Kräva skadestånd?
Om en person skadar sig på ens tomt (klättergrej som brast) kan den kräva skadestånd då? Hen säger att hen anmält och kommer kräva det. Någon som vet?
Om en person skadar sig på ens tomt (klättergrej som brast) kan den kräva skadestånd då? Hen säger att hen anmält och kommer kräva det. Någon som vet?
Jag vet inte ett smack om juridik men om ni blev tvungna att ersätta vederbörande så blir jag förbannad.
Sen har det ju hänt märkligare saker i det här landet i och för sig.
En vuxen granne har ju ett eget ansvar att inte använda saker som är byggda för barn. Sa ni till grannen att inte använda klätterställningen? Om ja, kontra med att begära ersättning för det som gick sönder.
Hänvisa även allt till ert försäkringsbolag. Tänker att grannens försäkringsbolag och ert försäkringsbolag får göra upp.
Grannen har förhoppningsvis olycksfallsförsäkring som i bästa fall täcker sjukvårdskostnader, kanske merkostnader relaterade till sjukvårdsbesök, eventuell inkomstförlust p.g.a. sjukskrivning och möjligtvis invaliditet. Normalt sett får man bara ersättning för faktisk ekonomisk skada här i Sverige vid olyckshändelser, inte för sveda och värk.
Skadestånd utöver ovannämnda lär inte vara aktuellt. Utgår från att det här hände i Sverige och inte i USA, där folk verkar ha rätt till att vara fullständiga idioter ibland.
Var det uppenbart att hinderbanan var gjord för mindre barn? Det är rätt så självklart att något som är gjort för 5-6-åringar knappast funkar för en person på 100 kg...
Svensk lag är så konstig, att det mycket väl kan bli så ja. T.ex. kan man bli skadeståndsskyldig om man inte täckt över sin pool och lämnat den obevakad, och någon unge tar sig in på tomten och drunknar i poolen. Det tycker jag är fel, jag anser att det är föräldrarna till barnet eller annan person som hade ansvar för barnet för tillfället som skulle få skulden där, men det är så det är, och ditt case är ju liknande.
Om det är som du säger, att han trängt in på er tomt och använd barnens lekplats som inte är byggt för att hålla för en vuxen, så är det ju ganska kul att han försöker anmäla.
Men rätt forum att rådfråga är nog lawline. De kan förklara med hänvisning till lagar och hur de de facto ska tolkas.
t.ex. skulle jag tolka detta nedan som att ni inte har orsakat hans personskada.