• Anonym (Jag)

    Anklagad för att ha "förstört köket" och "sänkt dess standard"

    För några år sen flyttade jag in i en väldigt sliten lägenhet som jag själv renoverade. Kakelplattorna i köket var i väldigt dåligt skick, men värden vägrade byta ut dem, så jag satte vinyl över. Blev väldigt bra och de såg som nya ut. Bytte även "munstycket" till kranen mot en sån med olika strålar, la i klickgolv, bytte handtag på luckor och lådor etc etc... det blev riktigt fint. I övriga lägenheten målades det om, bytte dörrhandtag och lite allt möjligt, men största fixet var helt klart köket.

    I kontraktet står det att lägenheten ska återställas vid flytt, så det är vad jag gjorde. Det enda som var annorlunda vid utflytten var de målade väggarna.

    De som flyttade in blev helt chockade över skicket den nu är i, då de bara sett den medan jag bodde där. Nu jagar värden mig och påstår att jag förstört den och kräver ersättning och hotar om att anmäla "förstörelsen".

    Har hen något att komma med? Jag gjorde ju bara det som stod i kontraktet, sakerna är mina att göra vad jag vill med.

  • Svar på tråden Anklagad för att ha "förstört köket" och "sänkt dess standard"
  • Jemp
    Anonym (Betty) skrev 2024-04-15 21:46:39 följande:
    Självklart har hyresvärden kunskap om i vilket skick de hyr ut lägenheter och därmed har de koll på vad som tillhör ts. Hyr de ut en lgh med slitna laminatgolv och plötsligt ligger där ekparkett trots att hyresvärden inte renoverar. Ja då är der klart att de vet med sig att hyresgästen lagt det där. 
    Det tror jag faktiskt inte mina hyresvärdar haft en aning om. Dessutom hade ju besiktningen behövt göras om.

    Jag tror inte hyresvärden har nåt att komma med i det här fallet, men det hade varit rimligt att påpeka att man skulle ta bort golv osv (vilket de flesta nog inte gör). 
  • EpicF

    Anonym (Betty): Inte självklart att hyresvärden vet att ts tänker ta med sig det hon lagt nytt, ex klickgolv. Det borde dock ts informerat hyresvärden om. 

  • Anonym (Betty)
    Jemp skrev 2024-04-15 23:06:22 följande:
    Det tror jag faktiskt inte mina hyresvärdar haft en aning om. Dessutom hade ju besiktningen behövt göras om.

    Jag tror inte hyresvärden har nåt att komma med i det här fallet, men det hade varit rimligt att påpeka att man skulle ta bort golv osv (vilket de flesta nog inte gör). 
    Nej jag skulle inte heller få för mig att dra upp just ett golv. Möjligtvis ta med mig nyare finare dörrhandtag och blandare. 

    Men hur som helst. Det brukar stå i kontrakten vad det är för typ av golv, tapet/målat, kaklat eller våtrumstaper etc. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-13 15:46:42 följande:

    Jag har alltså förstört genom att återställa det, och inte lämna det fint. Jag har inte förstört golv ellet dyl.


    Om jag har förstått det rätt så är lägenheten nu så gott som i ursprungsskick. Det står i kontraktet att lägenheten ska återställas, det är vad du verkar ha gjort och i så fall har hyresvärden inget att komma med. Låt hen skrika och gorma. Du behöver inte göra någonting i det här läget. Däremot måste du bestrida faktura om hen skickar en för "renovering" eller skadegörelse eller annat!
  • Anonym (Hmm)
    EpicF skrev 2024-04-15 23:20:14 följande:

    Anonym (Betty): Inte självklart att hyresvärden vet att ts tänker ta med sig det hon lagt nytt, ex klickgolv. Det borde dock ts informerat hyresvärden om. 


    Inte alls. Det står i kontraktet att lägenheten SKA återställas. De flesta fattar innebörden av detta.
  • EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-16 08:18:05 följande:
    Inte alls. Det står i kontraktet att lägenheten SKA återställas. De flesta fattar innebörden av detta.
    Det är sant, men ts borde vara tydlig med hyresvärden om detta och hyresvärden borde vara tydlig med nya hyresgäster. 

    Det är inte säkert att hyresvärden ens tänker på att endel ska bort. 
  • Anonym (Hmm)
    EpicF skrev 2024-04-16 10:44:02 följande:
    Det är sant, men ts borde vara tydlig med hyresvärden om detta och hyresvärden borde vara tydlig med nya hyresgäster. 

    Det är inte säkert att hyresvärden ens tänker på att endel ska bort. 
    Naturligtvis inte. Det står i kontraktet, en standardformulering som alla normala hyresvärdar är 100 % medveten om. Om hen inte tänker på det så är det verkligen inte ts sak att påminna om, det är underförstått. Sedan att hyresvärden i sin tur inte varit tydlig mot kommande hyresgäster är inte heller ts problem.
  • EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-16 11:17:17 följande:
    Naturligtvis inte. Det står i kontraktet, en standardformulering som alla normala hyresvärdar är 100 % medveten om. Om hen inte tänker på det så är det verkligen inte ts sak att påminna om, det är underförstått. Sedan att hyresvärden i sin tur inte varit tydlig mot kommande hyresgäster är inte heller ts problem.
    Ts hade sluppit besväret om hon hade öppnad munnen och talade om vad hon tänker ta med sig vid en flytt. 

    Även om det inte är ts skyldighet så hade hon kunnat göra det för sin egen skull. 
  • Lönnsirap
    EpicF skrev 2024-04-16 15:27:54 följande:
    Ts hade sluppit besväret om hon hade öppnad munnen och talade om vad hon tänker ta med sig vid en flytt. 

    Även om det inte är ts skyldighet så hade hon kunnat göra det för sin egen skull. 
    Fast det kan man verkligen inte veta. Knasiga hyresvärdar blir inte normala för att folk "gör rätt". Snarare säger detta något om värden.
  • Agda90
    EpicF skrev 2024-04-16 15:27:54 följande:
    Ts hade sluppit besväret om hon hade öppnad munnen och talade om vad hon tänker ta med sig vid en flytt. 

    Även om det inte är ts skyldighet så hade hon kunnat göra det för sin egen skull. 
    Om man skriver på ett kontrakt eller avtal så utgår man ifrån att det gäller. Hyresvärden borde i så fall ha skrivit in en klausul att hyresgäst ska informera hyresvärd om lägenhetens status. 
  • Anonym (Hmm)
    EpicF skrev 2024-04-16 15:27:54 följande:
    Ts hade sluppit besväret om hon hade öppnad munnen och talade om vad hon tänker ta med sig vid en flytt. 

    Även om det inte är ts skyldighet så hade hon kunnat göra det för sin egen skull. 
    Vilket besvär...? Ts har inga skyldigheter här, kommer inte få några efterverkningar heller.
  • Anonym (Betty)
    Jemp skrev 2024-04-15 23:06:22 följande:
    Det tror jag faktiskt inte mina hyresvärdar haft en aning om. Dessutom hade ju besiktningen behövt göras om.

    Jag tror inte hyresvärden har nåt att komma med i det här fallet, men det hade varit rimligt att påpeka att man skulle ta bort golv osv (vilket de flesta nog inte gör). 
    Besiktningen har ju naturligtvis gjorts efter att ts bytt tillbaka till de ursprungliga sakerna så varför skulle man besikta igen? 

    Det  var ju när de nya hyresgästerna flyttade in som klagomålen kom eftseom de inte tyckte det såg ut som vid visningen. 

    Efter besiktning  kom det inget klagomål. Den som besiktar prickar av från ett protokoll och då har ju allt varit som när ts flyttade in. Dvs allt var i sin ordning. Besiktningsmannen har alltså aldrig sett ts renoveringar. 

    Visning är ofta långt innan man flyttar ut. Då har man i regler kvar alla sina saker fortfarande eftseom man ska bo där några månader till.

    Besiktning är oftast alldeles mot slutet. 
  • EpicF

    Anonym (Hmm): Personligen hade tyckt det var rätt jobbigt att ha en arg föredetta hyresvärd efter mig... men alla är olika där. 

    Jag har påstått att ts har några skyldigheter. Det jag skrev var art hon borde ha upplyst hyresvärden för sin egen skull. 

  • Jemp
    Anonym (Betty) skrev 2024-04-16 18:26:46 följande:
    Besiktningen har ju naturligtvis gjorts efter att ts bytt tillbaka till de ursprungliga sakerna så varför skulle man besikta igen? 

    Det  var ju när de nya hyresgästerna flyttade in som klagomålen kom eftseom de inte tyckte det såg ut som vid visningen. 

    Efter besiktning  kom det inget klagomål. Den som besiktar prickar av från ett protokoll och då har ju allt varit som när ts flyttade in. Dvs allt var i sin ordning. Besiktningsmannen har alltså aldrig sett ts renoveringar. 

    Visning är ofta långt innan man flyttar ut. Då har man i regler kvar alla sina saker fortfarande eftseom man ska bo där några månader till.

    Besiktning är oftast alldeles mot slutet. 

    Jag tolkade det tvärtom. För egen del har ofta besiktningen varit innan visningen också, så hyresvärden får koll på vad som behöver renoveras och för den delen påpekar vad som behöver åtgärdas av hyresgästen. 


    Har de godkänt det i skicket den lämnats har de ju ännu mindre att klaga på. 

  • Anonym (Betty)
    Jemp skrev 2024-04-16 20:01:27 följande:

    Jag tolkade det tvärtom. För egen del har ofta besiktningen varit innan visningen också, så hyresvärden får koll på vad som behöver renoveras och för den delen påpekar vad som behöver åtgärdas av hyresgästen. 


    Har de godkänt det i skicket den lämnats har de ju ännu mindre att klaga på. 


    Han skrev att värden inte reagerade för att lgh såg ut som i protokollet. Det tolkade jag som att under besiktningen såg lgh ut som den skulle enligt tidigare anteckningar. Dvs utan ts saker. 

     
  • Anonym (Herregud)

    Nu vet jag inte vem som har rätt i lagens mening men vad är det för människa som drar upp golvet när man flyttar? Har jag aldrig hört talas om, självklart gör ju det skada på golvet under, om handtagen var helt nya och jag var helt säker på att de passar till nya köket så hade jag möjligtvis bytt ut dem (men jag hade förmodligen redan kastat de gamla), jag hade iaf definitivt upplyst hyresvärden när lägenheten gicks igenom för det är absolut inte självklart att man drar upp golv, byter handtag och munstycken när man flyttar, sånt småfix brukar ju liksom tillhöra lägenheten, just golv brukar man därför inte lägga i hyreslägenheter.

    Sen att återställa lägenheten, innebär inte det typ om du tapetser i galna färger så får du tapetsera/måla över i en neutral färg, det lär ju inte betyda att de ska dras ner till exempel 

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Herregud) skrev 2024-04-16 21:33:02 följande:

    Nu vet jag inte vem som har rätt i lagens mening men vad är det för människa som drar upp golvet när man flyttar? Har jag aldrig hört talas om, självklart gör ju det skada på golvet under, om handtagen var helt nya och jag var helt säker på att de passar till nya köket så hade jag möjligtvis bytt ut dem (men jag hade förmodligen redan kastat de gamla), jag hade iaf definitivt upplyst hyresvärden när lägenheten gicks igenom för det är absolut inte självklart att man drar upp golv, byter handtag och munstycken när man flyttar, sånt småfix brukar ju liksom tillhöra lägenheten, just golv brukar man därför inte lägga i hyreslägenheter.

    Sen att återställa lägenheten, innebär inte det typ om du tapetser i galna färger så får du tapetsera/måla över i en neutral färg, det lär ju inte betyda att de ska dras ner till exempel 


    Klickgolv skadar inte ytan under. Det är bara att plocka bort. Handtagen hade ts köpt själv och satte tillbaka originalen. Munstycket var också köpt på egen hand. Ts har inte gjort någon skada, bara återställt till ursprunget.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Herregud) skrev 2024-04-16 21:33:02 följande:

    Nu vet jag inte vem som har rätt i lagens mening men vad är det för människa som drar upp golvet när man flyttar? Har jag aldrig hört talas om, självklart gör ju det skada på golvet under, om handtagen var helt nya och jag var helt säker på att de passar till nya köket så hade jag möjligtvis bytt ut dem (men jag hade förmodligen redan kastat de gamla), jag hade iaf definitivt upplyst hyresvärden när lägenheten gicks igenom för det är absolut inte självklart att man drar upp golv, byter handtag och munstycken när man flyttar, sånt småfix brukar ju liksom tillhöra lägenheten, just golv brukar man därför inte lägga i hyreslägenheter.

    Sen att återställa lägenheten, innebär inte det typ om du tapetser i galna färger så får du tapetsera/måla över i en neutral färg, det lär ju inte betyda att de ska dras ner till exempel 


    Jag utgår ifrån att ts hade återställt lgh innan besiktningen så då fanns det inget att upplysa hyresvärden om. 

    Klickgolv behöver  inte skada golvet under.

    Ja oftast innebär "återställ" att man kan behöva renovera om ifall man gjort nåt extremt tex en skrikig färg eller om man renoverat i en standard som är sämre än det ursprungliga. Har man renoverat i samma standard eller bättre blir det i regel godkänt under besiktningen. Men det hindrar ju inte att ts kan byta tillbaka till ursprungsgrejerna innan hen flyttar. För nej, småfix i en hyreslägenhet tillhör inte lägenheten. Byter man tillbaka innan värden besiktar kommer de ju aldrig ens veta att man har haft andra dörrhandtag etc. 

    Nu var det ju bara det att de nya hyresgästerna hade råkat se lgh innan. 

    Personligen skulle inte jag heller orka riva upp ett golv som med stor sannolikhet hade godkänts i besiktningen.
  • Anonym (vivvi)

    Du kan vara lugn, du kommer inte behöva betala för den återställning du gjort.

    Om hyresvärden vill få betalt nekar du bara så får hen ta det till hyresnämnden, och med tanke på den dokumentation du säger att du har kommer hv aldrig att få rätt i nämnden.

    Antar att hv fått på pälsen av de nya hyresgästerna för att lgh faktiskt var i sämre skick än hen framställ.

    Du har gjort helt rätt.

Svar på tråden Anklagad för att ha "förstört köket" och "sänkt dess standard"