• Anonym ((Mylife,myrule))

Barns skärmtid

Kollade min dotters skärm tid på telefonen häromdagen.. en dag var den på nästan 8 timmar, den andra 5 timmar.. Hon blir 13 år detta året. Jag tycker det är sjukt. Jag har satt en rimlig tid åt henne för instagram o snapchat. Men det var tydligt nu att hon missbrukat mitt förtroende. Jag tog både hennes telefon o laptop. Självklart kan hon använda telefonen om hon ska ringa någon vän för att bestämma att va med. Men annars nej. Jag tycker det är synd om dagens barn. Hur gör ni? Jag tycker det låter som många av barnens vänner inte har någon begränsning av sitt användande av skärm. Men man märker ju att såfort de inte har den så börjar de tänka o göra annat..

• Svar på tråden Barns skärmtid
  • Anonym (Jennie)
    Tukt skrev 2024-07-26 11:25:02 följande:
    Ja ge henne en telefon utan skärm - och hon tappar kontakten helt med sina vänner.

Jag säger detsamma! Hon skulle hamna totalt utanför. Missa när de andra går och badar, spelar minigolf, har pyjamasparty och allt de gör. Allt sånt planeras i snap. Att ta från en tonåring skärmen är en biljett till ensamhet. 

Vi har begränsat tiden vår dotter får kolla på film och klipp. Det är främst det vi upplever att hon blir passiviserad av. Det är något helt annat att spela, bygga digitala världar eller leka rollekar tillsammans med kompisar via telefonen/datorn. Det gör dem förmodligen närsynta på sikt men de är kreativa och sociala. De övar sig på att organisera och komma överens. 

Vi styr vilka sociala medier hon får använda och hur hon använder dem. Hon får tex bra bli vän med folk hon känner på riktigt, tex via skolan eller träning.  Och hon får inte lägga upp filmer och bilder offentligt, bara till släkt och vänner. 

• Anonym (Man)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-26 12:05:37 följande:

Ts, det här kan du inte lägga på henne. Våra hjärnor blir snabbt beroende av skärmar så det spelar ingen roll hur mycket hon tänker på det. Hon måste lära sig hantera skärmen, där ligger problemet. Goda vanor!

Du måste förstå att det har inte att göra med hennes lydnad eller något liknande utan att det finns ett beroende i botten. Man kan alltså inte skuldbelägga henne för detta eller kräva att hon ska kunna "sköta det", för hennes hjärna är redan programmerad på ett visst sätt. Skärmar är oerhört beroendeframkallande, oavsett ålder, men vi lägger ofta alldeles för stor tilltro till barn och ungas förmågor.

Men oavsett vad skälet är så måste det få konsekvenser i form av reducerad/bortplockad skärmtid.
  • Anonym (Jennie)
    Anonym ((Mylife,myrule)) skrev 2024-07-26 11:57:09 följande:

Jag har somsagt både tagit telefonen och hennes data i en vecka nu.. jag hoppas hon har tid att tänka under den tiden. Jag kommer prata med henne en gång till innan hon får tillbaka dem. Tråkigt nog kommer ja behöva ha extra koll på henne så att hon sköter det denna gång.
    Detta är hennes sista chans innan det blir ett större straff. Jag kan inte begära att hon fullt ut ska förstå varför jag gör som jag gör, men jag har en skyldighet att se till att hon får sunda vanor sålänge hon bor hos mig. En annam regel är att inga telefoner får va på rummen efter 19. 

Men hur ska hon kunna hålla kontakt med vänner och släktingar? Hon blir ju helt avskärmad från omvärlden om du gör så där. Du tar också bort möjligheten att ha kontakt med henne när hon är ute. Är det så genomtänkt detta? Du tar bort hennes möjlighet att göra det som jag antar att du vill att hon gör (hitta på saker med kompisar). 

Alltså vissa svar här inne är inte roliga...
    Barn idag har inte bara rättigheter , de har också skyldigheter ! Jag tror det är det som blir fel i dagens samhälle. Jag är lite över 30 , jag kan fortfarande komma ihåg hur man tänkte som barn o ungdom. Man behöver tydliga regler, annars kommer man missbruka det. 

Vadå blir helt utanför? Ta telefonen o ring en kompis? Helt ok. Men att sitta o kolla på dessa reelsen vad andra människor gör. Vad skapar det hos dagens barn? Vilken attityd de ska ha till andra? Vad som är inne o vad som är ute? Hur man sminkar sig efter dagens trender?
    Ok sitt med det en halv timme, allt annat därefter lär göra dig dum , och en följeslagare. Inte konstigt barn idag inte vet vad de vill bli? Förutom en influencer?

Behöver du din telefon för att skapa, eller lära dig mer om någon är det ju en annan sak?
    Men handlar de om dessa sociala medierna så låt oss alla begränsa barn använding av dom, för att vi bryr oss int. Låt oss inte sitta bredvid och göra exakt samma sak.

Och ja en vecka är en lång tid? Hon har säkert suttit så länge med telefonen på detta sommarlovet, det tycker jag är en lång tid.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Man) skrev 2024-07-26 12:10:31 följande:
    Men oavsett vad skälet är så måste det få konsekvenser i form av reducerad/bortplockad skärmtid.
    Självklart, men ts kan inte bara plocka bort med konsekvenser utan snarare hitta fungerande rutiner kring skärmarna. Det är inte en uppfostringsfråga i grunden utan mer att hantera ett beroende.
  • Tukt
    Anonym ((Mylife,myrule)) skrev 2024-07-26 12:39:34 följande:

Alltså vissa svar här inne är inte roliga...
    Barn idag har inte bara rättigheter , de har också skyldigheter ! Jag tror det är det som blir fel i dagens samhälle. Jag är lite över 30 , jag kan fortfarande komma ihåg hur man tänkte som barn o ungdom. Man behöver tydliga regler, annars kommer man missbruka det. 

Vadå blir helt utanför? Ta telefonen o ring en kompis? Helt ok. Men att sitta o kolla på dessa reelsen vad andra människor gör. Vad skapar det hos dagens barn? Vilken attityd de ska ha till andra? Vad som är inne o vad som är ute? Hur man sminkar sig efter dagens trender?
    Ok sitt med det en halv timme, allt annat därefter lär göra dig dum , och en följeslagare. Inte konstigt barn idag inte vet vad de vill bli? Förutom en influencer?

Behöver du din telefon för att skapa, eller lära dig mer om någon är det ju en annan sak?
    Men handlar de om dessa sociala medierna så låt oss alla begränsa barn använding av dom, för att vi bryr oss int. Låt oss inte sitta bredvid och göra exakt samma sak.

Och ja en vecka är en lång tid? Hon har säkert suttit så länge med telefonen på detta sommarlovet, det tycker jag är en lång tid.

Det handlar väl inte om att bara ha rättigheter. Det handlar väl mer om att förstå samtiden och barnens behov utifrån det.
    Sedan kanske föräldrar också skulle ha begränsningar i sitt användande.
  • Anonym (Jennie)
    Anonym ((Mylife,myrule)) skrev 2024-07-26 12:39:34 följande:

Vadå blir helt utanför? Ta telefonen o ring en kompis? Helt ok.

Grejen var att du skrev att du tagit telefonen ifrån henne. Då kan hon ju inte ringa någon. 

Sen är det säkert olika men i min dotters kompisgäng gör de planer och stämmer träff via snap. När någon vill hitta på något skickar de till hela gånget och frågar vilka som vill följa med. Allt sånt missas ju om man inte har tillgång till mobilen. 

Jag ser inte logiken i att få dottern att ha mindre skärm genom att försvåra för henne att hänga med kompisar. 

• Anonym (Jennie)

Jag tycker helt ärligt att du mest låter som att du vill utdela ett straff för att du blev (rättmätigt!) arg på henne, inte som att du försöker hitta en långsiktigt hållbar lösning. 

• Anonym (Man2)
    Anonym (Jennie) skrev 2024-07-26 12:09:18 följande:

Jag säger detsamma! Hon skulle hamna totalt utanför. Missa när de andra går och badar, spelar minigolf, har pyjamasparty och allt de gör. Allt sånt planeras i snap. Att ta från en tonåring skärmen är en biljett till ensamhet. 

Vi har begränsat tiden vår dotter får kolla på film och klipp. Det är främst det vi upplever att hon blir passiviserad av. Det är något helt annat att spela, bygga digitala världar eller leka rollekar tillsammans med kompisar via telefonen/datorn. Det gör dem förmodligen närsynta på sikt men de är kreativa och sociala. De övar sig på att organisera och komma överens. 

Vi styr vilka sociala medier hon får använda och hur hon använder dem. Hon får tex bra bli vän med folk hon känner på riktigt, tex via skolan eller träning.  Och hon får inte lägga upp filmer och bilder offentligt, bara till släkt och vänner. 

Hon kan låna förälderns telefon när hon vill ta kontakt och bestämma med kompisarna 
  • Anonym (Jennie)
    Anonym (Man2) skrev 2024-07-26 13:45:09 följande:
    Hon kan låna förälderns telefon när hon vill ta kontakt och bestämma med kompisarna 
    Det hjälper inte när inbjudan till pyjamasparty eller badutflykt kommer på snap. Det är inte 1995 längre. 
  • Anonym (Man2)
    Anonym (Jennie) skrev 2024-07-26 13:47:16 följande:
    Det hjälper inte när inbjudan till pyjamasparty eller badutflykt kommer på snap. Det är inte 1995 längre. 

Så hon kan alltså inte ringa sina kompisar, berätta att hon har mobilförbud och be dom kontakta henne på annat sätt?

Nej, blir man så handlingsförlamad utan mobil så är det nog bra med ett break. Förhoppningsvis lär hon sig något av det. 

Men det du skriver är också ett symptom på dagens mobilkultur. Tänk om hon missar något? Ja, tänk, rasar världen för det? Blir hon traumatiserad om hon missar något en vecka? 

Nej det är inte 1995. Men ibland önskar man det. Jag tror föräldrar då gjorde mer saker med sina barn, man tillät barn att ha tråkigt och att få lov att använda sin fantasi. Självklart kan hon ta telefonen o se om någon skickat eller ringt, inte vill ja hindra henne från att träffa vänner, snarare motivera henne till att gå utanför rummet o göra det. Föräldrar idag curlar sina barn för mycket. De märker jag, för skriver jag något här, så är det mer att jag straffar henne. Nej ! Jag uppfostrar henne. Jag lär henne att hon är viktig! Vad hon gör är viktigt ! Inte vad tusentals människor visar upp på internet. Hade människor idag valt att va lite mer privata, inte behövt visa allt för alla, så hade vi nog haft en trivsammare värld med mindre stress o depression. 

• Anonym (Hmm)

Jag håller på dig ts. Du gjorde rätt som satte en gräns när det är så tydligt att telefonen överanvänds. Nu gäller det bara att hitta bättre struktur framöver.

Tack så mycket. Ja absolut. Det är svårt, men värt det. 

• Anonym (Mamma Mu)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-26 11:20:01 följande:
    Alternativet är väl att hon lär sig roa sig själv! Kanske testa en ny hobby, åka och bada, testa aktiviteter i närområdet, göra något kreativt, vad som helst. Det är märkligt hur snabbt vuxna glömmer att vi i äldre generationer (födda under 1900-talet) inte hade några skärmar alls i princip och det gick också alldeles utmärkt.

Att man själv måste aktivera ungdomar är tyvärr ett tydligt tecken på för mycket skärmtid och för lite egen fantasi. Det blir bättre med tiden när de vänjer sig av med skärmarna och bara har någon timme om dagen.
     Nu räknas faktiskt jag också till den äldre generationen.
    Min dotter är MYCKET AKTIV och kreativ men när alla kompisar är bortresta vissa veckor ( jag jobbar) så saknar hon det sociala och tycker att det är supertrist att sticka iväg SJÄLV.
    Då kan jag FAKTISKT anstränga mig av omtanke och packa middagen i cykelkorgen och åka till stranden ett par timmar.

Så allt är inte alltid svart eller vitt
  • Anonym (Jennie)
    Anonym ((Mylife,myrule)) skrev 2024-07-26 15:14:38 följande:

Nej det är inte 1995. Men ibland önskar man det. Jag tror föräldrar då gjorde mer saker med sina barn, man tillät barn att ha tråkigt och att få lov att använda sin fantasi. Självklart kan hon ta telefonen o se om någon skickat eller ringt, inte vill ja hindra henne från att träffa vänner, snarare motivera henne till att gå utanför rummet o göra det. Föräldrar idag curlar sina barn för mycket. De märker jag, för skriver jag något här, så är det mer att jag straffar henne. Nej ! Jag uppfostrar henne. Jag lär henne att hon är viktig! Vad hon gör är viktigt ! Inte vad tusentals människor visar upp på internet. Hade människor idag valt att va lite mer privata, inte behövt visa allt för alla, så hade vi nog haft en trivsammare värld med mindre stress o depression. 

Men jag förklarade ju att jag tolkade det som att det var ett straff eftersom du skrev att du tagit mobilen. Nu har du tydligen inte det och det var ju bra. Vi begränsar som sagt också mobilanvändandet, främst för att styra barnen från hjärndöda klipp i flöden. 
  • Anonym (Vad?)

Jag tycker det här handlar om vad man gör på telefonen? typ pratar man med en kompis en timme på morgonen när man rastar hunden. man är ute och går en timme till vid lunch och pratar med en annan kompis i telefonen då blir det två timmars skärmtid utifrån batteriet. Sedan pratar man med sin pojkvän 1 timme på kvällen och på det lyssnar på sommar i p1 och sedan lyssnar på en ljudbok 45 minuter innan man ska sova, då har du plötsligt en skärmtid på fem timmar. 

Jag måste även gå in och kolla på vilka appar jag själv använt. Vissa appar står det att jag använder 10 timmar i veckan? det kan då handla om en app jag använder för att låsa upp ytterdörren. Tro mig, jag ägnar inte 10 timmar i Veckan åt detta. Och av oförklarlig anledning så används den även när jag är bortrest. Och det räknas då in i min skärmtid. Så se över vad det är skärmtid går åt till. Att lyssna på ljudböcker, prata med kompisar m.m är inte samma sak. Man kan ju ringa en kompis och fråga om matteläxan. När jag var liten ringde vi varandra och läste dikter högt för varandra och förställde våra röster och typ letade upp djupa klassiska saker typ med Karin Boye?. Detta skulle utifrån min mobil idag räknas som skärmtid? 

• Anonym (Jennie)
    Anonym (Vad?) skrev 2024-07-26 22:16:02 följande:

Jag tycker det här handlar om vad man gör på telefonen? typ pratar man med en kompis en timme på morgonen när man rastar hunden. man är ute och går en timme till vid lunch och pratar med en annan kompis i telefonen då blir det två timmars skärmtid utifrån batteriet. Sedan pratar man med sin pojkvän 1 timme på kvällen och på det lyssnar på sommar i p1 och sedan lyssnar på en ljudbok 45 minuter innan man ska sova, då har du plötsligt en skärmtid på fem timmar. 

Jag måste även gå in och kolla på vilka appar jag själv använt. Vissa appar står det att jag använder 10 timmar i veckan? det kan då handla om en app jag använder för att låsa upp ytterdörren. Tro mig, jag ägnar inte 10 timmar i Veckan åt detta. Och av oförklarlig anledning så används den även när jag är bortrest. Och det räknas då in i min skärmtid. Så se över vad det är skärmtid går åt till. Att lyssna på ljudböcker, prata med kompisar m.m är inte samma sak. Man kan ju ringa en kompis och fråga om matteläxan. När jag var liten ringde vi varandra och läste dikter högt för varandra och förställde våra röster och typ letade upp djupa klassiska saker typ med Karin Boye?. Detta skulle utifrån min mobil idag räknas som skärmtid? 

Håller helt med. Detta eviga prat om skärmtid irriterar mig enormt. Mitt ena barn tittar på hjärndöda klipp och mitt andra skapar bilder, filmer och programmerar små enkla spel. För mig är skillnaden enorm. Jag uppmuntrar kreativitet men vill få bort dåligt inflytande från utseendefixerade knäppon. 
Svar på tråden Barns skärmtid