• Anonym (Ledsen)

Lägenhet som är farlig för hälsan , tänker på att lämna bort barnen

Allt känns så totalt hopplöst. Funderar till och med på att lämna bort barnen men yngsta är bara 2 år gammal. 

Ser framför mig att mina barn kommer få lungcancer när de blir vuxna  på grund av att de bor här. Hellre vara utan sin mamma än utsättas för det här (radon, värden som är över gränsen för vad som anses farligt för hälsan ). Hyresvärden gör ingenting nu eftersom de ska stambyta och renovera inom de närmaste åren och försöka åtgärda det då, det kan bli om ett år men det kan bli om 3-4 år också. 

Bor i Stockholm och det är tyvärr nästan helt omöjligt för mig att få en annan lägenhet. Har för kort kötid för att få en billig lägenhet som är tillräckligt stor och de dyrare kan jag inte få eftersom jag inte har tillräckligt hög inkomst på pappret (ska precis börja plugga igen efter uppehåll).. även om jag i verkligheten skulle klara högre hyra med bostadsbidrag, extrajobb, hjälp från min pappa och yngsta barnets pappa så kan jag inte bli godkänd. Och även om jag börjar jobba istället för att plugga kommer det inte räcka för att bli godkänd, det känns som att man har allt emot sig när man är ensamstående. 

Andrahand är så extremt dyrt och då vet jag inte vad jag ska göra med lägenheten jag har nu..  Har inga skulder men en betalningsanmärkning som försvinner om 10 månader. Jag kanske förtjänar det här för att jag har gjort korkade val men mina barn förtjänar inte det här. Mår fruktansvärt dåligt av att de andas in gift på grund av att jag inte kan ge dom något bättre än det här. Hade inte alls planerat att behöva flytta nu. Hade tänkt bo kvar tills jag är klar med utbildningen iallafall. 

Vet inte riktigt vad jag ville med det här men snälla försök inte vara för hårda mot mig , har till och med självmordstankar ibland när det är som allra värst.

Finns det någon hjälp man kan få? Eller är det bättre att försöka ordna så att barnen kan bo hos någon annan? Yngsta kan nog bo hos sin pappa och farmor (som bor tillsammans) och äldsta kan kanske bo hos mormor men vill inte skilja på dom.. 

• Svar på tråden Lägenhet som är farlig för hälsan , tänker på att lämna bort barnen
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-20 09:29:48 följande:

Har du testat lägenhetsbyte?

Jag tänkte på det men jag tror inte någon vill byta till en lägenhet med förhöjda radonvärden som dessutom ska stambytas (och hyran kommer höjas ordentligt). Hyresvärden åtgärdar inte nånting heller nu utom akuta fel. Det finns en internkö men det finns nästan aldrig något där. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-20 09:29:48 följande:

Har du testat lägenhetsbyte?

Jag tänkte på det men jag tror inte någon vill byta till en lägenhet med förhöjda radonvärden som dessutom ska stambytas (och hyran kommer höjas ordentligt). Hyresvärden åtgärdar inte nånting heller nu utom akuta fel. Det finns en internkö men det finns nästan aldrig något där. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (mo) skrev 2024-05-20 08:36:04 följande:

Varför skaffade du barn med en som var våldsam får jag fråga?

Han är bara pappa till yngsta. Han hade aldrig varit våldsam innan vi fick barn så jag hade ingen aning om det. Hade jag vetat det hade jag inte blivit tillsammans med honom eller skaffat barn med honom. 
  • Anonym (XX&)

Det är inte bostaden som är ditt problem. Du måste söka psykhjälp. 

• Anonym (Lis)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-05-20 10:05:06 följande:
    Din oro för radon är ju överdriven så det finns säkert nån som vill byta. Däremot insåg jag sen att du har en betalningsanmärkning och då kan det ju bli svårt. Men kan vara ett alternativ sen.
  • Core
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-05-19 22:25:16 följande:

Jo absolut , det kan jag göra? ska boka tid för att prata med någon. Och det är såklart ingen jättestor risk men den risken som finns räcker för att det inte ska kännas bra att utsätta mina barn för det. Gränserna för vad som är ok i bostäder finns ju av en anledning. 

Det är ok i sommar när vi kan vädra men jag vill inte låta barnen bo så här i flera år. 

I Stockholm är luften också förorenad, i många maträtter och till och med i vattnet finns dold pfas, letar du kan du hitta oändligt med farliga sker för dina barn. Ändå är det att du inte tar hand om din mentala och fysiska hälsa som är värst för dina barn i det långa loppet.

Men bli inte orolig över det, du har gått om tid att ta tag i problemet. Men du måste börja med att inse att husgrunden inte är problemet här.

Ta hand om dig själv, sätt dig själv i första rummet ibland, och du kommer ge dina barn mer lycka och välmående.
  • Anonym (A)

Det har inte ens gjorts någon riktig långtidsmätning i din lägenhet. Man kan inte lita på din egna mätning.

• Anonym (Minna)

Hade det varit så farligt med radon hade ingen tillåtits bo i de husen.

Radon är såklart inte bra men så länge ni inte röker så är risken väldigt väldigt liten att ni får cancer i framtiden.

Vi bodde också i ett radonhus ett tag, på sommaren hade vi alltid altandörren öppen och på vintern hade vi luftvärmepump. Men inte för radonet utan för att det var varmt på sommaren och kallt på vintern.

Jag är inte ett dugg orolig, du kan leva så perfekt det bara går och ändå drabbas av cancer eller leva så ohälsosamt det bara går och leva tills du blir 100.

Stressen orsakar dig och barnen nog mer skada än radonet.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Minna) skrev 2024-05-20 18:20:03 följande:

Hade det varit så farligt med radon hade ingen tillåtits bo i de husen.

Radon är såklart inte bra men så länge ni inte röker så är risken väldigt väldigt liten att ni får cancer i framtiden.

Vi bodde också i ett radonhus ett tag, på sommaren hade vi alltid altandörren öppen och på vintern hade vi luftvärmepump. Men inte för radonet utan för att det var varmt på sommaren och kallt på vintern.

Jag är inte ett dugg orolig, du kan leva så perfekt det bara går och ändå drabbas av cancer eller leva så ohälsosamt det bara går och leva tills du blir 100.

Stressen orsakar dig och barnen nog mer skada än radonet.

Luftvärmepump påverkar inte radonhalten, ville bara förtydliga så inte nån tror att en värmepump får ner värdet.😊
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-20 18:29:25 följande:
    Luftvärmepump påverkar inte radonhalten, ville bara förtydliga så inte nån tror att en värmepump får ner värdet.😊
    Luftvärmepump funkar ju precis som ett öppet fönster skulle göra, så hjälper det att vädra hjälper luftvärmepump.

Den tar ju in luft utifrån och suger ut luft inifrån och då vädras ju radonet ut precis som en öppen altandörr på sommaren.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Minna) skrev 2024-05-20 19:55:50 följande:
    Luftvärmepump funkar ju precis som ett öppet fönster skulle göra, så hjälper det att vädra hjälper luftvärmepump.

Den tar ju in luft utifrån och suger ut luft inifrån och då vädras ju radonet ut precis som en öppen altandörr på sommaren.

Nej. En luftvärmepump(luft/luft) värmer upp befintlig inneluft, den tar inte in luft utifrån. Den suger inte heller ut luft inifrån.

Tänker du på frånluftsventilation med värmeväxlare kanske?

• Anonym (Ledsen)

Tack för alla svar.. Jag bor tyvärr i hyresrätt så ventilationen kan jag inte göra något med , det enda jag kan göra är vädra och det gör vi, har alltid fönster öppna nu. 

Var väldigt ledsen när jag skrev det här , kanske kommer ta bort tråden för det är inte kul om nån skulle läsa och känna igen det. Såklart vill jag ha mina barn hos mig..  kommer försöka flytta inom det närmaste året eller åren ändå, nästa år när jag inte har någon betalningsanmärkning och kanske är klar med min utbildning blir det lättare.

Det är inte bara radon som är problemet här utan skjutningar precis utanför porten osv. Det är ett stökigt område och jag bor långt ner. I vintras brann det på balkongen efter att en raket hade hamnat där. Så vi har många anledningar att inte vilja bo kvar. 

Och jag har tid hos psykolog, jag tror det hjälper att prata med någon men det löser ju inte allt. 

Svar på tråden Lägenhet som är farlig för hälsan , tänker på att lämna bort barnen