• anonymmedfrågor

Han borstar inte tänderna!!

Hej! Min sambo borstar inte tänderna mer än en gång på ett dygn, och under ledighet ibland inte på en hel helg. Hans andedräkt luktar ibland vedervärdigt, så pass att vi inte kan ha ett samtal eller sova bredvid varandra utan att jag klöks. Jag har lyft detta med sambon mer än fem gånger över en period, men han säger att han hör och förstår mig men inget förändras. Nu är min fråga till er, vad mer kan jag göra?? Det går INTE att ha det som det är nu...

• Svar på tråden Han borstar inte tänderna!!
  • Goneril

Vad säger hans tandläkare? Tandhygienisten? Det han praktiserar kommer att resultera I tandsten och kanske tandlossning. Tandimplantat är dyrt. Varje kväll inför sänggåendet följer du med in i badrummet och övervakar borstningen. Det är inte bara en fråga om att det görs, det måste göras på rätt sätt med plackers och mellanrumsborstar. Ge honom en eltandborste, present. Strejk i sovrummet om han inte klarar detta. Påpeka att han sparar pengar om han sköter sina tänder.

• Anonym (Kanduha)
    SmulanFnulan skrev 2024-11-01 07:31:22 följande:

Han är alltså en liter barn? Ungefär samma diskussion jag har med mina barn (alla under 5 år). Mysigt.. Not.

Mäter du ungarna per liter?

Hur stor är man som "en liter barn"?
  • Anonym (Kanduha)
    Goneril skrev 2024-11-01 11:29:26 följande:

Vad säger hans tandläkare? Tandhygienisten? Det han praktiserar kommer att resultera I tandsten och kanske tandlossning. Tandimplantat är dyrt. Varje kväll inför sänggåendet följer du med in i badrummet och övervakar borstningen. Det är inte bara en fråga om att det görs, det måste göras på rätt sätt med plackers och mellanrumsborstar. Ge honom en eltandborste, present. Strejk i sovrummet om han inte klarar detta. Påpeka att han sparar pengar om han sköter sina tänder.

Man kan faktiskt inte övervaka en vuxen person på det sättet.
  • Goneril
    Anonym (Kanduha) skrev 2024-11-01 11:44:08 följande:
    Är det nödvändigt så får man göra det. Han får uppfatta det precis hur han vill. Alternativet är respass.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (G)
    Goneril skrev 2024-11-01 12:25:49 följande:
    Är det nödvändigt så får man göra det. Han får uppfatta det precis hur han vill. Alternativet är respass.
    Alternativet är att han lackar ur för att ts leker övervakare/morsa och gör slut. Det hade jag gjort iaf (oavsett orsak). Men det löser iofs problemet också.
  • Goneril

Är det kanske fråga om en kulturkrock? Att jag undrar beror på mina erfarenheter från Tyskland, 70-tal. I den krets jag rörde mig, arbetarklass och lägre tjänstemän, hade i princip alla över 40, i varje fall över 50, löständer. Det var så tydligt, ofta var tänderna alldeles för stora, hästtänder, och onaturligt vita. Ingen, ingen bland alla tyskar jag kom i närmre kontakt med borstade tänderna på kvällen. I stället fick de en chokladbit som långsamt  smälte under insomnandet.                                                                                                                                                                                                                                                       Jag ansågs rubbad och alldeles för intresserad av mitt utseende som borstade på kvällen och jag tog alldeles för lång tid på mig i badrummet. Det var alltså en fråga om fåfänga att borsta tänderna och inte tandhälsa. Min ex-svärfar hade en andedräkt som en krokodil. Han hade långt framskriden tandlossning och klagade över det formliga blodbad som tandborstningen medförde. Redan när han stod i hallen vällde de ruttna ångorna in över bostaden. I dag tror jag att de flesta tyskar kommit på bättre tankar, men ytterst var detta en klassfråga förr I tiden. Bland utbildade tyskar var tandstatusen högre och bland dem skyllde man inte på världskriget som låg 25 år bort.

• Anonym (Kanduha)
    SmulanFnulan skrev 2024-11-01 13:50:30 följande:
    Är man efterbliven som ts sambo verkar vara så är det i allra högsta grad befogat. Du skulle också behöva en släng övervakning för du verkar också vara eljest deluxe.
    Och du är lika trevlig som vanligt.
  • Goneril
    Anonym (Kanduha) skrev 2024-11-01 11:44:08 följande:
    Tillägg; Jag läste att TS knappt kan vistas i samma rum. Då har man passerat alla krav på finkänslighet, det är bara att ryta i. Han har sagt att han "hör" vad TS säger men struntar fullkomligt i det. 
  • Anonym (G)
    Goneril skrev 2024-11-01 15:58:04 följande:
    Tillägg; Jag läste att TS knappt kan vistas i samma rum. Då har man passerat alla krav på finkänslighet, det är bara att ryta i. Han har sagt att han "hör" vad TS säger men struntar fullkomligt i det. 
    Lösningen är inte att leka Gestapo utan klargöra att man är på vippen att göra slut för att man nästan kräks så snart man är i närheten av sin partner.
  • Akroterion

Klart att man måste borsta tänderna åtminstone morgon och kväll, det bör varje vuxen både förstå och för respekt av sin omgivning göra. Givet att en del av tandvårdsbidrag går på skattsedeln så borde det ju vara lagstadgat (ja, nu tog jag kanske i, men typ)!!!

• Meddelande borttaget
  • Goneril

Ytterligare en aspekt, ska man inte göra allt för att få snuskpellen att inse problemet? Tänk på arbetskamrater, släktingar och vänner!  Alla lider av detta, han kommer snart att bli en social parias. Det är inte bara för TS skull som en förbättring måste ske utan främst för hans egen.

Svar på tråden Han borstar inte tänderna!!