• ek31

Ellen eller Elly?

Ellen eller Elly, vilket av dessa namn tycker ni är finast och varför? 

Finns det någon risk att bli retad för någon av dom namnen tror ni? (Risk för rim?)

Tack,

• Svar på tråden Ellen eller Elly?
  • Anonym (Devila D)

Glömde rösta på Elly eller med stavningen Ellie.

• Anonym (Devila D)
    trollhona skrev 2024-09-07 21:37:30 följande:
    Ellen helt klart, klassiskt och vackert.

Elly låter som ett smeknamn tyvärr och det finns stor risk att hon kommer få frågan "Vad heter du egentligen" rätt många gånger i livet. (Som alternativ föreslår jag Elvy som ändå är etablerat sedan 1800talets mitt)
    Elvy är ovanligt, men också Elsy / Elsie kortform för Elisabet.
  • OlgaElvira

Ellen, vackert och klassiskt namn. Dessutom. Liksom alla de flicknamn som avslutas med konsonant så ger de ett seriöst och starkt intryck. 
    De allra flesta flicknamn avslutas meden vokal, de gör att d3 ger ett gulligt och sött intryck. Pojknamn är det tvärtom med. 

Det där med med smeknamn ska man nog inte inte fundera så mycket på. Det blir smeknamn på de flesta namn. Barn är otroligt uppfinningsrika. 

• Anonym (I)
    Anonym (Devila D) skrev 2024-09-07 22:55:29 följande:
    Elvy är ovanligt, men också Elsy / Elsie kortform för Elisabet.
    Ja, Elsy och Elsie är fina. Elise är också superfint.
    Gillar också Elvy.

Ellie känns mer som Billie, Nellie, Kellie, lite mer smaklöst, obildat.
  • Cathariiina

Tror inte det är någon risk att bli retad, det där är ju jättevanliga namn nu. Själv gillar jag dem inte, för att de är korta, enkla smeknamnsnamn. Elly är värst eftersom det dessutom slutar på -y, d.v.s. den engelsk-amerikanska smeknamnsändelsen. 

Varför inte Ellinor eller Ellinore? Då blir det i alla fall lite mera längd och stil. Eller åtminstone Elin, som har varit ett dopnamn längre än Ellen och Elly. Eller Helén/Heléne - det är ett riktigt namn, och det är dags för det att komma tillbaka nu!

• Cathariiina
    OlgaElvira skrev 2024-09-07 23:25:40 följande:

Ellen, vackert och klassiskt namn. Dessutom. Liksom alla de flicknamn som avslutas med konsonant så ger de ett seriöst och starkt intryck. 
    De allra flesta flicknamn avslutas meden vokal, de gör att d3 ger ett gulligt och sött intryck. Pojknamn är det tvärtom med. 

Vilken konstig åsikt. Skulle Ellen ge ett starkare och seriösare intryck än exempelvis Eleonora, Helena, Margareta, Viktoria, Kristina, Katarina, Magdalena, Gabriella, Madeleine, Caroline, Josephine, Fredrike..? Tomte I min bok är Ellen ett av de söt-mesigaste flicknamn som finns!  Glad
  • Anonym (X)

Jag tycker bäst om Elly. Känner en Elly men ett flertal Ellen.

• Anonym (5)

Den enda Elly jag träffat var en väldigt söt shetlandsponny. Men kan tänka mig det som namn på en liten flicka också.
    Verkar inte finnas några uppenbara rim. Elly Jelly;)

Ellen är väldigt fint och klassiskt.

Tycker inte att man måste vara tokigt konservativ när det kommer till namn. So what om Elly/Ellen nu var ett smeknamn innan förrförra sekelskiftet liksom, vi lever inte då😄

• Anonym (Hejhopp)

Det märks att äldre personer hänger på familjeliv. Ellen låter tantigt. Elly är mer modern. 

Svar på tråden Ellen eller Elly?