 

Det är så jag velat ha det ända sedan jag var liten. Trivs bäst i sällskap med en person.  
Svar på tråden Fungerar ett förhållande där man är för olika?