• Anonym (Osäker)

    Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?

    Jag ska separera från min sambo och bo själv med mina 2 barn (5 och 9 år) på halvtid. Har räknat lite på hur ekonomin kommer se ut. Har kommit fram till följande:


     


    Inkomst lön + barnbidrag: 29 000 


    (Inte räknat med bortfall för vab/sjukdom)


     


    Boende (hyra, el, försäkring, internet)


    8000:-


    Bil (lån, skatt, försäkring, besiktning, däckhotell, obligatorisk bensin)


    2100:-


    Mat för vuxen + 2 barn på halvtid


    5300:-


    Förbrukningsvaror (toapapper, hushållspapper, soppåsar, tvättmedel, städgrejer osv)


    200:-


    Barnens utgifter (barnomsorg, försäkring, aktiviteter, kläder)


    1900:-


    Telefoni (mobil för mig + 1 barn)


    400:-


    Övrigt (gymkort crossfit, Spotify, streamingtjänster)


    1200:-


    Lån (CSN + privatlån)


    3200:-


    Sparande


    3000:-


    Totalt: 25 400 :-


    Alltså totalt 3600:- kvar när allting är betalt inklusive 3000 i sparande. 


     


    Räcker verkligen 3600/månad? Om det blir mycket vab eller sjukdomar en månad blir ju den siffran närmare 0.. Hjälp blir så osäker på om jag kommer klara mig själv och mina barn.


  • Svar på tråden Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-04-12 09:47:30 följande:
    Tack för ett vettigt och tydligt svar.
    Tänker också på att det är viktigt att ha en rejäl buffert.
    Har du/ni  inget sparande idag? 
  • Anonym (Optimistisk budget)

    Funkar inte att citera...

    Men det är klart du tyckte mitt svar var bittert, jag hejade ju inte på dig utan lyfte problemen i din budget. Såklart jag hade bara kunnat sagt att dina 3600kr inte skulle räcka, men då hade jag ju varit ännu bittrare... bara säga nej.

    Istället gav jag dig konstruktiv feedback om hur du behöver tänka för att faktiskt lyckas med det du vill.

    Om du i slutändan tar det som negativt så är du ju inte mottaglig för vägledning till att lyckas utan visar att det enda du vill ha just nu är JA sägare till din ofullständiga plan, och oliktänkande gör sig icke besvär att svara på dina frågor.

    Tack för mig.

  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Optimistisk budget) skrev 2024-04-12 11:14:48 följande:

    Funkar inte att citera...

    Men det är klart du tyckte mitt svar var bittert, jag hejade ju inte på dig utan lyfte problemen i din budget. Såklart jag hade bara kunnat sagt att dina 3600kr inte skulle räcka, men då hade jag ju varit ännu bittrare... bara säga nej.

    Istället gav jag dig konstruktiv feedback om hur du behöver tänka för att faktiskt lyckas med det du vill.

    Om du i slutändan tar det som negativt så är du ju inte mottaglig för vägledning till att lyckas utan visar att det enda du vill ha just nu är JA sägare till din ofullständiga plan, och oliktänkande gör sig icke besvär att svara på dina frågor.

    Tack för mig.


    Tack tack, nu har du fått ditt sagt. Du verkar ju dock vara den enda som är inne på denna linje.
  • Anonym (456)

    Har du inget sparande redan?

    Om inte, se till att spara lite redan nu och få upp en buffert innan du väljer att lämna. Minst 10% av din inkomst i månaden om du har råd.

    Jag har inga planer på att någonsin skilja mig men jag ser till att jag har pengar som är bara mina om något oförutsett skulle hända.

  • Anonym (Didi)

    Optimistisk budget

    Men om du läser ts budget, så ser du att hon har nästan 8000 kr efter att nödvändiga räkningar och mat är betalda. Och då finns ändå utrymme att sänka matkostnaden.

    Hon sparar 3000, har 3600 kvar och 1200 kr i nöjesräkningar som KAN tas bort om det kniper.

    Att ha 8000 kvar är inga problem att leva på. Sedan kan ju vad som helst hända i livet, men att påstå att ts budget inte går ihop är konstigt. Det gör den ju. Det finns jättemånga ensamstående som har ännu mindre kvar men får det att funka. Det finns par som har mindre kvar och får det att funka.

    Ts budget är ju väldigt realistisk sett till att hon har ett bra sparande OCH pengar över.

  • Anonym (Linda)

    Ts, rent pengamässigt ser jag inga problem med att det skulle bli svårt för dig ekonomiskt. Du har en bra summa pengar kvar när alla måsten är betalda och mycket mer än andra i samma sits har. 

    Allt hänger ju på vad du jämför med.
    Den svåraste omställningen som separerade får är ju att tänka bort den andra inkomsten och att man i vissa avseenden kanske är naiv i sitt tänk men sånt rättar ju till sig i längden när man kommit igång med vardagen och vet mer vad allt faktiskt kostar. 

    Självklart har du råd att separera. 

  • Anonym (D)

    Du klarar dig. Däremot räkna på att pappan får halva barnbidraget. 

  • Anonym (Eva)

    Du klarar dig, men du verkar ha gjort en glädjekalkyl utan att ta hänsyn till andra omkostnader. På sikt kan det ställa till det för dig själv om du gör en glädjekalkyl som inte är realistisk. Det blir en svår situation att ta sig ur.

    För att göra en mer tillförlitlig beräkning behöver du beräkna ett snitt på hur ofta du har varit sjuk eller behövt vabbat.

    Omkostnader för bilen är enligt mig en glädjekalkyl oavsett om du känner någon som kan lags bilen eller inte.

  • Anonvm

    Budgeten lär inte hålla ang kostnaderna för bil, speciellt inte om drivmedel ska räknas in ....

    Barnens utgifter håller inte heller, bara barnomsorgen och barnförsäkring ihop blir med än summan du satt....

  • Anonym (M)
    Dessanheterjag skrev 2024-04-12 04:10:39 följande:

    Får du inte gymkort via jobb?


    Varför skulle hon få det? 

    Ts, jag tror absolut du klarar dig även om det kanske blir knapert de månaderna du hae van/sjukdom. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-04-11 21:59:24 följande:
    Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?

    Jag ska separera från min sambo och bo själv med mina 2 barn (5 och 9 år) på halvtid. Har räknat lite på hur ekonomin kommer se ut. Har kommit fram till följande:


     


    Inkomst lön + barnbidrag: 29 000 


    (Inte räknat med bortfall för vab/sjukdom)


     


    Boende (hyra, el, försäkring, internet)


    8000:-


    Bil (lån, skatt, försäkring, besiktning, däckhotell, obligatorisk bensin)


    2100:-


    Mat för vuxen + 2 barn på halvtid


    5300:-


    Förbrukningsvaror (toapapper, hushållspapper, soppåsar, tvättmedel, städgrejer osv)


    200:-


    Barnens utgifter (barnomsorg, försäkring, aktiviteter, kläder)


    1900:-


    Telefoni (mobil för mig + 1 barn)


    400:-


    Övrigt (gymkort crossfit, Spotify, streamingtjänster)


    1200:-


    Lån (CSN + privatlån)


    3200:-


    Sparande


    3000:-


    Totalt: 25 400 :-


    Alltså totalt 3600:- kvar när allting är betalt inklusive 3000 i sparande. 


     


    Räcker verkligen 3600/månad? Om det blir mycket vab eller sjukdomar en månad blir ju den siffran närmare 0.. Hjälp blir så osäker på om jag kommer klara mig själv och mina barn.


    Barnbidrag splittra ni väl på? Eller tänkte du ta allt i bidrag 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (...) skrev 2024-04-19 10:27:41 följande:
    Barnbidrag splittra ni väl på? Eller tänkte du ta allt i bidrag 
    Hur ser du att TS räknat med två barnbidrag? 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mia) skrev 2024-04-19 10:33:28 följande:
    Hur ser du att TS räknat med två barnbidrag? 
    Två hela barnbidrag, menar jag. 
  • Less is more

    Jag tror du lagt lite låga belopp på förbrukningsvaror (200 kr) och barnens utgifter (1900 kr)

    Bara ett par skor eller jacka kan ju kosta en slant. Flrskola/frutids och aktviteter också.

    Tvättmedel och shampo/balsam och toapapper, diskmedel blir definitivt mer än 200 kr.

  • Less is more
    Less is more skrev 2024-04-19 12:26:14 följande:

    Jag tror du lagt lite låga belopp på förbrukningsvaror (200 kr) och barnens utgifter (1900 kr)

    Bara ett par skor eller jacka kan ju kosta en slant. Flrskola/frutids och aktviteter också.

    Tvättmedel och shampo/balsam och toapapper, diskmedel blir definitivt mer än 200 kr.


    Sen kan du behöva kläder till dig själv också. Tandläkare, frisör, glasögon  kostar pengar.

    En post man också glömmet är "presenter"
    Kompisar, familj och kollegor fyller år.
Svar på tråden Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?