• Anonym (Börjat bli arg)

Behöver mer avlastning

Hej familjeliv!
    Vi är en familj på två vuxna och två barn. Ett sexårigt bonusbarn från sambon och ett gemensamt barn på sex månader. Jag tar hand om båda som mina och vi har en bra relation med bonusbarnets andra förälder som ibland är barnvakt åt den yngre. Min partner är väldigt tålmodig och bra men jag behöver ändå mer avlastning. På vardagar är jag själv med bebisen 07-17 och 20 nattar sambon den äldre. Så 17-20 har jag lite men inte fullständig avlastning. På helgerna hjälps vi åt. Min sambo verkar inte helt förstå detta och att det blir svårare för mig när bonusbarnet är här eftersom sambon nattar 1-3 h på kvällen då. Det känns som att det kommer vara såhär för alltid. Vad kan jag begära?

• Svar på tråden Behöver mer avlastning

Tack för era förslag!
    har pratat med min sambo idag som förstår. Jag behöver nog bara veta att om jag är desperat kan sambon tänka om, att han får natta båda, att vi byter, eller att vi måste öva på att det inte ska ta evigheter. Jag vill inte kapa, jag älskar båda mina barn, det är bara det att jag ju får mindre avlastning vv. Haft det skittufft sen rul, var inlagd pga prematur och blev inte stöttad av min familj så behöver nog min partner och avlastning lite extra. Men bonusbarnets mamma är guld, hon skulle vilja ha båda barnen oftare om hon fick haha, men där tycker inte min sambo att det gör oss till bra föräldrar. Så jag blir lite låst ibland efetrsom min sambo bestämmer.

• Hermis123
    Anonym (Börjat bli arg) skrev 2024-11-15 17:14:30 följande:

Tack för era förslag!
    har pratat med min sambo idag som förstår. Jag behöver nog bara veta att om jag är desperat kan sambon tänka om, att han får natta båda, att vi byter, eller att vi måste öva på att det inte ska ta evigheter. Jag vill inte kapa, jag älskar båda mina barn, det är bara det att jag ju får mindre avlastning vv. Haft det skittufft sen rul, var inlagd pga prematur och blev inte stöttad av min familj så behöver nog min partner och avlastning lite extra. Men bonusbarnets mamma är guld, hon skulle vilja ha båda barnen oftare om hon fick haha, men där tycker inte min sambo att det gör oss till bra föräldrar. Så jag blir lite låst ibland efetrsom min sambo bestämmer.

Ja han bestämmer väl helt rätt! 
    Alternativet kan inte vara att han och hans barn ska få
    mindre tid om det är den tanken som du har i bakhuvudet!
    Däremot har han gett dig ett förslag att han får ta över föräldrarledigheten men du vill inte kompromissa!
    Kanske bästa lösningen är att han går ner i tid och så får ni kanske leva på mindre pengar under en period? 
    Kolla vilka ekonomiska justeringar ni kan göra för att
    få det att gå runt en period!

• Anonym (Ui)
    Anonym (nu) skrev 2024-11-15 11:01:18 följande:
    Det är kanske att de umgås och pratar och har mysigt i samband med nattningen? Och att man vill ge barnet den tiden när man är borta mycket i övriga vardagen. 
    Det bör väl inte göras i samband med nattningen i så fall, bättre att de tar en promenad, spelar ett spel, ser en film eller annat. I sängen sover man. 
  • Anonym (a)
    Anonym (Ui) skrev 2024-11-15 22:15:10 följande:
    Det bör väl inte göras i samband med nattningen i så fall, bättre att de tar en promenad, spelar ett spel, ser en film eller annat. I sängen sover man. 
    Ja fast nu är det inte alltid så lätt för barn att somna... Att nattningen tar 1-3 timmar skvallrar om svårigheter att komma till ro&sova.
  • Anonym (Fler i familjen)
    Anonym (Börjat bli arg) skrev 2024-11-15 17:14:30 följande:

Tack för era förslag!

Din man har helt rätt, det hoppas jag att du förstår. Det är jätteviktigt att hans barn får extra mycket tid med sin pappa när ni har fått en bebis, så att det äldre barnet inte känner sig utanför.
  • Räkan77

Låt inte sambon bestämma hur ofta ni ska då extern avlastning! Det är du som för tillfället har huvudansvaret för bebisen eftersom du är föräldraledig och då är det rimligtvis även du som borde få styra hur mycket avlastning ni ska tillåta. För jag utgår från att ditt bonusbarn mamma inte har hand om er bebis jätteofta. 

Det är ju super om hon verkligen vill vara barnvakt, speciellt om ni inte har så mycket annan avlastning. Bebisen är ju då även med sitt storasyskon, så det blir ju verkligen familj.

Med tanke på din psykiska ohälsa så behöver du mycket avlastning. När det nu finns en person i er närhet som vill ha bebisen är det ju toppen. Din sambo hinner ju umgås med sin bebis all övrig tid förutom när han jobbar. Prio måste ju vara att du mår bra.

• Tow2Mater
    Räkan77 skrev 2024-11-15 22:33:29 följande:

Låt inte sambon bestämma hur ofta ni ska då extern avlastning! Det är du som för tillfället har huvudansvaret för bebisen eftersom du är föräldraledig och då är det rimligtvis även du som borde få styra hur mycket avlastning ni ska tillåta. För jag utgår från att ditt bonusbarn mamma inte har hand om er bebis jätteofta. 

Det är ju super om hon verkligen vill vara barnvakt, speciellt om ni inte har så mycket annan avlastning. Bebisen är ju då även med sitt storasyskon, så det blir ju verkligen familj.

Med tanke på din psykiska ohälsa så behöver du mycket avlastning. När det nu finns en person i er närhet som vill ha bebisen är det ju toppen. Din sambo hinner ju umgås med sin bebis all övrig tid förutom när han jobbar. Prio måste ju vara att du mår bra.

Sambon kan ju umgås med bebisen och sitt andra barn hos exet! win-win.
  • Hermis123
    Räkan77 skrev 2024-11-15 22:33:29 följande:

Fast han har gett henne alternativet att ta över föräldrarledigheten för bebisen och låta henne jobba istället, men hon vill inte!
    Då får hon väl acceptera hur läget ser ut eller faktiskt backa och låta honom ta över ansvaret För barnen och gå och jobba!

ni som är otrevliga, lägg ned, ni läser ju inte vad jag skriver. ni andra, tack, har som sagt haft en diskussion nu. Jobbar ju redan och måste ta det i min takt och ställer folk upp måste jag få lov att säga ja, inte att min sambo bestämmer att det inte blir barnvakt. Lika viktigt som sambons tid är med sitt äldsta barn. Som sagt handlar det om mitt behov av avlastning, inte att försämra för något av barnen. Jag tycker jag är rätt ball som redan jobbar och ibland tar hand om båda barnen och ens kan tänka mig barnvakt mm när vi har ett neobarn på sex månader. 

• Anonym (Titti)
    Anonym (Börjat bli arg) skrev 2024-11-16 09:53:13 följande:

ni som är otrevliga, lägg ned, ni läser ju inte vad jag skriver. ni andra, tack, har som sagt haft en diskussion nu. Jobbar ju redan och måste ta det i min takt och ställer folk upp måste jag få lov att säga ja, inte att min sambo bestämmer att det inte blir barnvakt. Lika viktigt som sambons tid är med sitt äldsta barn. Som sagt handlar det om mitt behov av avlastning, inte att försämra för något av barnen. Jag tycker jag är rätt ball som redan jobbar och ibland tar hand om båda barnen och ens kan tänka mig barnvakt mm när vi har ett neobarn på sex månader. 

Jobbar du redan?! Det har du inte skrivit i tråden innan. Inte konstigt att du är slutkörd då.
  • Tow2Mater
    Anonym (Titti) skrev 2024-11-16 12:12:04 följande:
    Jobbar du redan?! Det har du inte skrivit i tråden innan. Inte konstigt att du är slutkörd då.
    Stackars TS jobbar hela en dag i veckan (och pappan är fl-ledig).
    Tow2Mater skrev 2024-11-16 12:31:23 följande:
    Stackars dig som är anonym och sparkar på folk som ligger ned
  • Anonym (Titti)
    Tow2Mater skrev 2024-11-16 12:31:23 följande:
    Med den psykiska ohälsa som TS beskrivit att hon har, så tog jag för givet att de var hemma båda två den dagen. 

Jobbar hon då så har hon ju inte mer avlastning än vilken frisk småbarnsmamma som helst. Så inte konstigt att det är kämpigt.
  • Anonym (Ui)
    Anonym (a) skrev 2024-11-15 22:18:02 följande:
    Ja fast nu är det inte alltid så lätt för barn att somna... Att nattningen tar 1-3 timmar skvallrar om svårigheter att komma till ro&sova.
    Jag har haft problem att komma till ro och somna och min psykolog sa exakt det; sova gör man i sängen. Komma till ro gör man i soffan med ett korsord, te och tända ljus, eller i badet etc.
Svar på tråden Behöver mer avlastning