• Anonym (Lis)

Lägenhet som är farlig för hälsan , tänker på att lämna bort barnen

Prata med en psykolog.
    Lås självhjälpsböcker
    meditera.

Du hetsar upp dig i onödan. Hade inte gränsen sänkts för några år sedan så hade du fått beskedet att värdena var godkända och inte stressat upp dig.

Så ta det lugnt och försök hitta hjälp med dina tankar.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-05-19 22:29:45 följande:

Tack för svar.. jag ska prata med psykolog. Men känns ändå inte rätt att låta barnen bo så här i flera år. 

Vet att det sänktes för några år sen men gränsen i Sverige är ju ändå ganska hög, det är lägre i många andra länder.

Ja det sänktes, nej det är inte ganska högt, det är högre än who?s rekommendatio men lägre än EU?s.
    Hade du bott i hus över 700 bq som aldrig skulle åtgärdas hade jag förstått din oro. Men du skriver ju själv att det ska åtgärdas om ett par år och att det endast ligger strax över dagens gränsvärde. Den ökade risken för lungcancer om ni bor i huset hela livet är ca 0,08%. Hade värdet legat över 700, hade den ökade risken varit 0,3%. (Enligt två professorer på Sahlgrenska och umeå universitet)
    https://www.internetmedicin.se/lungsjukdomar/radonassocierad-lungcancer
  • Anonym (Lis)

Har du testat lägenhetsbyte?

• Anonym (Lis)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-05-20 10:05:06 följande:
    Jag tänkte på det men jag tror inte någon vill byta till en lägenhet med förhöjda radonvärden som dessutom ska stambytas (och hyran kommer höjas ordentligt). Hyresvärden åtgärdar inte nånting heller nu utom akuta fel. Det finns en internkö men det finns nästan aldrig något där. 
    Din oro för radon är ju överdriven så det finns säkert nån som vill byta. Däremot insåg jag sen att du har en betalningsanmärkning och då kan det ju bli svårt. Men kan vara ett alternativ sen.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Minna) skrev 2024-05-20 18:20:03 följande:

Hade det varit så farligt med radon hade ingen tillåtits bo i de husen.

Radon är såklart inte bra men så länge ni inte röker så är risken väldigt väldigt liten att ni får cancer i framtiden.

Vi bodde också i ett radonhus ett tag, på sommaren hade vi alltid altandörren öppen och på vintern hade vi luftvärmepump. Men inte för radonet utan för att det var varmt på sommaren och kallt på vintern.

Jag är inte ett dugg orolig, du kan leva så perfekt det bara går och ändå drabbas av cancer eller leva så ohälsosamt det bara går och leva tills du blir 100.

Stressen orsakar dig och barnen nog mer skada än radonet.

Luftvärmepump påverkar inte radonhalten, ville bara förtydliga så inte nån tror att en värmepump får ner värdet.😊
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Minna) skrev 2024-05-20 19:55:50 följande:
    Luftvärmepump funkar ju precis som ett öppet fönster skulle göra, så hjälper det att vädra hjälper luftvärmepump.

Den tar ju in luft utifrån och suger ut luft inifrån och då vädras ju radonet ut precis som en öppen altandörr på sommaren.

Nej. En luftvärmepump(luft/luft) värmer upp befintlig inneluft, den tar inte in luft utifrån. Den suger inte heller ut luft inifrån.

Tänker du på frånluftsventilation med värmeväxlare kanske?

Svar på tråden Lägenhet som är farlig för hälsan , tänker på att lämna bort barnen