• Anonym (TS)

    För höga radonhalter i hyresrätt

    Sitter här och fryser med fönster och balkingdörr öppna.. Fick reda på idag efter en snabbmätning (10 dagar) att värdena ligger på 250 och 210 i sovrummen , över gränsen som är på 200.. och då har vi ändå vädrat under mätningen. Vi gjorde snabbmätningen eftersom vi hade sett lappar i trapphuset om att det är för höga radonhalter i huset. 
    I en mätning från 2012 låg tydligen värdena på runt 100 i min lägenhet och i lägenheten bredvid ligger de på 120 (mätning i vintras). Bor en trappa upp.. och det finns blåbetong i huset. 


    Har mailat hyresvärden och väntar på svar men fick höra från Hyresgästföreningen att vi inte kan få någon hjälp eller kräva något eftersom ingen riktig långtidsmätning har gjorts i min lägenhet och det går inte förrän i höst. Tidigare har hyresvärden sagt att de ska åtgärda det när de gör stambyte nästa sommar men det känns absolut inte bra att vänta så länge. 


    Vet inte vad jag ska göra nu.. bor här med två barn (8 och 2 år). Jag är före detta rökare. Det känns inte bra att bo kvar så här. Kan vi kräva att hyresvärden åtgärdar det på något sätt även om det bara är en snabbmätning? Eftersom det är bättre värden i lägenheten bredvid borde det väl bero på ventilationen? Eller vad kan det bero på att det är så stor skillnad? 
    Tycker jag känner att ventilationen inte är så bra och jag såg i trapphuset att ventiliationen i huset inte blev godkänd vid senaste besiktningen. 


    Kan man göra något själv även om det är en hyresrätt? 
    Eller borde vi försöka flytta så fort som möjligt? Jag kan tyvärr bara få lägenhet långt bort om jag ska ta första bästa och barnen trivs jättebra i skola och förskola , äldsta skulle bli jätteledsen.. men hellre det än att bo så här om inte det kan åtgärdas på något sätt. 

    Någon som kan ge råd? Tacksam för alla svar! Och ja jag har skrivit en tråd om det förut men blev lättare att göra en ny nu när jag vet resultatet av mätningen. 

  • Svar på tråden För höga radonhalter i hyresrätt
  • Anonym (Lugn)

    Ni har alltså värden på ca 210 och 250. Gränsen är numera 200, fram till 2010 var gränsvärdet 400. 


    Tror knappt risken att ni bor i den lägenheten är mätbar, om ni inte bor där uppåt 20 år.

    Bor man i hus med 1000 bq i 20 år är risken att få lungcancer dubbelt så stor som annars.

    I österrike badar de ju i radongrottor som hälsokur, undrar vad radonhalten där är?

    Din rädsla låter irrationell. Se till att ha igång fläkten när du lagar mat och vädra mycket under sommaren och så får ni göra en ordentlig mätning i höst.
    Skillnaden kan bero på ventilationen eller om ni har borrat hål i väggarna tex under tiden mätningen utfördes.

  • Anonym (PARANOIA IS TOTAL AWARENESS)

    Jag hade möjligheten byta till mig en lägenhet med radonhalten 120becquerel per kubikmeter. Det värdet var det nya mätvärdet efter att huset var åtgärdat med ny ventilation. Långa versionen kort är att jag tackade nej till lägenheten. Hade personligen inte klarat bo där och oroa mig för skadliga hälsoeffekter då jag är en person som är orolig av mig. Många andra hade inte brytt sig och tyckt att det var inom gränsvärdena.


     


    Mina argumenten emot var framförallt risken för lungcancer ökar med 16% per 100Bq/m^3 (efter en längre tids exponering). För mig personligen är det en skrämmande siffra.


     


    https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/fragor-och-svar-om-radon/vart-hus-har-radonhalter-pa-400-bqm3-hur-farligt-ar-det/


     


    När socialstyrelsen sätter gränsvärdet väger man hälsoaspekter mot kostnader för att åtgärda. Man hittar en rimlig avvägning. Det betyder att hälsan inte är allt, pengar spelar roll när dom sätter sina riktlinjer. Annars hade gränsvärdena varit lägre.


     


    Andra hade tyckt att man i Sverige uppskattar att 500 lungcancerfall per år är orsakade av radon är en försumbar siffra på en befolkning på 10 miljoner. (Notera att en del av dom fallen är icke-rökare).


     


    https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/


     


    Andra argument som gjorde att jag tackade nej var att kontrollmätningarna fortsätter även när huset är åtgärdat då ett hus kan få mätvärden över gränsvärden längre fram då värdena varierar över tid och huset riskerar behöva ytterligare mer omfattande ombyggnation eller i värsta fall rivas.


     


    https://sverigesradio.se/artikel/6927672


     


    Det hade påmint mig om radonet så länge jag bott där och jag inte trivts eller kunnat slappna av. Jag hade även vetat att om jag vädrar minskar radonet vilket hade gjort det jobbigt ha fönstren stängda större delen av året under den kalla årstiden.


     


    För 100 år sedan trodde människan radioaktivitet var något bra för hälsan. Folk borstade tänderna med radiumtandkräm, tvättade sig i radonvatten m.m. Galenskap kan man tycka idag. Men man visste inte bättre då. 


    För ett antal år sedan var gränsvärdet i bostäder 400bq/m^3. Sedan sänkte man till 200bq/m^3. Man sänkte från en ökad risk för lungcancer på 64% till 32%. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en sänkning till 100bq/m^3 och därefter ytterligare en till 50bq/m^3 osv. efterhand som forskningen kring radon går framåt. För mig finns det en solklar anledning till att man använder dödskallar som varningssymbol för radioaktiv strålning. Samtidigt måste man tänka på att strålning finns överallt i naturen och vi utsätts för det i små mängder hela tiden. 


     


    Så mitt råd till dig är att följa din magkänsla. Det finns en risk för rökare och icke-rökare att bo i radonhus men den är troligen försumbart liten enligt dom uppskattningar som finns idag. Väljer du bo kvar så krävs det att du kan släppa oron kring radonet och slappna av då själva oron i sig är skadlig för hälsan. Beroende på vem du frågar kommer du få olika svar kring hur skadligt radon är.


     


    En fråga jag såg kring radon i tråden som är värt att veta är att lägenheter längst ner i huset generellt har högre radonhalt än dom högst upp, bla pga faktorer som radon i marken under huset eller att grunden är av blåbetong. Själv bor jag högst upp i ett höghus då dom oftast har en annan konstruktion som gör man slipper radonproblem vilket för mig är värt väldigt mycket. Kan vara värt tänka på om du byter bostad. Samt att du kollar upp mätvärden i kommande lägenhet och hela huset då det kan visa sig att huset är ett radonhus och var och varannan lägenhet har för höga halter av radon även om inte din har det. Det finns människor som faktiskt kan tänka sig byta till lägenheter med radon då dom litar blint på socialstyrelsens rekommendationer.


     


    Du ska heller inte vara ledsen för det som hänt då du inte visste det var ett radonhus. Du har inte gjort något fel och kan bara påverka dina beslut framåt. Ibland är det värt ha perspektiv som att det många gånger finns radon i skolor och på arbetsplatser samt andra lokaler du/ni vistas i. Så det är inte unikt för just din lägenhet.


     


    https://www.byggkontakt.nu/nyheter/hoga-radonvarden-i-flera-skolor-landet-over/

  • Anonym (PARANOIA IS TOTAL AWARENESS)

    Mitt råd: byt lägenhet. Tror inte du är den personligheten som kommer kunna släppa att det finns radon i huset och må bra i lägenheten ens efter åtgärd då radon kommer finnas kvar, om än i mindre mängd.


     


    Är tyvärr inget annat du kan göra. Lagarna är utformade så att hyresvärdar har rätt försöka åtgärda vilket kan ta lång tid. Skulle vara helt omöjligt om alla hyresgäster som ville hade rätt få byta lägenhet till radonfria i Sverige som har bostadsbrist och radon i massor med hus.


     


    I stället för att starta nya trådar varje gång det blir för mycket hantera och hoppas på något mirakel, lägg tiden på att aktivt söka byten på olika sidor. Man kan alltid förklara situationen för värden och fråga vänligt om dom kan hjälpa en byta internt. Terapi och hitta sätt hantera tankarna kan också vara ett tips.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Lugn) skrev 2024-04-19 01:12:50 följande:

    Ni har alltså värden på ca 210 och 250. Gränsen är numera 200, fram till 2010 var gränsvärdet 400. 


    Tror knappt risken att ni bor i den lägenheten är mätbar, om ni inte bor där uppåt 20 år.

    Bor man i hus med 1000 bq i 20 år är risken att få lungcancer dubbelt så stor som annars.

    I österrike badar de ju i radongrottor som hälsokur, undrar vad radonhalten där är?

    Din rädsla låter irrationell. Se till att ha igång fläkten när du lagar mat och vädra mycket under sommaren och så får ni göra en ordentlig mätning i höst.
    Skillnaden kan bero på ventilationen eller om ni har borrat hål i väggarna tex under tiden mätningen utfördes.


    Tack för svar! Jag har iförsej bott i lägenheten i snart 17 år. Mitt äldsta barn som är utflyttad nu har bott här större delen av sitt liv.. iförsej verkar det ju inte som att värdena alltid har varit höga eftersom mätningen från 2012 var bra. Vet du vad det beror på när det blir högre med tiden? Sämre ventilatio? Eller något annat? 

    Vi har ingen fläkt i köket och har aldrig haft , ska prata med hyresvärden om det.. Vi har inte borrat något hål men det är antagligen ventilatione. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (PARANOIA IS TOTAL AWARENESS) skrev 2024-04-19 04:08:14 följande:

    Mitt råd: byt lägenhet. Tror inte du är den personligheten som kommer kunna släppa att det finns radon i huset och må bra i lägenheten ens efter åtgärd då radon kommer finnas kvar, om än i mindre mängd.


     


    Är tyvärr inget annat du kan göra. Lagarna är utformade så att hyresvärdar har rätt försöka åtgärda vilket kan ta lång tid. Skulle vara helt omöjligt om alla hyresgäster som ville hade rätt få byta lägenhet till radonfria i Sverige som har bostadsbrist och radon i massor med hus.


     


    I stället för att starta nya trådar varje gång det blir för mycket hantera och hoppas på något mirakel, lägg tiden på att aktivt söka byten på olika sidor. Man kan alltid förklara situationen för värden och fråga vänligt om dom kan hjälpa en byta internt. Terapi och hitta sätt hantera tankarna kan också vara ett tips.


    Tack för svar! Att byta blir kanske svårt men flytta till en annan är väl inte omöjligt.. skulle gärna inte vilja ta första bästa utan vänta på någon som känns ok. 
    Skulle såklart bli lugnare om värdena sänktes , jag vet att de aldrig kommer vara på 0 oavsett var jag bor. 


    Det bästa skulle vara om det gick att åtgärda ventilationen på något sätt , antingen själv eller att hyresvärden gör det så att det inte är lika bråttom att flytta. 

  • Anonym (PARANOIA IS TOTAL AWARENESS)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-19 04:22:22 följande:

    Tack för svar! Att byta blir kanske svårt men flytta till en annan är väl inte omöjligt.. skulle gärna inte vilja ta första bästa utan vänta på någon som känns ok. 
    Skulle såklart bli lugnare om värdena sänktes , jag vet att de aldrig kommer vara på 0 oavsett var jag bor. 


    Det bästa skulle vara om det gick att åtgärda ventilationen på något sätt , antingen själv eller att hyresvärden gör det så att det inte är lika bråttom att flytta. 


    Varför svårt byta? Om du tänker på radonet så finns det människor som faktiskt inte bryr sig och din lägenhet kan vara drömlägenheten för dom.


     


    Troligtvis kommer hyresvärden sätta dit fläkt med mekanisk tilluft och du kommer få fler ventiler i lägenheten. Men jag tror du missar min poäng. Kommer du kunna släppa att det finns radon i huset och slappna av efter det eller fortsätta oroa dig?


     


    Atmosfäriskt tryck, nederbörd mm. påverkar radonhalten och det kommer fluktuera även efter åtgärd. Vilket kan leda till att ytterligare åtgärder måste göras. Det är alltså inte klart bara för en åtgärd gjorts. Mätdosorna kommer fortsätta påminna dig efter åtgärd att det kanske blir för höga värden igen.

  • Anonym (TS)
    Anonym (PARANOIA IS TOTAL AWARENESS) skrev 2024-04-19 04:35:15 följande:

    Varför svårt byta? Om du tänker på radonet så finns det människor som faktiskt inte bryr sig och din lägenhet kan vara drömlägenheten för dom.


     


    Troligtvis kommer hyresvärden sätta dit fläkt med mekanisk tilluft och du kommer få fler ventiler i lägenheten. Men jag tror du missar min poäng. Kommer du kunna släppa att det finns radon i huset och slappna av efter det eller fortsätta oroa dig?


     


    Atmosfäriskt tryck, nederbörd mm. påverkar radonhalten och det kommer fluktuera även efter åtgärd. Vilket kan leda till att ytterligare åtgärder måste göras. Det är alltså inte klart bara för en åtgärd gjorts. Mätdosorna kommer fortsätta påminna dig efter åtgärd att det kanske blir för höga värden igen.


    Tack för svar!
    Alltså det finns ju radon i alla hus (mer eller mindre). Egentligen har jag funderat på att flytta av andra anledningar också (till lite lugnare område men ändå nära barnens skola och förskola) och familj och vänner så håller ändå utkik i internkön och vanliga kön. Det skulle ju vara bra om det inte är så bråttom. 


    Tänkte att det kan vara svårt att byta på grund av radonhalter men också på grund av att lägenheten ska stambytas ganska snart och hyran ska höjas. 

  • Anonym (Lugn)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-19 04:18:35 följande:
    Tack för svar! Jag har iförsej bott i lägenheten i snart 17 år. Mitt äldsta barn som är utflyttad nu har bott här större delen av sitt liv.. iförsej verkar det ju inte som att värdena alltid har varit höga eftersom mätningen från 2012 var bra. Vet du vad det beror på när det blir högre med tiden? Sämre ventilatio? Eller något annat? 

    Vi har ingen fläkt i köket och har aldrig haft , ska prata med hyresvärden om det.. Vi har inte borrat något hål men det är antagligen ventilatione. 
    Förmodligen ventilationen som blivit sämre. Antingen utsuget, eller att friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum stängts, vilket är vanligt hos äldre som vill ha det varmt.
    Ja kolla om det går att bättra på ventilationen i kök och badrum. Låter som ni kan ha självdrag, då får man inte koppla på fläkt på utsuget. Men prata med hyresvärden.

    Det är ju främst du som fd rökare som har högre risk för lungcancer, vet inte vad den risken ligger på, såg nån siffra på 15-25 % beroende på hur mycket man röker och sen ökar då den risken av radon, medan ickerökande har en risk på runt 2%, så där gör ju inte radonet nån större skillnad när värdena är som i ditt hus, det är ju mer när man börjar gå mot 1000bq eller mer som det blir akut läge för åtgärder även för icke-rökare.

    Har hört från nån besiktningsman att det kan bli svårt att ha 100 bq som gränsvärde då det kan vara det i utomhusluften på vissa platser, men jag kan inte mer om det.
Svar på tråden För höga radonhalter i hyresrätt