• Moonroe

    Vad önskar ni att ni visste innan ni blev gravida?

    Jag är rädd för att bli gravid pga att jag inte vet vad som väntar.

    Så detta kanske hjälper.

    VAD önskar ni att ni visste innan ni blev gravida?

    T.ex, att ni skulle haft bättre magmuskler? Bättre koll på knipövningar? Eller vad som helst...

  • Svar på tråden Vad önskar ni att ni visste innan ni blev gravida?
  • Anonym (Li)

    Att pappan till barnen var en idiotisk mansbebis deluxe.

    Lyssna på poddar, läs på om hur det är att vara gravid, föda och att ha barn. Att föda, är en bra bok. Vad alla föräldrar borde få veta, är en som rekommenderas för föräldrar. Treårsåldern är prövande, men de säger ju små barn små problem?

  • halvan

    Inget särskilt sådär innan. Själva graviditeten tycker jag är jättemysig och härlig! Under graviditeten har man 9 månader på sig att läsa på om olika förlossningstekniner för avslappning och lugn, så det finns tid.

    Under graviditeten är det också bra att läsa på om tiden efter förlossningen. För vissa är det lätt och de återhämtar sig snabbt, men jag tyckte att de första veckorna efter förlossningen helt klart var värre än förlossningen i sig. Jag sprack inte nämnvärt när jag födde, men däremot första gången när jag skulle bajsa efter förlossningen fick jag sprickor i anuset och hade svårt att bajsa lång tid efter. Den här gången har jag därför preppat med laxeringsmedel och diverse stjärtkrämer och lösgörande grejer för att det ska vara lättare att bajsa den här gången. Men vissa bajsar ju normalt direkt, så det är svårt att veta hur det blir för en själv :)

  • Agda90

    Många kvinnor får gå upp en skostorlek efter en graviditet. Det man INTE får veta eller lära sig är att träna musklerna i fötterna! 
    Vi går upp i vikt (av naturliga skäl) när vi är gravida och när bebis är född drar vi på oss skorna och går ut med vagnen och går. 

    Våra fötter behöver omtanke!
    Alla de där små musklerna som vi har i våra fötter behöver tränas så att de håller ihop ordentligt. Det gör man ganska enkelt genom att "plocka upp" saker från golvet med tårna. Ett annat sätt att träna musklerna i fötterna är att spreta med tårna och sedan ihop igen och ett tredje är att "knipa" med tårna.
    Sådana övningar kan man göra sittandes i soffan när man tittar på tv. 

  • Anonym (X)

    Att det är rätt svårt att bli gravid även för någon utan "fel" , det är så mycket som ska stämma! Men det är ju väldigt olika det där, för vissa är det tvärt om. 

    Även graviditeten är så otroligt olika! Jag hatade att vara gravid, illamående och foglossning osv. Medan en väninna liksom blommade upp och kände sig som sitt starkaste och vackraste någonsin. Så här i efterhand känns graviditeten lite som en parentes, det är ju barnet som är den stora grejen :)

    Försök hålla igång kroppen om du orkar, träna gärna armar, det är tungt att bära bebisar, men ta det lugnt med löpning och hopp. Och läs på lite inför förlossningen. Bra att lära sig lite om amning också redan innan bebisen är född. Jag blev lite chockad över att amning gjorde så ont i början och var rätt svårt men det gick jättebra sen när vi övat upp oss. Börja inte med ersättning för snabbt om det krånglar lite (om du nu inte vill det). 

  • Moonroe

    Jag menar INNAN man blev gravid.. Så intressant att läsa att man får gå upp en skostorlek, hade faktiskt ingen aning om det...

    Men jag funderar om det finns nått man bör tänka på innan graviditet som är svårt att "lösa" under den? Eller bra information bara

    Typ träning... muskler...

  • Anonym (X)

    Det du bör göra innan är att äta tillskott av folsyra och gärna extra nyttig mat i allmänhet. 

  • halvan
    Moonroe skrev 2024-04-20 14:04:31 följande:

    Jag menar INNAN man blev gravid.. Så intressant att läsa att man får gå upp en skostorlek, hade faktiskt ingen aning om det...

    Men jag funderar om det finns nått man bör tänka på innan graviditet som är svårt att "lösa" under den? Eller bra information bara

    Typ träning... muskler...


    Jag tror inte det.. Graviditeten flyter på av sig själv. Det är väl att du borde ta folsyra innan och rätt vitaminer under din graviditet så att bebisen får i sig det den behöver, tex en gravidmultivitamin och en omega3. Du behöver inte träna några muskler innan. 
  • Anonym (Li)
    Moonroe skrev 2024-04-20 14:04:31 följande:

    Jag menar INNAN man blev gravid.. Så intressant att läsa att man får gå upp en skostorlek, hade faktiskt ingen aning om det...

    Men jag funderar om det finns nått man bör tänka på innan graviditet som är svårt att "lösa" under den? Eller bra information bara

    Typ träning... muskler...


    vissa behöver gå upp en storlek i skorna.
    Träna kan du göra under graviditeten, lite lugnare bara, mage är ju svårt tex. Det och knipövningar kommer efter förlossningen.

    Om du behöver måla om hemma(typ bebisrum) så gör det innan, vissa färger ska man inte måla med som gravid och det kan ju bli tungt.
Svar på tråden Vad önskar ni att ni visste innan ni blev gravida?