• MaxTratt

Arv, enskild egendom - hur ska jag som inte ärver skydda mig?

Min fru har lite oväntat fått ett större arv (mer än en miljon) som är hennes enskilda egendom. Jag är naturligtvis glad för hennes skull och unnar henne detta. Hon kommer att göra saker för pengarna på egen hand och då tänker vi att hon räknar av dessa utgifter från sitt arv, i övrigt har vi gemensam ekonomi.

Men det som gnager i mig är hur jag ska kunna bevisa att hon har använt sitt arv och inte våra gemensamma pengar i händelse av en framtida tvist? Säg att hon gör flera resor för stora belopp. Idag är vi vänner och helt överens om detta, men vad händer om vi ligger i en bitter skilsmässa om fem år och hon hävdar att hon inte har rört arvspengarna? Att alla pengar hon har rest upp var våra gemensamma? Kan jag då hamna i skuld till henne och tvingas betala tillbaka allt? 

Hon hävdar att det räcker med ett kontoutdrag, att så länge pengarna dragits från hennes konto så kan hon aldrig hävda att hon använt våra gemensamma pengar? Men är det så enkelt?

• Svar på tråden Arv, enskild egendom - hur ska jag som inte ärver skydda mig?
  • MaxTratt
    Anonym (Håll separat!) skrev 2024-06-09 22:29:52 följande:

Men hennes arv blandas väl inte med era gemensamma konton?
    Hennes arv som enskild egendom ska vara för sig och inte blandas med
    er gemensamma ekonomi.

Nja, men hon är expert på att flytta runt pengar och jag har ingen riktig översikt över vår ekonomi känner jag. Hon har även våra gemensamma pengar på konton där jag inte har insyn så jag har svårt att följa alla transaktioner.

Men så länge hon köper/handlar från sitt konto så kan hon inte kräva mig på pengar? Men räntan då? Som ju blir gemensam egendom men ändå hamnar på hennes konton? Hur ska jag kunna bevisa att det är det ursprungliga arvet hon handlar för?
  • Anonym (Håll separat!)
    MaxTratt skrev 2024-06-09 22:57:10 följande:
    Nja, men hon är expert på att flytta runt pengar och jag har ingen riktig översikt över vår ekonomi känner jag. Hon har även våra gemensamma pengar på konton där jag inte har insyn så jag har svårt att följa alla transaktioner.

Men så länge hon köper/handlar från sitt konto så kan hon inte kräva mig på pengar? Men räntan då? Som ju blir gemensam egendom men ändå hamnar på hennes konton? Hur ska jag kunna bevisa att det är det ursprungliga arvet hon handlar för?
    Det ska inte blandas.
    Min man fick ett arv och jag fick också ett arv, skillnad är att mitt arv stod som enskild egendom i testamentet vilket inte hans gjorde men då han la in större insats i vårt hus än jag när vi köpte det och vi la in arvpengar i huset så blandas 
    mitt arv in i vårt gemensamma och är alltså inte mitt enskilda längre.
    Men vi tjänar ändå båda två på att vi kunde lägga in arv i vårt hus när vi köpte det och bytt ifrån radhus. VI har varit gifta i 15 år och han har alltså lagt in både mer i insats och större del arv, skulle kännas konstigt att jag då skulle kräva mitt arv och han dela sitt. Men när pengarna placerades i huset som vi äger lika mycket av upphörde min enskilda del. Men som sagt så har jag ändå tjänat på det.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Linnea) skrev 2024-06-09 21:36:20 följande:

Om du tror att din fru skulle vara kabel till att lura dig på pengar i framtiden tycker jag verkligen inte ni ska ha gemensam ekonomi. Jag hade inte kunnat vara med någon som jag misstänker kan lura mig på det sättet men det kanske bara är jag.

Fast det kan man ju ALDRIG veta. Folk BLIR kapabla till alla möjliga elakheter och egoistiska saker i en bitter skilsmässa, som man aldrig hade trott dom om innan. Det är därför man alltid ska skriva papper och skydda sin egendom, hur kär man än är. 
  • Anonym (Lis)

Det låter som att du främst vill veta hur du kommer åt avkastningen på hennes arv. 

Jag vet inte hur det regleras i praktiken men du behöver inte vara orolig att bli skyldig henne pengar iallafall. För att pengarna ska förbli enskild egendom ska de hållas åtskilda från era gemensamma tillgångar, precis som flera tidigare har skrivit.

• Studentpappa

Du får väl skaffa dig översikt då, varför har hon era gemensamma pengar på konton du inte kommer åt?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Håll separat!) skrev 2024-06-09 23:10:58 följande:
    Det ska inte blandas.
    Min man fick ett arv och jag fick också ett arv, skillnad är att mitt arv stod som enskild egendom i testamentet vilket inte hans gjorde men då han la in större insats i vårt hus än jag när vi köpte det och vi la in arvpengar i huset så blandas 
    mitt arv in i vårt gemensamma och är alltså inte mitt enskilda längre.
    Men vi tjänar ändå båda två på att vi kunde lägga in arv i vårt hus när vi köpte det och bytt ifrån radhus. VI har varit gifta i 15 år och han har alltså lagt in både mer i insats och större del arv, skulle kännas konstigt att jag då skulle kräva mitt arv och han dela sitt. Men när pengarna placerades i huset som vi äger lika mycket av upphörde min enskilda del. Men som sagt så har jag ändå tjänat på det.
    Klokt... Blir dumt att prata mina/dina pengar efter så många år tillsammans.

Det rimliga är att man delar lika om olyckan skulle vara framme.
  • Anonym (Många frågor)
    Studentpappa skrev 2024-06-10 06:03:33 följande:
    Du får väl skaffa dig översikt då, varför har hon era gemensamma pengar på konton du inte kommer åt?

Jag undrar samma sak. Hur kan man välja att inte ha koll på sin privatekonomi? 

MaxTratt: Hur gammal är du? Varför vill du inte ha insyn eller kontroll över dina/era pengar? 

• Anonym (Sanna)

Men vad är det för upplägg ni har?
    Om du känner sån här oro så måste du ju sätta dig in i saker??

Sätt upp ett gemensamt konto som ni båda har åtkomst till. Jag och min man har tex Handelsbanken så det är fullt görbart.
    Han har sitt lönekonto där lön/f-kassa etc kommer in.
    Han ser sitt, jag ser mitt, vi ser inte varandras.
    Sen har vi skapat två konton till som vi båda ser.
    Ett är boendekontot där husets budget ligger, så att det alltid finns pengar när räkningarna kommer.
    Och sen har vi ett som vi bara kallat "Gemensamt".

Nu har vi verkligen allt gemensamt och det finns inga arv så i vårt fall hade det inte spelat nån roll var pengarna togs ifrån.
    Men ponera att han ska resa iväg och dricka whiskey och det kostar 15000kr.
    Han har sagt att han ska ta från "sina" pengar men jag ser när jag loggar in på Handelsbanken nästa gång att det minskat med 15000kr på "Gemensamt".
    Oh oh... dags att agera.

Du måste ju skaffa dig åtkomst och bli mer involverad! Och sen som någon skrev, direkt din partner börjar blanda sina pengar med "era" pengar så är det inte enskild egendom längre.

• Ami  Heart

Alla konton ska redovisas vid en skilsmässa.
    Så även de du inte ser i nuläget ska hon redovisa.

Arvet ska stå på ett eget konto och betala hennes resor. Då kan man se uttag från det kontot.

Du kan be om att få kvitton på hennes resor, ofta får man en bokningsbekräftelse och den kan hon vidarebefordra till din mail och i händelse av skilsmässa kan du räkna ut hur mycket av arvet som minst bör ha blivit använt.

Sedan kan det vara bra att försöka lära dig hantera din oro för du uttrycker en orosnivå som jag tror är högre än de flesta äkta makar har.

• Anonym
    Anonym (Många frågor) skrev 2024-06-10 07:07:52 följande:

Jag undrar samma sak. Hur kan man välja att inte ha koll på sin privatekonomi? 

MaxTratt: Hur gammal är du? Varför vill du inte ha insyn eller kontroll över dina/era pengar? 

Vad spelar hans ålder för roll?
    Har han varit gift i 25 år så är han rejält vuxen oavsett.
  • Anonym

Hur kan räntan bli gemensam egendom???
    Kan det verkligen stämma?

• Tom Araya

Där har du felet som kan leda till problem. Ni ska ju båda ha samma insyn och kontroll över era gemensamma tillgångar om ni har en gemensam ekonomi, annars är den inte gemensam. Om ni disciplinerat håller er till det så är det enkelt att separera enskild egendom genom att ha de pengarna på ett enskilt konto, helst där det även går att spåra dem från utbetalningen av arvet i detta fall.
  • Anonym (Lis)
    Anonym skrev 2024-06-11 11:47:56 följande:

Hur kan räntan bli gemensam egendom???
    Kan det verkligen stämma?

Avkastning blir gemensam egendom. Äktenskapsbalken.

Dock ej värdeökning på hus. Så vill man komma runt det borde man kunna köpa ett hus som man hyr ut, då kommer inte maken/makan åt värdeökningen sen när man säljer. Ev vinst när man hyr ut ses dock som avkastning, dvs gemensam egendom.
  • Anonym (S)
    Anonym (Linnea) skrev 2024-06-09 21:36:20 följande:

Om du tror att din fru skulle vara kabel till att lura dig på pengar i framtiden tycker jag verkligen inte ni ska ha gemensam ekonomi. Jag hade inte kunnat vara med någon som jag misstänker kan lura mig på det sättet men det kanske bara är jag.

Hur många tror du "tror" att de skulle blivit totalt utblottade om de skilde sig, när de gifte sig?? Ändå sker det hela tiden. Inget fel i att se om sitt hus, även om man låter rent sjuklig i stunden! Jag har alltid kollat upp vad som tillhör vem, vad "världens bästa svärföräldrar" skulle kunna komma och bara hämta, husdjur, möbler, fordon etc, i händelse av min pojkvän/sambo/mans frånfälle. Det är aldrig fel att vara om sig och kring sig, hur kan du tycka det??
  • Anonym (Z)

Börja med att steppa upp och ta ditt ansvar för ekonomin. Vadå konton du inte har insyn i? Konton för gemensamma pengar ska vara gemensamma.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Arv, enskild egendom - hur ska jag som inte ärver skydda mig?