• Iwillfindyou

Är alla verkligen kapabla till allting?

Det finns så många saker jag vill uppnå, så många saker jag har försökt, t.ex. ha en stor sida på sociala medier eller skapa agencies. Jag har sett folk som har blivit stora redan första gången de försökte, skickade på events, kända överallt. Medan jag försökte så många gånger och det blev aldrig någonting. När jag berättar om det för folk säger de alltid "alla är kapabla till allting, du kanske inte jobbar tillräckligt hårt" eller "jag tror inte på det, du är så klok att du kan göra allt". Men det är bara sant. Jag har försökt hundratals gånger, jobbat hårt och försökt så många olika metoder, men jag har aldrig uppnått nivån av de personerna jag berättade om tidigare. Alltså de som blev skickade till events, kända och började tjäna jättemycket pengar. Men det där med att "alla är kapabla till allting" får mig att känna mig invaliderad på något sätt, eller att jag sviker dessa personer eftersom jag inte alls är så klok som de tycker? Det får mig dessutom att känna som att jag är borttappat i livet och möjligtvis aldrig kommer kunna leva såsom jag vill

• Svar på tråden Är alla verkligen kapabla till allting?
  • ClumsySmurf

För att lyckas med något där det är konkurrens som t.e.x. en stor sida på sociala medier behöver man vara bättre andra, det går alltid att bli bättre med de kan de som är bäst också.
    Är man inte ens kapabel att förstå att alla inte kan vara lika bäst på allt är man inte kapabel till allting.

• Anonym (Granbarr)

Det som är en lögn är att dessa personer lyckades på en gång. Det är inte sant överhuvudtaget.  Alla kommer nånstans genom hårt jobb men man måste börja med att jobba sig uppåt. 

Om en influenser lyckas på "första" gången har det i regel inneburit att dom gått i skolan och pluggat, skrivit insändare,  bloggat privat, synts på Facebook,   kanske gjort små modelljobb, varit statist i reklamfilmer,  brinner för ett specifikt ämne och engagerar sig i det , sommarjobbat på radio och fått kontakter,  använder sina föräldrar i jakten på rätt personer som kan hjälpa, ringer företag och frågar om sponsring, anmäler sig till dokusåpor, springer till krogen och jagar kändisar,  i regel har dom kanske också föräldrar som har rätt yrken för att få skjuts in i rätt miljö ..  och efter några år i hårt slit bakom kulisserna kan en kanal öppnas och plötsligt finns hen där och har både följare, en agenda , sponsorer,  inkomst och partyn... hux flux slump? Nej knappast.  

• Anonym (Wilda)

Naturligtvis är inte alla kapabla till allt. Se dig omkring, det finns många undersköterskor som skulle vilja vara läkare, amatörer som skulle vilja tävla i OS etc men alla har sina begränsningar. 

Vad innebär att skapa agencies? 

• Fjäril kär

Alla kan göra allt utifrån sina egna förutsättningar- men det betyder inte att alla automatiskt kan bli proffs eller känd.  

Du är inte automatiskt en stjärnkock bara för att du öppnar ett fik , du kanske aldrig kommer längre än så men utifrån vad du förmår är ett fik det bästa du kunde prestera och bevisar att du kan komma långt med det du har. 

Du är inte automatiskt en världsartist bara för att du lyckas få ett skivbolag att lyssna på din Tik-tok men att få möjlighet släppa en singel och gå på releasefest är det många som aldrig ens kan drömma om. 

Att bli något handlar ju också om talang och att brinna för något. 

Är du duktig och utbildad på det du vill göra eller strävar du bara efter att bli känd? 

• Anonym (typ)

Jag har växt upp i en familj där den här mentaliteten har existerat länge. "Man kan göra vad som helst om man vill det och om man inte vill göra något finns det tusentals anledningar som man kan komma på". Det här funkade hur perfekt som helst i början av livet, men precis i mitten inser man att det finnsm mycket som inte är i dina händer och det är speciellt hur människor behandlar och reagerar på dig och dina åtagande. 

Då blir den här "man kan göra vad som helst" mentaliteten farlig, för du kan vara hur bra som helst och i fel umgänge inte nå din potential eller att nån som har en dålig dag kollar på ditt bidrag i någon sport eller annan tävling. Så, det handlar inte om att vi inte är kapabla som personer men vi får inte alla toppenmöjligheter i livet och det är det som gör att det finns kontraster.

Hade alla varit rika och hade hög status att gå på Harvard så hade inte Harvard varit Harvard. 

• Anonym (H)

Alla är inte kapabla til allting och att jobba tillräckligt hårt för att uppnå vad som helst är inte sant.

Jag är av åsikten att det drivs alldeles för många dåliga projekt och affärsidéer och olönsamma företag som borde lagts ned för länge sedan.

Att försöka "leva sin dröm" kan bli att leva sin mardröm om man håller på för länge. Att stångas på en hårt konkurrensutsatt marknad som influencer kan verkligen inte vara lätt. De som påstår att allting får att nå är har antingen ingen aning om vad de pratar om, är sjukt naiva eller tjänar på att få dig att tro något.

Man är inte en dålig person och man sviker absolut ingen för att man växlar spår och satsar på något annat. 

De som är framgångsrika, influencer eller annat, har helt säkert jobbat hårt, men de har också misslyckats flera gånger och de har haft en del tur med tajmning. Det fanns plats för en viss marknad just då. Att göra samma sak som många andra är ingen bra idé på en marknad som är mättnad.

• ClumsySmurf
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-08-08 10:24:02 följande:

Det som är en lögn är att dessa personer lyckades på en gång. Det är inte sant överhuvudtaget.  Alla kommer nånstans genom hårt jobb men man måste börja med att jobba sig uppåt. 

Om en influenser lyckas på "första" gången har det i regel inneburit att dom gått i skolan och pluggat, skrivit insändare,  bloggat privat, synts på Facebook,   kanske gjort små modelljobb, varit statist i reklamfilmer,  brinner för ett specifikt ämne och engagerar sig i det , sommarjobbat på radio och fått kontakter,  använder sina föräldrar i jakten på rätt personer som kan hjälpa, ringer företag och frågar om sponsring, anmäler sig till dokusåpor, springer till krogen och jagar kändisar,  i regel har dom kanske också föräldrar som har rätt yrken för att få skjuts in i rätt miljö ..  och efter några år i hårt slit bakom kulisserna kan en kanal öppnas och plötsligt finns hen där och har både följare, en agenda , sponsorer,  inkomst och partyn... hux flux slump? Nej knappast.  

hux flux slump?
    Nej men trolltråden "har legat med min systers pojkvän" är väldigt populär
  • Anonym (Hewe)
    Iwillfindyou skrev 2024-08-08 09:39:01 följande:
    Är alla verkligen kapabla till allting?

Det finns så många saker jag vill uppnå, så många saker jag har försökt, t.ex. ha en stor sida på sociala medier eller skapa agencies. Jag har sett folk som har blivit stora redan första gången de försökte, skickade på events, kända överallt. Medan jag försökte så många gånger och det blev aldrig någonting. När jag berättar om det för folk säger de alltid "alla är kapabla till allting, du kanske inte jobbar tillräckligt hårt" eller "jag tror inte på det, du är så klok att du kan göra allt". Men det är bara sant. Jag har försökt hundratals gånger, jobbat hårt och försökt så många olika metoder, men jag har aldrig uppnått nivån av de personerna jag berättade om tidigare. Alltså de som blev skickade till events, kända och började tjäna jättemycket pengar. Men det där med att "alla är kapabla till allting" får mig att känna mig invaliderad på något sätt, eller att jag sviker dessa personer eftersom jag inte alls är så klok som de tycker? Det får mig dessutom att känna som att jag är borttappat i livet och möjligtvis aldrig kommer kunna leva såsom jag vill

Du vill bli content creator och fokusera runt din persona (influenser) om jag förstår dig rätt? Nu är jag ingen expert, men det krävs mer än att bara skapa innehåll. Du behöver lära dig om seo (search engine optimizing) t ex, grafisk design, lära dig att skapa intressanta thumbnails, lägga ut ditt innehåll, eller länkar på i princip alla sidor, osv. Vara konsekvent och posta något varje dag. Kanske spendera pengar för att få ditt innehåll att märkas 

Jag tror absolut att du kan vara kapabel till det, du behöver ha tålamod och förstå hur algoritmen fungerar

• Anonym (SA)
    Anonym (typ) skrev 2024-08-08 11:05:27 följande:

Jag har växt upp i en familj där den här mentaliteten har existerat länge. "Man kan göra vad som helst om man vill det och om man inte vill göra något finns det tusentals anledningar som man kan komma på". Det här funkade hur perfekt som helst i början av livet, men precis i mitten inser man att det finnsm mycket som inte är i dina händer och det är speciellt hur människor behandlar och reagerar på dig och dina åtagande. 

Då blir den här "man kan göra vad som helst" mentaliteten farlig, för du kan vara hur bra som helst och i fel umgänge inte nå din potential eller att nån som har en dålig dag kollar på ditt bidrag i någon sport eller annan tävling. Så, det handlar inte om att vi inte är kapabla som personer men vi får inte alla toppenmöjligheter i livet och det är det som gör att det finns kontraster.

Hade alla varit rika och hade hög status att gå på Harvard så hade inte Harvard varit Harvard. 

Mycket bra skrivet!! Jag spyr på "Allt går bara man vill!", "Den enda som bestämmer över ditt liv är du!" etc. Som du skriver, ju äldre man blir, ju mer inser man att en betydande del inte alls ligger på 'en själv! Man ska bli antagen, utvald, väcka intresse, säga rätt saker, slicka rätt rövar för att komma nånstans! Jag har periodvis haft svårt att få jobb. Jag har kompetensen och jobbar som en myra men jag klarar inte av rövslickeriet! Jag kan inte vara mer än ärlig. Jag är den jag är och säkerligen inte bättre än någon annan! Visst är även jag trött och less ibland. Kan t.o.m försova mig! Jag är inte speciellt intressant, helt enkelt.
  • Iwillfindyou
    Anonym (SA) skrev 2024-08-08 17:01:30 följande:
    Mycket bra skrivet!! Jag spyr på "Allt går bara man vill!", "Den enda som bestämmer över ditt liv är du!" etc. Som du skriver, ju äldre man blir, ju mer inser man att en betydande del inte alls ligger på 'en själv! Man ska bli antagen, utvald, väcka intresse, säga rätt saker, slicka rätt rövar för att komma nånstans! Jag har periodvis haft svårt att få jobb. Jag har kompetensen och jobbar som en myra men jag klarar inte av rövslickeriet! Jag kan inte vara mer än ärlig. Jag är den jag är och säkerligen inte bättre än någon annan! Visst är även jag trött och less ibland. Kan t.o.m försova mig! Jag är inte speciellt intressant, helt enkelt.
    Detts var ganska assuring. Jag har sedan länge trott att det fanns något fel på mig eftersom varje gång jag försökte sälja mig själv så fungerade inte, även om jag gjorde 90% av något projekt. Nu kanske jag kan iaf tänka att det finns några andra faktorer än bara "du är dålig på att sälja dig" eller "du gör för lite"
Svar på tråden Är alla verkligen kapabla till allting?