• Anonym (Förskola)

Vilka ger du uppskattning i förskolan?

Vill först av allt göra klart att jag inte är ute efter presenter så ingen behöver tro att jag skriver detta för den sakens skull. 

Jag arbetar i förskolan och är resurs i olika grupper. Arbetar halv- eller heldagar i olika grupper på tre olika avdelningar. Detta är min tredje termin med det arbetsupplägget på dessa avdelningar. Jag är utbildad förskollärare sedan 10 år och har valt detta för att få mer erfarenhet inför studier till specialpedagog. Jag följer barn med olika behov men är också resurs för hela grupper som behöver en extra vuxen kan man sammanfatta det som. Jag är lika aktiv som övriga pedagoger, skillnaden är att jag är med barnen 100% utan att gå ifrån. 

Nu kommer tiden då många barns föräldrar har lagt energi på att köpa eller tillverka saker för att visa sin uppskattning. Under dessa tre år har jag fått teckningar av barn som sett att jag blir utan presenter. De ritar snabbt ihop något på förskolan.  Vilka ger ni? De som står på avsändare av förskolans info eller dem som ni ser är med barnen? 
    Självklart pratar jag med alla och är engagerad i att hålla kontakt. Och som sagt, det handlar inte om att jag behöver ljuslyktor eller kakor, det handlar om att vara uppskattad för det arbete man lägger ner. Andra blir det men aldrig jag. 

• Svar på tråden Vilka ger du uppskattning i förskolan?
  • Alexi

Hur vet föräldrarna om vad du gör? Det är ju det som är det avgörande. 

• Anonym (Förskola)
    Alexi skrev 2024-06-13 16:29:38 följande:

Hur vet föräldrarna om vad du gör? Det är ju det som är det avgörande. 

Hur vet de vad de andra gör? 
    Om jag sitter tre eftermiddagar och spelar spel, pysslar eller har organiserat lekar när de hämtar och jag pratar med dem om vad vi gör eller har gjort så borde de ju se tycker jag. Alla vet vad jag heter. Men jag är inte ordinarie på pappret. Jag har dock arbetat på avdelningarna lika länge som de flesta haft sina barn där. 
    Igår fick övriga pedagoger en ros och ett handskriven lapp med tack från ett barn. Jag såg direkt att jag inte var medräknad och ställde mig avsides för att inte genera barnet som fick dela ut. Det är klart det känns i hjärtat även om man vet att det är en liten grej egentligen. Jag lägger ju ner så mycket i mitt arbete. 
  • Anonym (V)

Har inte gett någon present alls till någon som arbetar på förskolan.

• Aliona

På förskolan gav vi aldrig presenter, mest för att det var så himla mycket rotation och personal som hoppade mellan avdelningar och vikarier att det var omöjligt att hålla redan på, men också för att det inte är terminer som i skolan så det blev inte tydligt på samma sätt. När barnet slutade för gott så sade vi ordentliga tack och ord av uppskattning till den personal som var just då, och de få som varit med alla år. Nu i lågstadiet har dock föräldrarna lagt ihop till presentkorgar och då har vi gett till samtlig personal, alltså även ämneslärare som de har bara en gång i veckan och all fritidspersonal. Det finns en speciallärare som bara ett barn har, och henne gav bara det barnets föräldrar present till.

Personligen är jag lite splittrad till det där med presenter i skolan. Det är ju fint att lära barnen att visa uppskattning, men det är så lätt att det blir fel eller orättvist. Hur som helst, ta det inte personligt. Du vet förhoppningsvis att du gör ett bra jobb, och att det bara är föräldrarna som inte riktigt har koll. 

• Anonym (Förskola)
    Anonym (V) skrev 2024-06-13 16:50:38 följande:

Har inte gett någon present alls till någon som arbetar på förskolan.

Det är oerhört vanligt att föräldrar gör det. Lika vanligt är det tyvärr att man glömmer bort vissa i personalen. 
    Förstår att man inte kan tänka på alla vikarier som bara är någon dag då och då men vi är många som är med barnen under lång tid för att avlasta, ha hand om verksamheten när det är möten och tro mig, det är det ofta. 
  • Anonym (.)

Peppa sonen fortsätta i sin klubb. Kanske du kan bli tränare?
    berätta för din son om ?late Bloomers?. det finns många. Och llande skolan; säg till skolan styra upp rasterna. 

• Anonym (Förskola)
    Aliona skrev 2024-06-13 16:52:10 följande:

På förskolan gav vi aldrig presenter, mest för att det var så himla mycket rotation och personal som hoppade mellan avdelningar och vikarier att det var omöjligt att hålla redan på, men också för att det inte är terminer som i skolan så det blev inte tydligt på samma sätt. När barnet slutade för gott så sade vi ordentliga tack och ord av uppskattning till den personal som var just då, och de få som varit med alla år. Nu i lågstadiet har dock föräldrarna lagt ihop till presentkorgar och då har vi gett till samtlig personal, alltså även ämneslärare som de har bara en gång i veckan och all fritidspersonal. Det finns en speciallärare som bara ett barn har, och henne gav bara det barnets föräldrar present till.

Personligen är jag lite splittrad till det där med presenter i skolan. Det är ju fint att lära barnen att visa uppskattning, men det är så lätt att det blir fel eller orättvist. Hur som helst, ta det inte personligt. Du vet förhoppningsvis att du gör ett bra jobb, och att det bara är föräldrarna som inte riktigt har koll. 

Jag försöker tänka så men går tyvärr alltid på ledighet vid semester och jul med en ledsamhet i kroppen. 
  • Anonym (Nä)

Jag ger inte till en enda fsk-personal, det skulle bli väldigt många om det ska vara rättvist eftersom man då borde ge alla på samma avdelning. Förstår inte denna present-hets öht.

• Anonym (Förskola)
    Anonym (Nä) skrev 2024-06-13 17:12:16 följande:

Jag ger inte till en enda fsk-personal, det skulle bli väldigt många om det ska vara rättvist eftersom man då borde ge alla på samma avdelning. Förstår inte denna present-hets öht.

Det gör ärligt talat inte jag heller. 
    Uppskattning kan man visa ändå utan överdådiga gåvor. 
    Vill man ge så kan man kanske ge något som alla kan ta del av exempelvis till personalrummet. Vår städerska har som extrajobb att öppna förskolan varje morgon innan hon städar. Hon är med barnen den första halvtimmen innan övrig personal kommer. Ingen av dem som då lämnar sina barn har tänkt på henne när de kommer med presenter. 
  • Anonym (Nä)

Kan tillägga att jag är lärare själv och har väldigt lite förståelse för denna ledsamhet. Det är kul om man får något, det är verkligen något utöver det vanliga i så fall som en väldigt fin överraskning, men det skulle aldrig falla mig in att bli varken ledsen, besviken eller något annat för att jag inte fick något. En elev önskade mig glad sommar idag och en annan fick jag en kram av, jag blev jätteglad så klart! Just för att jag inte förväntar mig något.

• Anonym (Mx)
    Anonym (Förskola) skrev 2024-06-13 17:19:01 följande:
    Det gör ärligt talat inte jag heller. 
    Uppskattning kan man visa ändå utan överdådiga gåvor. 
    Vill man ge så kan man kanske ge något som alla kan ta del av exempelvis till personalrummet. Vår städerska har som extrajobb att öppna förskolan varje morgon innan hon städar. Hon är med barnen den första halvtimmen innan övrig personal kommer. Ingen av dem som då lämnar sina barn har tänkt på henne när de kommer med presenter. 
    Du ger inte men vill gärna ha själv. 
  • Anonym (Belinda)

Jag som förälder känner att det är upp till personalen att faktiskt presentera sig mer specifikt om vem dom är och vad dom gör. Jag kan omöjligt hålla ordning på vem som är vem även om jag ser samma personer under lång tid. Det händer ju också att det finns särskilda resurspersoner av olika skäl och att vissa just därför rör sig på samtliga avdelningar och är både ordinarie och extra samtidigt . Och hur ska jag veta det liksom?  Även om jag ser mitt barn med en personal vid hämtning var och varannan vecka är det inte så självklart att jag automatiskt tror att det är en ordinarie pedagog .

Kliv fram till föräldrarna och presentera dig om du vill ha bättre respons . 

Sen överlag , mina barn har alla gått på olika förskolor och det är heller inte självklart att annan personal än specifikt dom på barnets avdelning som fått present/avtackning.  

Ordinarie pedagoger har ju varit den som skött mailkontakt, tagit sjukanmälan,  skött utvecklingssamtal och tagit till orda vid föräldramöten etc .. gör inte du såna saker är det nog många som tar dig för nån annan typ av anställd och har då svårt att räkna in dig i presenter osv...

• Anonym (Förskola)
    Anonym (Nä) skrev 2024-06-13 17:19:34 följande:

Kan tillägga att jag är lärare själv och har väldigt lite förståelse för denna ledsamhet. Det är kul om man får något, det är verkligen något utöver det vanliga i så fall som en väldigt fin överraskning, men det skulle aldrig falla mig in att bli varken ledsen, besviken eller något annat för att jag inte fick något. En elev önskade mig glad sommar idag och en annan fick jag en kram av, jag blev jätteglad så klart! Just för att jag inte förväntar mig något.

Arbetar du i arbetslag? 
    Känner du i så fall verkligen ingenting när dina kollegor får uppskattning i form av paket, blommor mm och du står intill osynlig. Starkt i så fall. 
  • Jemp

Jag har inte gett som standard på förskolan, utan när första barnet slutade för gott, när nån slutar osv. 

Det har antingen gått till de på den aktuella avdelningen och till den vi haft utvecklingssamtal osv. Dvs de med mest ansvar för mitt barn. Som du beskriver din roll hade jag inte gett (förutsatt att du inte jobbat som extra resurs specifikt för mitt barn). Du gör säkert ett bra jobb men gränsen behöver dras någonstans.

• Jemp

Även om det såklart delvis beror på om barnet för det på tal. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Förskola) skrev 2024-06-13 17:22:22 följande:
    Arbetar du i arbetslag? 
    Känner du i så fall verkligen ingenting när dina kollegor får uppskattning i form av paket, blommor mm och du står intill osynlig. Starkt i så fall. 
    Ja, det gör väl alla nuförtiden? Nej, jag känner ingenting och har aldrig gjort under mina 12 år som lärare. Tack för komplimangen, men jag kanske är mer praktiskt lagd. Jag förväntar mig som sagt ingenting, ser inte varför jag borde. Om någon får present eller blomma så är det för att man har varit den elevens favorit, inte annars.
  • Anonym (Nä)

Och jag känner mig verkligen inte "osynlig" heller. Kanske något som mest finns inom dig själv att jobba med?

• Anonym (Förskola)
    Anonym (Nä) skrev 2024-06-13 17:35:36 följande:

Och jag känner mig verkligen inte "osynlig" heller. Kanske något som mest finns inom dig själv att jobba med?

Kan vara så. Känner mig aldrig utanför under resten av året utan har god kontakt med föräldrarna till barnen. De kommer lika ofta till mig som till övrig personal med frågor, information eller småprat. Har senast idag fått frågan om jag är där nästa termin och att det är bra att jag är det. Jag får ta det som min del av kakan. 
  • Anonym (Inte råd)

Inget. Jag har inte råd än. Tyvärr. Jag bor i ett område där det är ganska upphausat med presenter och annat till personalen i skola och förskola, de flesta här är ganska mycket rikare än jag så ofta när det är insamlingar frågas det efter 200+kronor per barn. Presenter ska gärna jämföras och visst tittas det snett på för billiga presenter. Inte av personalen, då, men andra föräldrar. 

Svar på tråden Vilka ger du uppskattning i förskolan?