• Anonym (Cc)

Hans släkt

Är ihop med en man sen ca 8 månader tillbaka.  Varannan vecka när jag inte har barnen så bor jag nästan där hos honom.  
    Grejen som stör mig är dock att hans släkt, föräldrar och syster, fortfarande väljer hans ex före mig när det gäller kalas och liknande träffar. Och jag blir riktigt ledsen över det. Ibörjan var det ok, när vi bara hade varit tillsammans i nån månad. Men nu bor vi i stort sett ihop och allt är 100 % seriöst. Borde dom inte låta mig gå på kalas istället för hans ex? 
    Så imorgon fyller hans pappa år och det är kalas, men jag är inte bjuden. Eller jo, på lördag kan jag få komma. Inte lika kul.

Till saken hör med att jag är extremt social och älskar att få träffa folk och få prata. 

Hade inte ni blivit ledsna över det? Min man förstår mig. 

• Svar på tråden Hans släkt
  • Anonym (S)

Hade mina föräldrar bjudit mitt ex och inte min partner så hade jag bara sagt att jag och min partner kommer också. Mitt ex brukar bli bjuden på tillställningar med min släkt och det hindrar inte mig att ta med min partner. 

• Räkan77
    Anonym (Cc) skrev 2024-10-15 21:23:01 följande:
    Fast hon har inte varit snäll mot oss. Hon har motarbetat och strulat. Gjort massor för att jag inte ska träffa hennes ex. Så tror inte jag vill träffa henne. 
    Då kan du nog inte räkna med att kunna gå på familjesammankomster även om du blir inbjuden.

Om.din partner tycker att det är ok att träffa exet i dessa sammanhang, men du vägrar komma om hon är med. Ja, då blir det inte lätt att komma in i familjegemenskapen.
  • Dexter dot com
    Anonym (Cc) skrev 2024-10-15 21:23:01 följande:
    Fast hon har inte varit snäll mot oss. Hon har motarbetat och strulat. Gjort massor för att jag inte ska träffa hennes ex. Så tror inte jag vill träffa henne. 
    Vill du bli en del av deras familj får acceptera att hon redan är en familjemedlem sen många år tillbaka. Du helt enkelt anpassa dig om du blir inbjuden och vara vuxen och artig.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Positiv) skrev 2024-10-15 21:30:12 följande:
    I så fall är det inte konstigt alls att de bjuder henne.  Det vore konstigt om de inte bjöd henne.
    Varför då? Kan inte barn i den åldern gå på kalas utan mamma?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Positiv) skrev 2024-10-15 21:30:12 följande:
    I så fall är det inte konstigt alls att de bjuder henne.  Det vore konstigt om de inte bjöd henne.
    Det vore inte ett dugg konstigt om de inte bjöd henne. 

Hur som helst är det TS kille som får säga till och sätta ner sin fot. Det kommer inte att lösas på något annat sätt. 
  • Anonym (Ellen)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-16 09:35:17 följande:
    Det vore inte ett dugg konstigt om de inte bjöd henne. 

Hur som helst är det TS kille som får säga till och sätta ner sin fot. Det kommer inte att lösas på något annat sätt. 
    Ts killes pappa fyller år, det betyder att pappan bjuder de personer han vill ha på sitt kalas.
    Killens ex är en god vän till familjen, ska alla vänner utom hon bjudas och hur säger man det till henne? Att hon inte får komma för att ts tjurar annars?

Nej, som sagt. 
    Ts kille +1, om det nu måste vara så formellt, och de vänner man vill fira med. Det är vilka som bjuds in.

Eller ska mannen som fyller år inte få bjuda vilka han vill till SIN fest?
    Hans son har inget med att göra, och hans fötter passar bättre i skorna än stampande för att tvinga bort en vän till familjen.

Ts vill inte komma om exet kommer, nej men då får hon vackert stanna hemma om hon ändå blir bjuden.  

Hur ologiskt låter inte detta då...? Ts bor ju mer hemma i sitt hem än hos killen. Det står klart och tydligt.

Varannan vecka när jag inte har barnen så bor jag nästan där hos honom.  
    Men nu bor vi i stort sett ihop
  • Lynx123
    Anonym (Cc) skrev 2024-10-15 21:21:05 följande:
    Ja dom har två barn ihop som är 20 och 17. Har träffat både flera gånger och det funkar fint.
    Men då är det ju okej att hon blir bjuden. Hon är ju en del av familjen. Men snart får de börja bjuda in dig också om din partner är seriös och vill ha med dig i gemeskapen.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Ellen) skrev 2024-10-16 09:50:53 följande:
    Ts killes pappa fyller år, det betyder att pappan bjuder de personer han vill ha på sitt kalas.
    Killens ex är en god vän till familjen, ska alla vänner utom hon bjudas och hur säger man det till henne? Att hon inte får komma för att ts tjurar annars?

Nej, som sagt. 
    Ts kille +1, om det nu måste vara så formellt, och de vänner man vill fira med. Det är vilka som bjuds in.

Eller ska mannen som fyller år inte få bjuda vilka han vill till SIN fest?
    Hans son har inget med att göra, och hans fötter passar bättre i skorna än stampande för att tvinga bort en vän till familjen.

Ts vill inte komma om exet kommer, nej men då får hon vackert stanna hemma om hon ändå blir bjuden.  

Hur ologiskt låter inte detta då...? Ts bor ju mer hemma i sitt hem än hos killen. Det står klart och tydligt.

Varannan vecka när jag inte har barnen så bor jag nästan där hos honom.  
    Men nu bor vi i stort sett ihop
    Ok, men jag som svärmor skulle se det som att TS kille har en ny tjej nu och mamman till hans barn kan visserligen fortfarande vara min vän, men som familjemedlem får man respektera att någon har gjort slut och gått vidare.

Jag kan t ex sakna min fd svåger ibland, men min syster har gått vidare för länge sedan och det är mitt jobb som hennes syster att ta emot hennes nya kille med öppna armar och få honom att känna sig välkommen och bekväm. 

Ni kanske gör annorlunda i er familj, men så ser jag på saken.

Hade jag varit TS kille så hade jag sagt till mina föräldrar att min nya tjej följer med, annars kommer jag inte. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Cc) skrev 2024-10-15 21:13:24 följande:
    Ja men det är tydligen känsligt. Förstår att dom kont varandra länge och dom kan vara vänner. Men bättreom hon kommer vid ett annat tillfälle  än att jag ska behöva stanna hemma och komma vid ett annat tillfälle.  
    Ni har varit ihop i 8 (ÅTTA) månader, alltså nästan helt nytt och familjen har känt henne i över 20 år.

Det känns faktiskt självklart att hon bjuds, som mor till barnbarnen och en vän till familjen.
  • Anonym (Klara)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-16 10:03:56 följande:
    Ok, men jag som svärmor skulle se det som att TS kille har en ny tjej nu och mamman till hans barn kan visserligen fortfarande vara min vän, men som familjemedlem får man respektera att någon har gjort slut och gått vidare.

Jag kan t ex sakna min fd svåger ibland, men min syster har gått vidare för länge sedan och det är mitt jobb som hennes syster att ta emot hennes nya kille med öppna armar och få honom att känna sig välkommen och bekväm. 

Hade jag varit TS kille så hade jag sagt till mina föräldrar att min nya tjej följer med, annars kommer jag inte. 
    Sund inställning. 
  • Anonym (Ellen)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-16 10:03:56 följande:

Jo, vi ser olika på saken.
    Och det är ju ok.

Hos oss är både exet och nuvarande frun, som är mor till mina barnbarn, välkomna. Men de har förstånd att inse att alla inblandade har gått vidare.
    Jag är mycket god vän med min sons ex, de var ett par i mer än tio år, och hans fru som han nu varit gift med snart lika länge.

Min åsikt är att det är elakt att utesluta, och att ts också borde bli bjuden. Dock inte på bekostnad av en vän till familjen och ts skriver ju själv att hon inte vill träffa exet.

Dessutom är det en väldigt ny relation, som dessutom känns framstressad med tanke på det där med boende som jag nämnde i min förra kommentar.

Så jag håller med om din sista mening, med reservation för att exet inte utesluts. Då är det upp till dessa båda (som det verkar, omogna) kvinnorna om de väljer att delta eller inte.
  • Anonym (man)
    Anonym (Cc) skrev 2024-10-15 12:28:19 följande:
    Hans släkt

Är ihop med en man sen ca 8 månader tillbaka.  Varannan vecka när jag inte har barnen så bor jag nästan där hos honom.  
    Grejen som stör mig är dock att hans släkt, föräldrar och syster, fortfarande väljer hans ex före mig när det gäller kalas och liknande träffar. Och jag blir riktigt ledsen över det. Ibörjan var det ok, när vi bara hade varit tillsammans i nån månad. Men nu bor vi i stort sett ihop och allt är 100 % seriöst. Borde dom inte låta mig gå på kalas istället för hans ex? 
    Så imorgon fyller hans pappa år och det är kalas, men jag är inte bjuden. Eller jo, på lördag kan jag få komma. Inte lika kul.

Till saken hör med att jag är extremt social och älskar att få träffa folk och få prata. 

Hade inte ni blivit ledsna över det? Min man förstår mig. 

Jo, jag hade nog blivit ledsen. Och jag tycker att det inte känns rätt. MEN man kan ju inte bestämma vilka andra får bjuda eller umgås med. Man kan bara välja hur man själv agerar i en given situation.

Vad säger din kille om att hans ex är på alla bjudningar och att du inte blir bjuden? 
  • Krocko
    Anonym (Cc) skrev 2024-10-15 21:13:24 följande:
    Ja men det är tydligen känsligt. Förstår att dom kont varandra länge och dom kan vara vänner. Men bättreom hon kommer vid ett annat tillfälle  än att jag ska behöva stanna hemma och komma vid ett annat tillfälle.  
    Det var väl precis det jag skrev?
  • Jemp
    Anonym (Cc) skrev 2024-10-15 21:19:37 följande:
    Fast jag vet inte om jag vill träffa henne.  Hon har motarbetat mig/oss många gånger. Så det är hon eller jag som gäller. 
    När två vuxna människor ska Ställa villkor på
    en annans kalas kan det ju lätt bli så. Särskilt med en så ny relation. 
Svar på tråden Hans släkt