• ek31

Ellen eller Elly?

Ellen eller Elly, vilket av dessa namn tycker ni är finast och varför? 

Finns det någon risk att bli retad för någon av dom namnen tror ni? (Risk för rim?)

Tack,

• Svar på tråden Ellen eller Elly?
  • Maggena
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-09-09 01:18:43 följande:

Det märks att äldre personer hänger på familjeliv. Ellen låter tantigt. Elly är mer modern. 

Verkligen? Vilken sten har du bott under? Där jag jobbar så är det de riktigt gamla som heter Elly och de yngre Ellen. Finns nästan inga medelålders med något av namnen
  • Anonym (Hejhopp)
    Maggena skrev 2024-09-09 01:24:24 följande:
    Verkligen? Vilken sten har du bott under? Där jag jobbar så är det de riktigt gamla som heter Elly och de yngre Ellen. Finns nästan inga medelålders med något av namnen
    Gamla namn kommer tillbaka men vissa namn låter mer tantiga än andra. På top 100 listan med vanligast bebisnamn ligger Ellie på top 7 och Ellen först på 38. Ellie är tydligen den vanligaste stavningen och mer poppis än Ellen. 
  • Anonym (Hejhopp)

Ellie med stavelsen ie har en snittålder på 7,7 år i Sverige. Ellen har en snittålder på 22 år. Elly med stavelsen y har en snittålder på 45,9 år. Elly och Ellie är ju samma namn, skillnaden är bara hur man stavar slutet men Ellie verkar vara poppis just nu. 

• Anonym (5)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-09-09 01:54:06 följande:

Ellie med stavelsen ie har en snittålder på 7,7 år i Sverige. Ellen har en snittålder på 22 år. Elly med stavelsen y har en snittålder på 45,9 år. Elly och Ellie är ju samma namn, skillnaden är bara hur man stavar slutet men Ellie verkar vara poppis just nu. 

Därför bör Ellie undvikas då ingen vill vara en av 3-4 i samma klass och därmed få heta Ellie A, Ellie N och Ellie R.
  • Cathariiina
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-09-09 01:46:49 följande:
    Gamla namn kommer tillbaka men vissa namn låter mer tantiga än andra. På top 100 listan med vanligast bebisnamn ligger Ellie på top 7 och Ellen först på 38. Ellie är tydligen den vanligaste stavningen och mer poppis än Ellen. 
    Här håller jag med. Detta med gubb- och tantnamn handlar inte bara om var namnen befinner sig i cykeln - alltså hur gamla majoriteten av namnbärarna är just nu - utan vissa namn LÅTER helt enkelt gubbigare och tantigare än andra I SIG.

Alla människor "hör" inte detta, men många gör det, och därför tycker jag synd om ungar som döps till vissa av de gubb- och tantnamn som kommit tillbaka. Ellen är ett typexempel, för mig är det Tant Ellen. Om jag tänker på en liten flicka eller en ung flicka som heter Ellen, så tänker jag mig dem på svartvita fotografier från runt sekelskiftet 1900. 

...och när det gäller vissa namn, så är det helt otänkbart att de ska komma tillbaka just av den anledningen. Tänk t.ex. Hulda, Hjördis, Augusta, Eulalia, Albertina, Tomasina! :) Eller Henrietta, trots att det är fint i sig.
  • Anonym (J)
    Cathariiina skrev 2024-09-09 10:13:16 följande:
    Här håller jag med. Detta med gubb- och tantnamn handlar inte bara om var namnen befinner sig i cykeln - alltså hur gamla majoriteten av namnbärarna är just nu - utan vissa namn LÅTER helt enkelt gubbigare och tantigare än andra I SIG.

Alla människor "hör" inte detta, men många gör det, och därför tycker jag synd om ungar som döps till vissa av de gubb- och tantnamn som kommit tillbaka. Ellen är ett typexempel, för mig är det Tant Ellen. Om jag tänker på en liten flicka eller en ung flicka som heter Ellen, så tänker jag mig dem på svartvita fotografier från runt sekelskiftet 1900. 

...och när det gäller vissa namn, så är det helt otänkbart att de ska komma tillbaka just av den anledningen. Tänk t.ex. Hulda, Hjördis, Augusta, Eulalia, Albertina, Tomasina! :) Eller Henrietta, trots att det är fint i sig.
    Ännu värre om barnen skulle heta Gun, Ulla-Britt eller Ulla. 
  • Cathariiina
    Anonym (J) skrev 2024-09-09 10:41:18 följande:
    Ännu värre om barnen skulle heta Gun, Ulla-Britt eller Ulla. 
    Jämnt skägg, skulle jag säga. Ja de namnen kommer nog heller aldrig tillbaka. Däremot kan man ju tänka sig att t.ex. Inga-Britt, Inga-Lill, Eva, Ewy, Monika, Iréne, Marianne, Ann-Louise, Ann-Sofie och Ann-Marie från 40-50-talsgenerationen kommer tillbaka.
  • Anonym (I)

Träffade nyligen en Augusta, och tänkte själv på det namnet för ett par år sedan när Vi funderade på namn. Hulda och Henrietta tror jag också kan komma tillbaka. 
    olika generationer har olika namn de ser som omöjliga.
    Sen beror det nog på om de finns i släkten också. Augusta verkar ha varit ett vanligt namn om man går på kyrkogårdar och kolla, Tomasina stöter man inte på lika ofta..
  • Anonym (I)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-09-09 01:54:06 följande:

De låter ju även olika beroende på om det är y eller ie..
    Elli och och Ellie är samma namn.
  • Anonym (5)

Fast det där är en smaksak och inget vissa personer bara "hör"..
  • Anonym (5)

Sen är inte Elly och Ellie samma namn. Visst lika uttal när det uttalas snabbt kanske, men nog är det skillnad på Ny och Ni, My och Mie, Kenny och Kenni. Annars hade inte y och i varit två olika vokaler heller antar jag..

• Anonym (I)
    Anonym (5) skrev 2024-09-09 11:54:08 följande:

Sen är inte Elly och Ellie samma namn. Visst lika uttal när det uttalas snabbt kanske, men nog är det skillnad på Ny och Ni, My och Mie, Kenny och Kenni. Annars hade inte y och i varit två olika vokaler heller antar jag..

Kenni och mie var två kreativa stavningar världen inte behövde.. 😂😂
  • Cathariiina
    Anonym (I) skrev 2024-09-09 12:00:12 följande:
    Jag har faktiskt aldrig sett dem. Jag ogillar dem, de blir könsambivalenta - FÖRUTOM eländet med att de är smeknamn och inte riktiga namn. 
    Vad är det för fel på Kenneth och Maria?
  • Anonym (5)
    Anonym (I) skrev 2024-09-09 12:00:12 följande:
    🙂 Ville bara visa på hur olika det kan låta via skrift.
Svar på tråden Ellen eller Elly?