• Anonym (Mitt enda vackra)

Gelnaglar på LSS boendearbetsplats?

Jag jobbar på ett LSS boende för funktionshindrade.
    Jag är ledsen för jag får inte längre ha mina gelnaglar. De är korta och naturliga.
    Men det är enligt någon hygienregel.
    Har jobbat där i 7 år, ingen har klagat förrän nu när vi har en ny sjuksköterska.
    Har ni som jobbar på liknande samma regler?

• Svar på tråden Gelnaglar på LSS boendearbetsplats?
  • Anonym (Nea)
    Anonym (J) skrev 2024-09-08 20:55:06 följande:
    Alla ska gå under samma regler för det ska se bra ut. Vi har kontakt med patienterna. 
    Okej.
    Jag jobbar själv administrativt inom vården och känner såklart många andra som gör och vi har inga nagelregler alls. Kontakt med patienterna har vi ju till viss del men vi vårdar dem ju inte.
  • Anonym (Nea)
    Anonym (L) skrev 2024-09-08 23:14:03 följande:
    Som sagt. JAG GLÖMDE. Väldigt många uskor på krigsstigen i den här tråden. Behöver ni få utlopp för alla aggressioner ni samlar på er på jobbet eller? Sen tycker jag att det är något överdrivet med tanke på att man kan stå och torka någons magsjukediarre och för att sedan behöva gå till köket och förbereda mat till brukarna i samma arbetskläder. Så tror nog nagellack är det minsta problemet i hygienrutinerna. 
    Du har ju förkläde på dig?

Och egentligen ska du byta arbetskläder om du misstänker att du får med dig något ut ur rummet eller måste fixa mat efter att ha varit hos en magsjuk.
  • Anonym (J)
    Anonym (Riktiga naglar) skrev 2024-09-09 00:13:37 följande:

Fast Ts, om du ändå håller dina fejknaglar "naturliga och korta" så är det väl bara att istället spara ut dina egna naglar och skippa fejket? Är det färg du vill ha på naglarna? Är du nagelbitare och plastbitar och starkt lim hindrar dig från att gnaga?

Som sagt, spar ut dina egna naglar några mm och måla dem när du är ledig:)

Man får inte ha långa riktiga heller
  • Anonym (J)
    Anonym (Nea) skrev 2024-09-09 05:34:34 följande:
    Okej.
    Jag jobbar själv administrativt inom vården och känner såklart många andra som gör och vi har inga nagelregler alls. Kontakt med patienterna har vi ju till viss del men vi vårdar dem ju inte.
    Okej märkligt. Det är kanske privat då?
  • Anonym (J)

Ska ju iofs inte spela någon roll 

• Anonym (Riktiga naglar)
    Anonym (J) skrev 2024-09-09 06:28:57 följande:
    Man får inte ha långa riktiga heller
    Nu menade jag ju bara några mm. 

Men varför vill ts ha fejknaglar ens? Hon säger att hon håller dem naturliga och korta. Jag förstår inte svårigheten att då spara ut en minimal kant av egna naglar eller ens skillnaden mellan gelenaglar och naturliga? 
    Då finns enbart färgen kvar.
    Men är de bara naturliga men kanske lite glansiga, varför är det så viktigt med gelnaglar om de ändå ser ut som ens vanliga?

Skaffa en polerfil och ta hand dina egna naglar, Ts!
  • mammatill6
    Anonym (Pro) skrev 2024-09-08 11:37:13 följande:
    Skulle nog tro att vanliga naglar oxå kan samla på sig bakterier. Nu hade hon ju korta naglar ändå 
    vanliga  naglar ser du lättare smuts. Dessutom har du fakenaglar så kan det komma bakterier mellan riktiga nageln och fake och där kommer du inte åt.
  • mammatill6
    Skulle nog tro att vanliga naglar oxå kan samla på sig bakterier. Nu hade hon ju korta naglar ändå 
    vanliga  naglar ser du lättare smuts. Dessutom har du fakenaglar så kan det komma bakterier mellan riktiga nageln och fake och där kommer du inte åt.
  • mammatill6
  • mammatill6
    Anonym (Mitt enda vackra) skrev 2024-09-08 15:28:06 följande:

Jag sätter ju handskar på om jag ska göra nåt hygieniskt.

Tror du på något vis handskar är en steril miljö som inte släpper igenom bakterier Handskar har du ju framförallt för att skydda dig själv från kroppsvätskor.
  • Anonym (En till uska)
    Som sagt. JAG GLÖMDE. Väldigt många uskor på krigsstigen i den här tråden. Behöver ni få utlopp för alla aggressioner ni samlar på er på jobbet eller? Sen tycker jag att det är något överdrivet med tanke på att man kan stå och torka någons magsjukediarre och för att sedan behöva gå till köket och förbereda mat till brukarna i samma arbetskläder. Så tror nog nagellack är det minsta problemet i hygienrutinerna. 
     De få gånger vi fått in magsjuka på mitt jobb så brukar viss personal slippa magsjuke-rum och vårda de som inte är smittade samt då även vara köksansvariga.
    Samma på natten, då tas en extra personal in som har de friska rumme.
    Sen så får ingen alterner avdelningar då vi haft smitta i huset.
    Är smittan på en avdelning så får den personalen ej nyttja personalrum/omklädningsrum, då läggs kläder ut på avdelningen av personal som ej varit i kontakt med smittan och lunch får ätas på litet kontor.
    Dom tur är får vi sällan in smitt, kke 4 år sen sist nu och då efter att en boende varit på sjukhuset 
  • EpicF
    Anonym (Pro) skrev 2024-09-08 09:18:39 följande:
    Skulle inte tro att korta gelenaglar tar död på ngn
    Oj, du ska vara veta hur mycket bakterier det samlas under gelenaglar, oavsett längd. 
    Anonym (Mitt enda vackra) skrev 2024-09-07 22:39:25 följande:
    Gelnaglar på LSS boendearbetsplats?

Jag jobbar på ett LSS boende för funktionshindrade.
    Jag är ledsen för jag får inte längre ha mina gelnaglar. De är korta och naturliga.
    Men det är enligt någon hygienregel.
    Har jobbat där i 7 år, ingen har klagat förrän nu när vi har en ny sjuksköterska.
    Har ni som jobbar på liknande samma regler?

Det är vanliga hygienregler inom vårdarbetsplatser. Och ja, LSS boende är ett vårdarbetsplats. 

Bra att sjuksköterskan såg till att du numera följer de normala basala hygienreglerna. 
  • EpicF
    Cathariiina skrev 2024-09-08 20:51:49 följande:
    Fast det räcker inte inom vården, tänk på hur många extremt infektionskänsliga patienter det finns! För dem behövs det inte mycket smitta för att de ska bli sjuka. Därför krävs det DUBBEL säkerhet, d.v.s. först helt rena och bakteriefria händer och naglar, och därefter sterila handskar ovanpå!
    Sterila handskar används dock bara när man utför sterila processer. Inte vanliga processer, som ex hjälp med basal hygien. 
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2024-09-08 21:27:32 följande:
    Bakteriefria händer får du aldrig. Sterila handskar anvönder man inte heller annat än vid operation. 
    Och vid andra sterila procedurer som ex insättning av perm.kateter eller hantering och rengöring av centrala infarter, vilket man knte gör enbart på operation. 
  • EpicF
    Så du använder inte platsförkläden vid hjälp med intim och basalhygien? 

Märkligt att inte förstår att man ska ha det. 
  • EpicF
    Så du använder inte platsförkläden vid hjälp med intim och basalhygien? 

Märkligt att inte förstår att man ska ha det. 
  • Anonym (Mitt enda vackra)
    Anonym (Riktiga naglar) skrev 2024-09-09 00:13:37 följande:

Fast Ts, om du ändå håller dina fejknaglar "naturliga och korta" så är det väl bara att istället spara ut dina egna naglar och skippa fejket? Är det färg du vill ha på naglarna? Är du nagelbitare och plastbitar och starkt lim hindrar dig från att gnaga?

Som sagt, spar ut dina egna naglar några mm och måla dem när du är ledig:)

Jep, om jag inte har gelnaglar så börjar jag efter ett tag bita på dem. Och växer jag ut dem, så är de tunna och sköra. Så för  min del ärdet inte fråga om nån färg ich långa tjusigheter, bara välvårdade korta naturliga eller franska.
  • EpicF
    Anonym (Mitt enda vackra) skrev 2024-10-03 20:39:35 följande:
    Jep, om jag inte har gelnaglar så börjar jag efter ett tag bita på dem. Och växer jag ut dem, så är de tunna och sköra. Så för  min del ärdet inte fråga om nån färg ich långa tjusigheter, bara välvårdade korta naturliga eller franska.
    Som man inte får ha inom vården. 
Svar på tråden Gelnaglar på LSS boendearbetsplats?