Anonym (U) skrev 2024-07-20 23:37:35 följande:
Tycker det här låter jätte märkligt. Speciellt när ni har varit tillsammans i mer än 14 år, och du har försörjt honom tidigare under lång tid.
Självklart är det fullt rimligt att han köper er ett gemensamt hus, för en del av fondpengarna. Med tanke på hur du beskriver att ni bor på liten ort, med litet utbud rörande jobb. Så antar jag att det inte råder galna huspriser för vanliga normalsunda hus? Han kan väll försöka jobba lite extra också, under studie tiden.
Tänker bara på hur man med lätthet får en vanlig familjevilla för mellan 400.000-1.000.000kr här omkring där vi bor, i den närmsta lite större byn. Ca 3.000 invånare. Vårt hus köpte vi för 210.000kr för 10 år sedan. Vi bor dock långt ut i glesbygden, i en liten liten by, inte ens 100pers bor här, så pendling till jobb är 7mil enkel. Behövdes ett stambyte, men annars ser allting fortfarande bra ut med grunden, fasaden och taket. Så vart ingen ruckel precis.
Vet att huspriser mm kan se väldigt mycket annorlunda ut än här. Men OM ni bor på en ort likande vår? Då förstår jag inte alls er dynamik i ekonomin, och tankar kring husköp. Fattar inte hur han kan vilja traggla på såhär, i jag förmodar trång hyresrätt, och med ett till barn påväg. Så länge man inte köper ett renoveringsobjekt, är ändå en fastighet en investering och kan ni köpa ett helt vanligt hus utan att behöva låna tex? Så VADFAN väntar ni på!? Hade jag varit din snubbe hade jag sagt, nu köper vi ett hus. Jag skiter i om du ej har pengar att lägga. Det är dig och vår familj jag vill spendera livet med.
Vi bor i en liten by utan 2,5 mil utanför en stad som är medelstor men saknar totalt jobbmöjligheter. Mitt jobb ligger i byn där jag bor väldigt nära. Här kostar villorna mellan 3-5 miljoner beroende på hur fint du vill ha det. Ska du köpa ett renoveringsobjekt och då menar jag verkligen renovera eller riva så går det på 1-2 miljoner. Jag vet inte vad som hänt med dessa byar men jag tror vi har de dyraste huspriserna i vårat län jämfört med vad folk tjänar. Nästintill alla våra släktingar bor här så vi vill inte flytta. I lilla byn jag växte upp som vi verkligen vill bo i, ligger en mil härifrån ännu längre in i skogen finns det just nu 2 hus ute till försäljning. På de senaste åren har det endast säljes ca 5 hus där och husen kostar nu 5,2 miljoner och 4, 6 miljoner. Kan tillägga att detta är norra Sverige i skogen så jag kan inte förstå huspriserna alls.
Våran relation har varit krångligare senaste åren så en del av mig känner att vi har försökt dela på oss mentalt så att vi inte blir lämnade utan nåt efter det tar slut, dock så är detta en periodstanke som kommit då och då. Det är väl kanske också något som stoppar husköpet, är man inte 100% så känns det dumt att köpa hus ihop. Vi har nästan varit tillsammans i 20 år och jag var sagd av läkare som infertil så den här graviditeten var välkommen men oväntad. Vårat barn som vi redan har är 11 år nu.
Vi bor i en rymlig 4a nu så vi klarar oss även med tillökning, men hyran är rätt hög och det har känts som bortkastade pengar. Sen har jag väl mest känt att jag svikit min son då jag flyttade till denna by i hopp om att hitta ett hus i närheten och nu har det gått flera år. Dock så har vi ju haft det trevligt och har en tomt här ute med även om den delas med grannar.