• Anonym (Ranala)

Avbrutet samlag. Är det så osäkert?

Jag och min kille har kört avbrutet samlag som metod i 1 år nu. Vi planerar inte barn än men är "ok"med om graviditet skulle ske.

Jag borde få mens om nån dag men känner ibland att jag inbillar mig att jag skulle vara gravid. Var illamående i morse som jag inte brukar vara och kräktes nästan, känner inte mina pms-symptom som vanligt. Är säkert inbillning men förmodligen någon slags längtan.

Han drar ut precis innan han kommer och han kommer ofta på mig, ibland i närheten av slidan. Sist skedde det nära ägglossning så var extra "farligt".

Vad är er erfarenhet. Nån som blivit gravid med perfekt avbrutet samlag? Vet vad statistiken säger men alla man frågar på forum tycks uppge att metoden funkat för dem i flera år - men när de försökte bli gravids så skedde det minsann på första försöket.. 
    Berätta om er erfarenhet! Är så nyfiken :) 

• Svar på tråden Avbrutet samlag. Är det så osäkert?
  • Anonym (Vissa)

Har kört avbrutet i flera längre förhållanden. Aldrig blivit gravid av misstag. Ett av mina ex hade barn sedan innan, och jag väntar barn med min nuvarande partner. Så sammanlagt ganska många år med bevisat fertila individer. Innan dess dessutom tio år med ett ex som jag dock inte vet huruvida han kan få barn eller ej. Tror det funkar för vissa helt enkelt. 

• Anonym (Ranala)
    cosinus skrev 2024-10-08 14:34:12 följande:

Har 4 barn på 6 år och bara ett av barnen krävde mer än 1 försök för att jag skulle bli gravid.

Yngsta är 14 och vi har kört avbrutet sen dess oavsett tid på månaden och jag har aldrig blivit gravid av det. En barnmorska sa efter några år att: Jamen då funkar det för er.

Beror säkert på mängden spermier i försats och sånt antar jag.

Var han noga med att inte komma i närheten av vaginan? 
  • Anotherone

Inte om man har koll skulle jag säga.
    Samtidigt måste man vara medveten om att det KAN hända, och i så fall vara redo att hantera det.
    Jag och min man har varit ihop sen tonåren, vi har två barn som blivit till när vi önskat att de ska bli till. I övrigt inga "missöden". 
    Men jag känner min kropp väldigt väl.

• cosinus
    Anonym (Ranala) skrev 2024-10-08 14:49:38 följande:
    Var han noga med att inte komma i närheten av vaginan? 
    Noga med att inte komma i ja, men 5 cm eller 5 dm spelar ju liksom ingen roll.
  • Anonym (Ranala)
    cosinus skrev 2024-10-08 15:35:53 följande:
    Noga med att inte komma i ja, men 5 cm eller 5 dm spelar ju liksom ingen roll.
    Min kille har kommit på fittan ibland men vet inte om det spelar nån roll. 
  • Anonym (Nina)

För mig och min pojkvän har det fungerat i snart två år. Jag har regelbunden mens och brukar veta när jag ska ha ägglossning. Vi har sex många dagar varje vecka och ännu har jag inte blivit gravid men skulle jag bli det så är det okej.

• Anonym (Ranala)
    Anonym (Nina) skrev 2024-10-08 15:47:57 följande:

För mig och min pojkvän har det fungerat i snart två år. Jag har regelbunden mens och brukar veta när jag ska ha ägglossning. Vi har sex många dagar varje vecka och ännu har jag inte blivit gravid men skulle jag bli det så är det okej.

Så ni har haft avbrutet även när du haft ägglossning?
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Ranala) skrev 2024-10-08 14:31:28 följande:
    Var menar du inga risker? Att ha oskyddat är väl alltid en risk?
    Jag talar om onödiga risker. Att inte komma på tjejens kön, att inte ha samlag igen direkt efter han kommit, att undvika samlag på exakt dag för ägglossning etc etc.. det är ju att utmana ödet extra mycket. 
  • Anonym (Ranala)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-10-08 16:50:46 följande:
    Jag talar om onödiga risker. Att inte komma på tjejens kön, att inte ha samlag igen direkt efter han kommit, att undvika samlag på exakt dag för ägglossning etc etc.. det är ju att utmana ödet extra mycket. 
    Ok! Ja alla ovan är ju felkällor som kan undvikas. Är dock ofta svårt att ha koll på äggöossning
Svar på tråden Avbrutet samlag. Är det så osäkert?