• Anonym (Ranala)

Avbrutet samlag. Är det så osäkert?

Jag och min kille har kört avbrutet samlag som metod i 1 år nu. Vi planerar inte barn än men är "ok"med om graviditet skulle ske.

Jag borde få mens om nån dag men känner ibland att jag inbillar mig att jag skulle vara gravid. Var illamående i morse som jag inte brukar vara och kräktes nästan, känner inte mina pms-symptom som vanligt. Är säkert inbillning men förmodligen någon slags längtan.

Han drar ut precis innan han kommer och han kommer ofta på mig, ibland i närheten av slidan. Sist skedde det nära ägglossning så var extra "farligt".

Vad är er erfarenhet. Nån som blivit gravid med perfekt avbrutet samlag? Vet vad statistiken säger men alla man frågar på forum tycks uppge att metoden funkat för dem i flera år - men när de försökte bli gravids så skedde det minsann på första försöket.. 
    Berätta om er erfarenhet! Är så nyfiken :) 

• Svar på tråden Avbrutet samlag. Är det så osäkert?
  • Anonym (Ranala)
    Fjäril kär skrev 2024-10-08 16:53:03 följande:

Jag blev gravid av avbrutet samlag.  Han är idag 24 år gammal... 

Perfekt avbrutet? Alltså inte sex 2 ggr i rad eller risk att det fanns spermier från tidigare ejakulation? Dvs om han inte kissade innan t.ex
  • Fjäril kär
    Anonym (Ranala) skrev 2024-10-08 16:59:52 följande:
    Perfekt avbrutet? Alltså inte sex 2 ggr i rad eller risk att det fanns spermier från tidigare ejakulation? Dvs om han inte kissade innan t.ex
    Ett perfekt avbrutet samlag där han drog sig ur långt innan han ens kände att han skulle komma. Allt hamnade i sängen.  Men gravid blev jag.  Enda sexet vi hade på väldigt länge pga sjukdom hos honom.  
  • Anonym (Ranala)
    Fjäril kär skrev 2024-10-08 17:11:25 följande:
    Ett perfekt avbrutet samlag där han drog sig ur långt innan han ens kände att han skulle komma. Allt hamnade i sängen.  Men gravid blev jag.  Enda sexet vi hade på väldigt länge pga sjukdom hos honom.  
    Oj! Du måste ha blivit förvånad :)
  • Anonym (Kombination av fler åtgärder!!!)
    Anonym (Ranala) skrev 2024-10-08 11:03:04 följande:
    Avbrutet samlag. Är det så osäkert?

Jag och min kille har kört avbrutet samlag som metod i 1 år nu. Vi planerar inte barn än men är "ok"med om graviditet skulle ske.

Jag borde få mens om nån dag men känner ibland att jag inbillar mig att jag skulle vara gravid. Var illamående i morse som jag inte brukar vara och kräktes nästan, känner inte mina pms-symptom som vanligt. Är säkert inbillning men förmodligen någon slags längtan.

Han drar ut precis innan han kommer och han kommer ofta på mig, ibland i närheten av slidan. Sist skedde det nära ägglossning så var extra "farligt".

Vad är er erfarenhet. Nån som blivit gravid med perfekt avbrutet samlag? Vet vad statistiken säger men alla man frågar på forum tycks uppge att metoden funkat för dem i flera år - men när de försökte bli gravids så skedde det minsann på första försöket.. 
    Berätta om er erfarenhet! Är så nyfiken :) 

Man kan kombinera avbrutet samlag med så kallade "säkra perioder " (som inte är säkra) och även något mekaniskt preventivmedel (barriärmetod) som kondom eller pessar + spermiedödande medel.

Då kombinerar man 3-4 metoder samtidigt och rent statistiskt är det väl säkrare - men inte heller det är förstås en garanti för icke graviditet.

Jag skulle själv ABSOLUT INTE chansa på att använda ENBART avbrutet samlag, utan kombinera ett antal metoder samtidigt med det

jag har kört kombinerat, men också varit beredd att om det trots allt skulle bli graviditet ta mitt ansvar som far. Abort existerar inte "i min privata värld".

• Anonym (Ranala)
    Anonym (Kombination av fler åtgärder!!!) skrev 2024-10-08 17:49:10 följande:

Man kan kombinera avbrutet samlag med så kallade "säkra perioder " (som inte är säkra) och även något mekaniskt preventivmedel (barriärmetod) som kondom eller pessar + spermiedödande medel.

Då kombinerar man 3-4 metoder samtidigt och rent statistiskt är det väl säkrare - men inte heller det är förstås en garanti för icke graviditet.

Jag skulle själv ABSOLUT INTE chansa på att använda ENBART avbrutet samlag, utan kombinera ett antal metoder samtidigt med det

jag har kört kombinerat, men också varit beredd att om det trots allt skulle bli graviditet ta mitt ansvar som far. Abort existerar inte "i min privata värld".

Jag är ok med graviditet men var intresserad av anekdoter. Förstår såklart att flera metoder är säkrast :)
  • Anonym (JB)

Har en närstående som blev gravid av föresatsen, de hade haft sex i typ två minuter bara. Samma med en kompis, killen kom inte ens. 

• Anonym (Jag)

Jag tillhör nog de du nämnde i slutet haha , vi körde avbrutet i mer än 2 år efter vårt första barn utan att jag blev gravid,  sen kom han i mig och jag blev gravid, är i vecka 21 nu. 36 år gammal så trodde det skulle ta längre tid.

Jag har aldrig blivit gravid av avbrutet men känner andra som har blivit det. Så omöjligt är det absolut inte. Kanske är olika med olika killar också. 

• Anonym (K)

Körde med avbrutet samlag i ett år och blev aldrig gravid. Han drog då också ut om han märkte att det kom försats. Så mycket som jag slarvat i mina yngre dar så börjar man ju fundera om man är steril..

Nu kör vi med kondom och det är jäkligt skönt att slippa ha pregnancy scares. 

• Anonym (K)
    Anonym (Kombination av fler åtgärder!!!) skrev 2024-10-08 17:49:10 följande:

Kondom+spermiedödande+avbrutet samlag? Då vill man verkligen inte ha barn om man nojar så mycket.
  • Lyckligalotta

Jag och min man har kört avbrutet i nästan tjugo år. Varje gång vi skojat om att det kanske vore kul med en liten har jag blivit gravid direkt! 

Vet inte om min man är ovanligt säker men efter några oroliga år i 20-årsåldern där vi sa "händer det så händer det" har vi fått 4 välplanerade barn. Nu är vi båda över 40 och tycker att det fungerat utmärkt 

Svar på tråden Avbrutet samlag. Är det så osäkert?