• Anonym (Redrex)

Avskyr barn, men vill gärna ha egna.

Skriver av mig lite här i hopp om att någon kanske har upplevt samma som jag och vill dela med sig av lite tankar. 

Jag är en kvinna på 27 år som lever ihop med en sambo som är 35. Vi är väldigt lyckliga ihop och planerar att skaffa barn inom något år, grejen är dock den att jag har aldrig tyckt om barn. 

Jag tycker de är äckliga, skrikiga, krävande och allmänt jobbiga. Jag tycker inte bebisar är söta, mest bara obehagliga. Vill absolut inte hålla i en bebis om jag inte måste och får noll känsla av ?åh så gullig, en sån här vill jag också ha? när jag är i närheten av bebisar. Är jag i närheten av barn som leker och skriker blir jag automatiskt irriterad. Har anhöriga eller vänner barn med sig till tillställningar eller liknande så tycker jag det är jobbigt eftersom jag finner dem snudd på motbjudande. Det låter otroligt hårt och känslokallt men det här är min genuina upplevelse av barn. Jag har försökt att träna bort de här känslorna med att aktivt vara närvarande i min 2 åriga guddotters liv, men det har snarare förstärkt känslan av att jag inte tycker om barn.  Så nu till saken, hur kan det vara möjligt för mig att vilja ha egna barn när jag känner såhär starka känslor av att ogilla dem? Jag har fortfarande en längtan efter barn ihop med min man, och en längtan av att få leva familjelivet ihop med honom. Vi skulle vara bra och kärleksfulla föräldrar, det är jag övertygad om. Så jag förstår inte riktigt mina egna känslor, tanken av att inte skaffa familj och få mina egna barn gör mig ledsen, samtidigt som jag tycker barn är hemska på många sätt. 

Någon som upplevt något liknande? 

• Svar på tråden Avskyr barn, men vill gärna ha egna.
  • Körsbärsdalen

Jag förstår inte riktigt grejen med att skaffa barn om man inte gillar barn. Även om man sedan älskar sina egna barn, så kommer man oundvikligt vara tvungen att vara runt andras barn också i en hög utsträckning (i alla fall om man nu verkligen älskar sitt barn och vill sätta dennes välbefinnande i första rummet): på lekparker, deras kompisar hemma på besök, på aktiviteter, på hajken, på scouterna, på uppvisningarna, på kalasen och så vidare och så vidare. När barnen blir vuxna kommer barnbarn, kanske bonusbarnbarn (det är ju många "stjärnfamiljer" därute numera). Man väljer helt enkelt väldigt många andra barn också när man väljer att skaffa egna barn. Men man påstår sig ogilla/avsky andras barn, och bara gilla sina egna. Jag tycker det rimligaste är att avstå barn om man egentligen inte gillar barn.

• Hjelm

Fullkomligt naturligt att känna som du gör. Vi har en biologisk drift att fortplanta oss. Vi behöver inte direkt gilla barn för att känna att vi vill bli gravida och föra vårt vidare.

Däremot kommer du nog att få det väldigt besvärligt som förälder om du avskyr barn så mycket som du gör. Att ha barn innebär oundvikligen att man tvingas vara runt många andra barn också...

• Jemp
    Anonym (Redrex) skrev 2024-07-07 22:58:13 följande:

Skriver av mig lite här i hopp om att någon kanske har upplevt samma som jag och vill dela med sig av lite tankar. 

Jag är en kvinna på 27 år som lever ihop med en sambo som är 35. Vi är väldigt lyckliga ihop och planerar att skaffa barn inom något år, grejen är dock den att jag har aldrig tyckt om barn. 

Jag tycker de är äckliga, skrikiga, krävande och allmänt jobbiga. Jag tycker inte bebisar är söta, mest bara obehagliga. Vill absolut inte hålla i en bebis om jag inte måste och får noll känsla av ?åh så gullig, en sån här vill jag också ha? när jag är i närheten av bebisar. Är jag i närheten av barn som leker och skriker blir jag automatiskt irriterad. Har anhöriga eller vänner barn med sig till tillställningar eller liknande så tycker jag det är jobbigt eftersom jag finner dem snudd på motbjudande. Det låter otroligt hårt och känslokallt men det här är min genuina upplevelse av barn. Jag har försökt att träna bort de här känslorna med att aktivt vara närvarande i min 2 åriga guddotters liv, men det har snarare förstärkt känslan av att jag inte tycker om barn.  Så nu till saken, hur kan det vara möjligt för mig att vilja ha egna barn när jag känner såhär starka känslor av att ogilla dem? Jag har fortfarande en längtan efter barn ihop med min man, och en längtan av att få leva familjelivet ihop med honom. Vi skulle vara bra och kärleksfulla föräldrar, det är jag övertygad om. Så jag förstår inte riktigt mina egna känslor, tanken av att inte skaffa familj och få mina egna barn gör mig ledsen, samtidigt som jag tycker barn är hemska på många sätt. 

Någon som upplevt något liknande? 

Ja, varför vill du ha barn då?
    Barn är ju inte bara gulligt familjeliv och kärlek, utan även väldigt krävande. 
  • Anonym (Alla)

Alla blir ju inte bra föräldrar och/eller älskar sitt eget barn oavsett om folk här verkar ha den erfarenheten själva. Risken är väl att de som faktiskt är dåliga föräldrar antingen inte har den insikten eller så skriver de åtminstone inte om det på den här typen av forum. Jag kommer i mitt arbete i kontakt med en hel del (idag vuxna) som haft en förfärlig barndom. 
    Om man inte tycker om barn så tycker jag verkligen att det är bättre för alla att man låter bli att skaffa barn oavsett biologisk drift. Föräldraskap är ju inte heller något som man bara kan ångra i efterhand hursomhelst.

• Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Alla) skrev 2024-07-08 12:45:16 följande:

Alla blir ju inte bra föräldrar och/eller älskar sitt eget barn oavsett om folk här verkar ha den erfarenheten själva. Risken är väl att de som faktiskt är dåliga föräldrar antingen inte har den insikten eller så skriver de åtminstone inte om det på den här typen av forum. Jag kommer i mitt arbete i kontakt med en hel del (idag vuxna) som haft en förfärlig barndom. 
    Om man inte tycker om barn så tycker jag verkligen att det är bättre för alla att man låter bli att skaffa barn oavsett biologisk drift. Föräldraskap är ju inte heller något som man bara kan ångra i efterhand hursomhelst.

Ja det var ju faktiskt en annan vinkel. Även de som säger sig älska eller iaf tycka om barn är inte heller så perfekta föräldrar alltid.
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (Lodjur) skrev 2024-07-07 23:05:37 följande:

Jag tycker inte du låter som en person som skulle vara en bra förälder. Alla måste inte ha barn o du är en av dom som inte borde om du inte mognar sent då förstås 

Men är du aalvarlig? Jag hatar andras barn men älskar mina egna och är en grym mamma.
  • Anonym (Isabelle)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-07-08 13:30:23 följande:
    Men är du aalvarlig? Jag hatar andras barn men älskar mina egna och är en grym mamma.
    Enligt dig själv ja? Men hur är du mot barnens kompisar? Eller får de ens ha kompisar? Jag skulle iallafall inte vilja släppa hem mina barn till nån som hatar dom.. Hatar är ett väldigt starkt ord. Hoppas andra föräldrar håller sina barn långt bort från dig .. men tycker synd om dina barn. 
  • Pajama
    Pajama skrev 2024-07-08 00:27:20 följande:

Jag ?tyckte om barn? och utbildade mig till barnskötare. Det visade sig inte vara min grej. 

Har känt sedan dess att jag kommer aldrig klara av att ha barn eller vilja egentligen. Men ändå ville jag och vi fick barn genom ivf faktiskt, trots mina känslor. maken var passivt godkännande . 

Mina barn har varit meningen med livet och jag tackar Gud hela tiden för dem. Vilken lycka! 
    Eftersom du känner som du gör, så är det nog ingen fara, du kommer klara av det. Det kommer vara dina barn och du kommer se hur underbara de är. Det ser man inte med andras barn på samma sätt.
    lycka till! :D

Vill tillägga att jag ser helt annorlunda på andras barn också nu. Tar gärna hem barnens kompisar eller hittar på något där kompisar får följa med. De har blivit individer istället för en grupp. Man förändras när man lever i det. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Rent krasst räcker det väl att man älskar sina egna barn och står ut med andras. Man måste inte gilla barn generellt.

Men avskyr man barn, tror jag det blir svårt att uppbåda den energi och det tålamod som krävs. Dels för att orka med sitt eget barn (man kan få ett väldigt krävande barn), dels ge barnet en social och meningsfull tillvaro med kompisar, kalas mm.

Man måste inte ha stora stökiga barnkalas eller stå ut med alla typer av barn. Men man kommer ofrånkomligen att träffa andra barn än sina egna, i många olika sammanhang. Förskola, skola, lekparken, kompisar osv. 

• Anonym (Emsie)
    Anonym (Isabelle) skrev 2024-07-08 14:50:13 följande:
    Enligt dig själv ja? Men hur är du mot barnens kompisar? Eller får de ens ha kompisar? Jag skulle iallafall inte vilja släppa hem mina barn till nån som hatar dom.. Hatar är ett väldigt starkt ord. Hoppas andra föräldrar håller sina barn långt bort från dig .. men tycker synd om dina barn. 

Vaddå tror du att jag visar att jag intectycker om andras barn? Man kan faktiskt hålla sina känslor inom sig, man behöver inte visa det. 

och ja mina barn har många kompisar och vet du vad de hänger oftast här eftersom vi har ett stort 3-våningshus där de har en hel våning för sig själva. och så är vi de enda föräldrarna som låter de ha grabbkvällar hemma. 

• Anonym (Isabelle)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-07-08 18:27:38 följande:

Vaddå tror du att jag visar att jag intectycker om andras barn? Man kan faktiskt hålla sina känslor inom sig, man behöver inte visa det. 

och ja mina barn har många kompisar och vet du vad de hänger oftast här eftersom vi har ett stort 3-våningshus där de har en hel våning för sig själva. och så är vi de enda föräldrarna som låter de ha grabbkvällar hemma. 

Du kanske tror att det inte märks men om du verkligen hatar andra barn så tror jag att det märks ändå. Och oavsett om du försöker dölja det skulle jag inte vilja skicka hem mina barn till nån som hatar dom.. Inte ens att du tycker andra barn är jobbiga eller inte är jätteförstjust i andra barn utan hatar.. Tror du att det är normalt? 

Hatar är ett starkt ord.. det är INTE många människor jag känner som jag hatar kan jag säga.. men du hatar alltså alla barn utom dina egna. Trevåningshus eller inte , du verkar vara en riktigt läskig människa som folk borde hålla sina barn borta från. 

• Anonym (Flerbarnsmamma)

Jag gillade Inte barn förut .. Eller rättare sagt andras barn då ja tyckte dom var smutsiga o elaka osv. Men att skaffa egna barn är s bästa ja gjorde. Har 5 st. Älskar mina barn 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Man behöver inte gilla alla barn, inte ens barnkära gillar alla barn.

Men ogillar man STARKT alla andra barn är sina egna, lär det lysa igenom även om man försöker dölja det. Vilket direkt eller indirekt kommer att påverka de egna barnens sociala liv negativt.

Tycker man att alla andra barn bara är jobbiga, eller ett nödvändigt ont, kommer det att att märkas.

Många bra föräldrar är inga barnälskare men har inget emot släktingars barn eller barnens kompisar t ex, om dessa är trevliga. Gillar man inte barn alls, tycker jag däremot att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man skaffar egna, även om man kommer att älska dem.

• Anonym (Moder)

Egna barn och andras ungar, det är precis så jag sett på saken.
    Mina barn är det bästa som hänt mig, precis som för de allra flesta får man hoppas.

Däremot är jag måttligt förtjust i ungar rent generellt, men men får stå ut. För sina egna barns skull.

• Anonym (Emelie)
    Anonym (Isabelle) skrev 2024-07-08 11:00:32 följande:

Jo där kan jag hålla med. Man måste ju faktiskt ha med andra barn än sina egna att göra när man har barn. Känns som att det har blivit lite populärt nu att prata om hur mycket man ogillar alla barn utom sina egna men jag tänker bara: Stackars barnens kompisar. Och stackars de egna barnen också som kanske inte kan ha ett normalt socialt liv. För jag tror faktiskt att det märks om man tycker illa om alla andra barn. Jag kan ju säga att jag skulle inte vilja släppa hem mina barn till en sån mamma. Blir lite rädd när jag läser om alla i tråden här.. 

Oavsett vad folk här skriver tycker jag nog inte kan borde ha barn om man avskyr barn. Ok om man typ tycker det är jobbigt med en jättegrupp med barn .. eller känner att man inte skulle klara att jobba på förskola, jag har sommarjobbat på förskola när jag var yngre men känner nog att jag inte skulle orka det när jag själv har småbarn också..Och man behöver inte gilla alla barn, det finns barn som verkligen beter sig illa.  Men som sagt , det känns inte helt schysst att skaffa barn om man hatar alla utom sina egna. 

Ja precis så är det ju,  skaffar man ett eget litet "kärleksbarn" trots att man egentligen hatar barn, så får man ju ändå en drös andra barn på köpet.  
    Alla är inte barnkära, och man kan ha mer eller mindre svårt att umgås med barn,  och såklart störa sig på barn som beter sig illa,  men att avsky barn och tycka att barn är motbjudande är en annan sak. 
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-07-08 18:27:38 följande:

Så du går runt och avskyr dina barns kompisar.
     Att de umgås hemma hos er pga "en hel våning för sig själva" är inget att skryta om.   Det är ju verkligen inte pga dig, utan snarare att dom slipper dig när de har en "egen våning".
    Att du avskyr dom är inget du kan dölja, även om du tycks tro det.
    Obehagligt för deras ovetande föräldrar att deras barn vistas hos en kvinna som avskyr dom, men försöker hålla inne sina känslor.    
  • Core

Jag kände och känner också så, har dessutom jävligt svårt för småbarnsföräldrar. Men har alltid bara känt orimligt stark kärlek till mina egna, så det är en helt annan sak. Nu är de lite äldre och man slipper prata med småbarnsföräldrar, och vilken blessing det är

• Sceffli
    Anonym (Redrex) skrev 2024-07-07 22:58:13 följande:

1. Kan det vara så att du gillar idén om barn, och föreställningen om att vara en familj, mer än vad du gillar den verkliga situationen? I verkligheten är det ju krävande små varelser som bajsar och spyr och vill ständigt ha något från dig.  Det är kanske inte den bilden du ser framför dig när du tänker "familj" Och "mitt barn". Sen kan det ju vara att du alltid sett familjelivet som normen och att ett ordentligt liv ska vara så? 

2. De ömma känslorna för barn beror mkt på hormonet oxytocin. Vid förlossning och amning får man höga nivåer av det som ska skapa bindning mellan mamman och barnet. Du skulle kanske uppleva all den där kärleken och omsorgsbehovet för ditt barn, även om du inte känner så för andras barn...
  • Sceffli
    Anonym (Tvärtom) skrev 2024-07-08 12:54:18 följande:
    Ja det var ju faktiskt en annan vinkel. Även de som säger sig älska eller iaf tycka om barn är inte heller så perfekta föräldrar alltid.
    Sant!
Svar på tråden Avskyr barn, men vill gärna ha egna.