• Anonym (Ts)

Min sambo har börjat röka på och jag är gravid

Min sambo hade under flera år ett hasch-missbruk. Han rökte dagligen och la säkert uppemot 3kkr i månaden på detta.
    Han har varit ren i säkert 1 år, men här om dagen kom han hem från en polare med lätt röda ögon. Men jag tänkte inte direkt på det då jag varit helt övertygad om att han varit ren.
    Sen efter det luktade han rök och då började jag lägga ihop 1+1 men tänkte att han kanske rökt vanliga cigg.
    Men sen idag när vi satt i bil, så skulle han springa in och handla. Fick jag bara ett infall... öppnar hans handfack och i ett glasögonfodral ligger det ett litet paket i aluminiumfolie.
    Mun värld bara rasade. Jag är gravid I vecka 30 och jag vet inte vad jag ska göra, jag har inte ens pratat med han om det för jag känner mig helt tom och ställd att vi inte var värda mer, jag och barnet.

Vad gör jag nu? Vad ställer jag för krav eller ska jag bara packa väskan och gå? 
    Vad händer om han göra samma sak när bebis är här och blir påkommen? 

• Svar på tråden Min sambo har börjat röka på och jag är gravid
  • Hjelm
    dearchicago skrev 2024-10-08 14:45:41 följande:

Tycker det råder en väldig moralpanik kring att folk röker hasch ibland i denna tråd. Vad tror ni ska hända? Visst om inte ekonomin finns där och det i allmänhet blir en negativ effekt. Men snälla?! Tror ni inte att människor som röker weed/hasch kan vara bra förebilder eller bra föräldrar? Jag känner flertalet nämligen. Vanliga människor med vanliga jobb och med vanliga ansvar som fungerar helt normalt trots att dom ibland röker på. Jag skulle råda dig att prata med din partner och förklara din syn på det. 

Väldigt enkelt: det är olagligt.

Huruvida man tycker att den rådande drogpolitiken i Sverige är rätt eller fel är en annan sak. Faktum kvarstår att det är olagligt, här och nu, och den som ägnar sig åt det är kriminell.

Det borde alla och envar förstå inte är lämpligt hos den man väljer att skaffa barn ihop med.
  • Anonym (Moralpanik)
    Hjelm skrev 2024-10-08 15:40:10 följande:
    Väldigt enkelt: det är olagligt.

Huruvida man tycker att den rådande drogpolitiken i Sverige är rätt eller fel är en annan sak. Faktum kvarstår att det är olagligt, här och nu, och den som ägnar sig åt det är kriminell.

Det borde alla och envar förstå inte är lämpligt hos den man väljer att skaffa barn ihop med.
    Ser du ett gäng på en 3-4 grabbar som röker på som gängkriminella alltså...
  • Tukt

Är ju skillnad på att vara "kriminell" och på att ha begått något olagligt. I princip har alla med bil och körkort kört för fort någon gång. Men det gör inte 78 procent av befolkningen kriminella i ordets verkliga mening.

• Hjelm
    Anonym (Moralpanik) skrev 2024-10-08 16:13:59 följande:
    Nej, vart ser du det?

Varenda normalbegåvad människa förstår att det finns nyanser inom kriminalitet.

Men det ÄR olagligt att röka hasch och det kan äventyra deras familjeliv att han gör det. Soc skulle till exempel se väldigt allvarligt på det.
  • Anonym (Klara)
    Haha, vilken fullkomligt hjärndöd jämförelse...
  • Anonym (Mia)
    De sponsrar de gängkriminella i alla fall. Men det tycker du kanske är ok att göra? 
  • Hjelm
    Tukt skrev 2024-10-08 16:20:39 följande:

Är ju skillnad på att vara "kriminell" och på att ha begått något olagligt. I princip har alla med bil och körkort kört för fort någon gång. Men det gör inte 78 procent av befolkningen kriminella i ordets verkliga mening.

Det är dock sällan ett medvetet, planerat val och aktivt beslut att köra för fort. Det är det att ta droger.
  • Anonym (Mia)
    Tukt skrev 2024-10-08 16:20:39 följande:

Är det? Åker du fast får du straff. 

Att omgivningen inte bryr sig om att folk som kör för fort gör inte dom mindre kriminella. De bryter mot lagen. 
  • Anonym (Moralpanik)
    Hjelm skrev 2024-10-08 16:52:23 följande:
    Nej, vart ser du det?

Varenda normalbegåvad människa förstår att det finns nyanser inom kriminalitet.

Men det ÄR olagligt att röka hasch och det kan äventyra deras familjeliv att han gör det. Soc skulle till exempel se väldigt allvarligt på det.
    Röka, lika med kriminellt.
    Flertal personer, lika med gäng.

Förstår du nu?

Soc behöver inte peta i allt.
  • Anonym (Moralpanik)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-08 16:57:48 följande:
    De sponsrar de gängkriminella i alla fall. Men det tycker du kanske är ok att göra? 
    Inte alls nödvändigtvis.
  • Anonym (Boie)
    dearchicago skrev 2024-10-08 14:45:41 följande:

Tycker det råder en väldig moralpanik kring att folk röker hasch ibland i denna tråd. Vad tror ni ska hända? Visst om inte ekonomin finns där och det i allmänhet blir en negativ effekt. Men snälla?! Tror ni inte att människor som röker weed/hasch kan vara bra förebilder eller bra föräldrar? Jag känner flertalet nämligen. Vanliga människor med vanliga jobb och med vanliga ansvar som fungerar helt normalt trots att dom ibland röker på. Jag skulle råda dig att prata med din partner och förklara din syn på det. 

Oavsett vad nan tycker om svensk droglagstiftning innebär killens droganvändning att TS barn riskerar att familjehemsplaceras och att det görs husrannsakan i hens hem och att pappa hämtas av polis.

Man kan ha åsikter om lagstiftningen, men om man vill jobba mot dem ska inget barn behöva komma i kläm utan då får man se till att ingen annan än man själv råkar illa ut. 

• Anonym (Ui)

Packa och dra! NU! Om inte en bebis kan få honom att sluta knarka så kommer ingenting få honom att sluta. Jag har en närstående som skaffade barn med en "f.d." missbrukare, det gick åt helvete totalt och det är barnen som får lida. 

Svar på tråden Min sambo har börjat röka på och jag är gravid