• Anonym (Mitt enda vackra)

Gelnaglar på LSS boendearbetsplats?

Jag jobbar på ett LSS boende för funktionshindrade.
    Jag är ledsen för jag får inte längre ha mina gelnaglar. De är korta och naturliga.
    Men det är enligt någon hygienregel.
    Har jobbat där i 7 år, ingen har klagat förrän nu när vi har en ny sjuksköterska.
    Har ni som jobbar på liknande samma regler?

• Svar på tråden Gelnaglar på LSS boendearbetsplats?
  • Anonym (J)

Jag arbetar administrativt inom vården och det är samma för oss. 

• Anonym (J)
    Anonym (Mitt enda vackra) skrev 2024-09-08 15:28:06 följande:

Jag sätter ju handskar på om jag ska göra nåt hygieniskt.

Det spelar ingen roll. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Pro) skrev 2024-09-08 11:37:13 följande:
    Skulle nog tro att vanliga naglar oxå kan samla på sig bakterier. Nu hade hon ju korta naglar ändå 
    Regler är regler och ska följas av alla
  • Anonym (J)
    mammatill6 skrev 2024-09-08 09:28:56 följande:
    Då har man riktigt dålig koll på basala hygienen. Det kan bli en riktig bakeriahärd i och under fakenaglar som absolut kan orsaka skada om man har otur. Detta vet man ju om om man är utbildad. Är man inte utbildad är detta bara ett tydligt exempe på varför det är så viktigt med utbidning.
    PreciS

Boree vara krav på utbildning inom vården 
  • Anonym (L)

Så är det överallt i vården. Fått utskällning när jag glömt att ta bort nagellacket. Löjligt kan man tycka med sånna är reglerna. Bara att följa dem om du vill jobba kvar.

• Anonym (X)

Och handskar håller i bästa fall 20-30 min innan dom slutar fungera. Går det hål på dom inte alls. Och gör att dom ska fungera krävs att den basala handhygienen är korrekt. Korta rena naglar och nagelband. Spritade händer alternativt tvättade med tvål och vatten under handskar. 
  • Anonym (X)
    Anonym (L) skrev 2024-09-08 15:35:49 följande:

Så är det överallt i vården. Fått utskällning när jag glömt att ta bort nagellacket. Löjligt kan man tycka med sånna är reglerna. Bara att följa dem om du vill jobba kvar.

Inte ett dugg löjligt. Det är såna som du som sprider vårdrelaterade infektioner. Jobbar man i vården och har sån inställning till hygienbiten ska man nog fundera om man är på rätt plats.
  • Anonym (J)
    Anonym (L) skrev 2024-09-08 15:35:49 följande:

Inget löjligt med det, snarare du som är löjlig som tycker det är så viktigt och tar det före patienternas säkerhet 
  • Anonym (Nea)

Handskar är ju för att skydda dig själv mest. Både innan du tar på handskar och efter att du tagit av dig handskarna ska du ju sprita av dina händer noga och helst även tvätta med tvål och vatten innan handspriten.

Att ha handskar på är absolut ingen säkerhet och särskilt inte om du inte följer hygienrutinerna.

Att du inte visste är dock inte ditt fel om du varken är utbildad eller upplärd. Bra att ni fått en ny sjuksköterska som vet hur det ska vara. 

Det är jättetrist att man måste ha korta och omålade (även genomskinligt) naglar i vården, men det är av en orsak och den måste man följa. Vill man ha fina naglar får man jobba med något annat.

• Anonym (Nea)
    Anonym (J) skrev 2024-09-08 15:32:29 följande:

Jag arbetar administrativt inom vården och det är samma för oss. 

Fast det förstår jag inte? Om du inte sköter om patienter får du väl göra naglarna?
Svar på tråden Gelnaglar på LSS boendearbetsplats?