• Anonym (Hina)

Kräva skadestånd?

Om en person skadar sig på ens tomt (klättergrej som brast) kan den kräva skadestånd då? Hen säger att hen anmält och kommer kräva det. Någon som vet?

• Svar på tråden Kräva skadestånd?
  • Anonym (M2)
    Anonym (Hina) skrev 2024-06-14 10:48:22 följande:
    Vill inte betala för att grannen är en idiot som provar barnens saker.
    Fast du är ansvarig över saker på din tomt. Du är också ansvarig över säkerheten av ett hemma bygge. Dvs du ör ansvarig att det är säkert att använda, oberoende av vilken person som använder. Så ja, du kan riskera att få betala skadestånd. Ta kontakt ditt försäkringsbolag (hemförsäkringen), de kanske betala ut skadestånd.
  • EpicF
    Anonym (Julia) skrev 2024-06-14 21:33:17 följande:
    Tillägg till ovan:

Dessutom står det ju såhär:

"Om grinden hålls stängd och ert staket uppfyller kravet enligt Boverkets regler kan ni inte bli skadeståndsskyldiga om någon skulle bryta sig in och ramla ner i poolen."

Notera inte. Den som svarar säger ju att skadeståndsansvar INTE gäller om någon bryter sig in.

Vad som skulle gälla om ett barn kommer in och drunknar vet jag inte...

Min poäng är egentligen framför allt att folk måste sluta lita på svar från lawline och andra sajter. Det är inte automatiskt rätt bara för att det står att det kommer från en juridisk rådgivare.

Jag säger verkligen inte att alla som svarar på såna här sidor har fel, absolut inte. Självklart finns det många duktiga rådgivare på Lawline. Problemet är bara att den som frågar kanske saknar kunskap helt, och kan av förklarliga skäl inte sålla vad som är rätt och fel.
    Ja, OM grinden hålls ständigt och staketet uppfyller kravet enligt Boverkets regler. Är det inte så, då kan bli skadeståndsskyldig om någon bryter sig in. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (M2) skrev 2024-06-14 22:31:10 följande:
    Fast du är ansvarig över saker på din tomt. Du är också ansvarig över säkerheten av ett hemma bygge. Dvs du ör ansvarig att det är säkert att använda, oberoende av vilken person som använder. Så ja, du kan riskera att få betala skadestånd. Ta kontakt ditt försäkringsbolag (hemförsäkringen), de kanske betala ut skadestånd.
    Nej, fixar man en klätterställning för barn på sin tomt är man inte skyldig att se till att den kan användas även av oinbjudna vuxna. 
  • Anonym (M2)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-06-14 23:46:21 följande:
    Nej, fixar man en klätterställning för barn på sin tomt är man inte skyldig att se till att den kan användas även av oinbjudna vuxna. 
    Jo, man är faktiskt det. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hin håle)

Hej,
    Både och, beror på.

Men, generellt.
    Pool utan tak, eller skydd, ägaranssvar och kan innebära att man brister. 

Klätterställning avsedd för barn som vuxen nyttjar, hut uttalat är der att den är för barn? Borde en vuxen förstå bättre?
    Jag gissar att den skadade personen med största sannolikhet inte har något att komma med då du inte brustit som ägare. Som privatperson har du inte samma ansvar att sätta upp skyltar som varnar för höjd och vikt och som vuxen borde man veta bättre. 
    Typ, grannen lånar din låga carport till sin husbil och kör in i taket.

Motanmäl och kräv ersättning. 

• Anonym (köLBioäbä)
    Anonym (Hina) skrev 2024-06-14 10:01:53 följande:
    Kräva skadestånd?

Om en person skadar sig på ens tomt (klättergrej som brast) kan den kräva skadestånd då? Hen säger att hen anmält och kommer kräva det. Någon som vet?

Du lämnar lite för lite information i trådstarten fr att man ska kunna svara ordentligt. Jag orkade inte läsa alla inlägg men jag tror att jag har fått det hela klart för mig. 

Var det så att era barn klättrade i er hemmabyggda klätterställning och grannen såg det, gick in på er tomt och fick för sig att prova klätterställningen? 

Jag tror han får svårt att få igenom någon skadestånd, men du kan skriva till lawline,se och fråga, det kostar inget. Dock kan du inte ta det de skriver för en absolut sannning då det finns flera saker som spelar in ifall det blir skadestånd eller inte, men du får en vägledning iaf. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Kräva skadestånd?